nlc.hu
Aktuális
Hülye kérdések a takarékos autóról

Hülye kérdések a takarékos autóról

Kukoricával megy? Nincs is benne benzinmotor? Úgy tűnik, sokan nem tudják, mi is az a hibridautó. Íme, egy kisokos a legfontosabb tudnivalókról, illetve összefoglaló a legfurább kérdésekről.
Azt kérdezi sorstársam, Oszi a faluból, akivel hosszasan eldumálunk néha öreg Voyagereinkről: hibrid? Akkor ebben nincs is benzinmotor? Azt kérdezi a benzinkutas: hibrid? Akkor ebben csak egy pici benzinmotor van, ami az akkumulátort tölti? És persze a leggyakoribb igen humoros beszólás: hibrid? Akkor ez kukoricával megy?

Úristen, gondoltam, de hülyék az emberek, aztán persze el is szégyelltem magam azonnal. Oszi kertész, ha megkérdezi tőlem, mi a különbség a szemzés és az oltás között, én se bizonyulnék tájékozottabbnak, mint ő hibridügyben. És a kutas is könnyen megszégyeníthetne, ha megkérne rá, gyorsan mondjam el németül: lemoshatom az ablakot, megnézzem az olajat?

De azért zavart a dolog. Szóval még azok az emberek sem tudják, mi az a hibridautó; akiket egyáltalán érdekel a téma? Hát én meg nem koptatom tovább a számat. Összeraktam egy FAQ-ot, magyarul GYIK-et a hibridekről. Legközelebb, aki ilyesmit kérdez tőlem a Priusról, csak annyi választ kap: vezess pont hu per hibrid.


Chevrolet Malibu hibrid. Amerika messziről követi a japánok nyomát
Chevrolet Malibu hibrid. Amerika messziről követi a japánok nyomát
 
Mi az, hogy hibrid?

Idézet a Wikipediáról: „a szó eredete: vegyes, felemás, keresztezett, torzszülött, félvér, korcs.” Bár ez nem túl biztató, az autóiparban azért a szó sokkal hasznosabb dolgot jelent. Idézet ugyanonnan: „a hibridautókban egy belső égésű és egy elektromotor együtt dolgozik.” Na, ez már hasznosabb nekünk, de azért pontosítsuk a dolgot.

Akkor ebben nincs is benzinmotor?

Oszi kérdésére tehát a válasz egy határozott „de van, de van, de van”. A Priusban az akkumulátor és a villanymotor mellett egy 1,8 literes benzinmotor is van. És minden más hibridautóban is van benzinmotor a villanymotor mellett. Az egyetlen kivétel a Peugeot-nál évek óta készülő, de még mindig nem kapható 3008-as hibrid, amelyben dízelmotor működik együtt a villanymotorral.

 
Honda Insight: olcsóbb, gyengébb, kisebb, egyszerűbb, mint a Prius
Honda Insight: olcsóbb, gyengébb, kisebb, egyszerűbb, mint a Prius
Miért nem minden hibrid dízel hibrid? Az kevesebbet fogyasztana, nem?

De. Csak egyrészt rohadt drága is lenne, mert a modern dízelmotor bonyolultabb, drágább készülék a benzinmotoroknál. Másrészt a gyártók nem kereshetnének vele sok pénzt, mert a hibridautók fő piaca Amerika, ahol a gázolaj drágább a benzinnél, és szinte csak kamionokba, buszokba és sárga munkagépekbe, hajókba, valamint generátorokba töltik.

Mi az, hogy full hibrid?

A full hibrid kifejezést – szerintem – a Toyota találta ki, hogy kétségkívül igen kifinomult rendszerét megkülönböztethesse a jogilag, adózási szempontokból sokszor az ő autóikkal egy kategóriába sorolt, primitívebb technológiáktól. A full hibrid autó lényege, hogy együtt és egymástól függetlenül is képes használni motorjait. A Prius full hibrid, tehát tud:

1, csak benzinnel menni, miközben a villanymotor nem csinál semmit,
2, csak villannyal menni, miközben a benzinmotor nem is jár, nincs kipufogás,
3, benzinnel és villannyal együtt menni.

A Toyota és luxusmárkája, a Lexus valamennyi hibridmodellje full hibrid. A többi gyártó évekkel van lemaradva tőlük, a BMW kezd felzárkózni mostanában, méregdrága luxusautókkal.

 
Peugeot hibrid robogó
Peugeot hibrid robogó

És akkor miről beszélt a kutas? Olyan nincs, hogy egy benzingenerátor csak az akkut töltse?

Még nincs, de minden pillanatban várjuk. Ilyen autó lesz a Chevrolet Volt és európai testvérmodellje, az Opel Ampera. Ezek alapvetően villanyautónak készülnek, vagyis a gyártó úgy számol, hogy a legtöbb autós által naponta leautózott maximum 50-80 kilométert képes legyen a kocsi konnektorból töltött áramból megoldani.

De mivel az emberek nem nagyon szeretnek olyan autót venni, amelyik esetleg lemerült akkukkal marad ott a sztráda szélén, kilométerekre a következő konnektortól, egy kicsi, egyszerű generátorral, úgynevezett Range Extenderrel, hatótávnövelővel gondoskodnak arról, hogy több száz kilométert is tudjon a kocsi menni egyhuzamban, ha kell.

Ez a megoldás logikusabbnak tűnik, mint a szokásos hibridautók kevésbé benzintakarékos rendszere, de van vele egy baj. Nagy kapacitású akkumulátor kell hozzá, ami szintén igen megdrágítaná a dolgot. Egyelőre.

 
 
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top