Svagrik Zsófia profi fotóst faggattuk arról, milyen tanácsot ad annak, aki teljesen egyszerű, „hagyományos, házi” használatra keres gépet. A szakember elsőre még akár a családi fotókhoz, gyerekek fényképezéséhez is inkább egy olyan középszintű, félprofi (más néven bridge) gépet javasol, amin az előre beállított, különféle fotózási körülményekhez alkalmas profilok mellett kézzel, külön is lehet állítani a három alapvető dolgot: a záridőt, a rekesznyílást és fényérzékenységet. „Ezek használatát pár óra alatt meg lehet tanulni, és a megfelelő variálásukkal, kombinálásukkal sokkal látványosabb eredményeket lehet elérni, mint az előre beállított értékekkel. Ha viszont valaki nem akarja rászánni az időt a manuális beállításokra, illetve rááldozni a pénzt a különbözetre, annak valóban az alapszintű kompakt gép az ideális választás. A legtöbb ilyen fényképezőgépben megfelelően használhatók az előre beprogramozott beállítások. Kompakt gép kiválasztásakor három dologra érdemes figyelni: a ház anyagára, az akkumulátorra és a zoomtartományra ” – foglalta össze a lényeget Svagrik Zsófia.
Tehát akkor nem is a megapixel a lényeges? – kérdezhetnéd teljes joggal. A felbontás, azaz a megapixelek száma a digitális fényképezőgépek hajnalán valóban sokat számított, ám egy bizonyos fejlettségi szint után már nem játszik olyan fontos szerepet.
Ez a szám leegyszerűsítve azt mutatja meg, hogy hány képpontból (pixelből) áll össze a fotó. Ahhoz, hogy egy albumban vagy a számítógép monitorán jól mutassanak a képeid, elég a 4 megapixeles felbontás, azaz a (körülbelül) négymillió képpont. Sem a képernyőn, sem a tízszer tizenötös fotón nem fog meglátszani szabad szemmel, ha négy- helyett nyolcmillió képpont van rajta.
„Ha valaki ennél nagyobb méretben szeretné kinyomtattatni a képeit, akkor szükség lehet valamivel nagyobb felbontásra, az ilyen fotókat viszont már nem egy kompakt fényképezőgéppel célszerű elkészíteni. Ezért lényegtelen az ilyen kis gépek esetében a megapixelek száma négy fölött” – mutatott rá a fényképész.
A másik tévhit a ráközelítéshez (zoomoláshoz) kapcsolódik. Könnyen bedőlhetünk annak, ha egy papírvékony, apró gépen sokszoros zoomról írnak: ez bizony a digitális zoom, ami nem teljes értékű megoldás. Nem kell megijedni, az elmélet egyszerű.
Az „igazi” zoom az optikai. Ebben az esetben a régi fényképezőgépek objektívjeinek módszerével különböző lencsék közelítésével és távolításával érhetjük el, hogy a fotózott téma nagyobb vagy kisebb legyen. Ez nem jár a kép torzításával, tehát jobb minőséget eredményez, viszont a nagyon apró gépek elején nehezen fér el a kitüremkedő objektív. Ezért szokták az optikai zoomot digitálissal kombinálni.
Ez utóbbi egy újkori megoldás: ilyenkor a már feldolgozott fotót nagyítja szoftveresen a készülék, olyasféleképpen, mintha egy grafikai programban tennénk meg ugyanezt. Így viszont szemcsés, rosszabb esetben nagy képpontokból összeálló, durva eredményt kapunk. A digitális zoom tehát csak kiegészítőként javasolt.
Ha már az optikai zoomról beszélünk, érdemes tisztában lenni azzal, mekkora tartományt fog be a fényképezőgép. A régi, filmes kameráknál ezt milliméterekkel jelölték, így gyakran láthatjuk ugyanezt a számítást a digitális masinákon is, persze kissé leegyszerűsítve, egy tól-ig érték formájában. Ez azt jelenti, hogy mekkora a legkisebb és legnagyobb látószög, amit fényképezhetünk.
Az induló tartomány 28 és 35 milliméter közé szokott esni, a 28 a „nagylátószög”, amely egy kicsit távolabb viszi a témát a valóságosnál (tájképhez, városok, épületek fotóihoz ajánlott). A 100–105 milliméter 2-szeres zoomnak felel meg, egy átlagos középkategóriás gép úgy 200 milliméterig zoomolható jól.
A bonyolultság elkerülése végett íme pár példa: a Panasonic Lumix DMC-F3 egy ügyes belépőszintű modell, természetesen az optikája sem cserélhető. Saját objektívje 28–112 mm-es, tehát nagylátószögtől 4-szeres nagyításig mehetünk el.
A Canon PowerShot SX230 HS már méretéből is láthatóan komolyabb, de még mindig középkategóriás gép. 28–392 mm-es optikai zoomtartománya 14-szeres nagyításra képes.
Szintén középkategóriás, ám már cserélhető objektíves gép a Sony NEX-5: érdekessége, hogy a cserélhető optika miatt maga a készülékváz kifejezetten vékony, ehhez vásárolhatunk különféle optikákat, vagy pedig csomagban vehetjük meg a gépet és valamelyik hozzávaló objektívet. A legnépszerűbb ezek közül a 18–55 milliméteres változat, amely erős nagylátószögből indul és 3-szoros nagyításra képes, így ideális „tájképvadász”. Nagy testvérét már 18–200 mm-es objektívvel csomagolják, ám a 11-szeres zoomra képes megoldás már eléggé brutális árcímkét kapott.
Nos, eddig tehát ott tartunk, hogy már nem dőlünk be a nagyot ígérő megapixeleknek, sem pedig a gyanúsan nagyra faragott zoomnak. Fontos azonban, hogy fényképezni nem mindig műtermi nyugodtságú helyen fogunk, és állvány sem mindig lesz nálunk. Márpedig ha a kezünk rázkódik, a kamera is rázkódik vele, a kép pedig elmosódott, életlen lesz. Még akkor is fennáll ez a veszély, ha nyugodtan állunk, viszont jól kitekerjük a zoomot egy távoli esemény rögzítéséhez – ilyenkor kezünk legapróbb rezdülésére is csúnyácska kép lesz a válasz. Egyre több fényképezőgépben van azonban képstabilizátor, ami ilyenkor kifejezetten hasznos.
Ahogy a zoomok esetében, a képstabilizátorokból is van optikai és digitális. Természetesen itt is az optikai a jobb, ilyenkor a rázkódást finomra hangolt mechanikai rendszer küszöböli ki. A digitális stabilizátor azonban szintén egyfajta csalás, szoftveres képjavító technológiákkal igyekszik az elrontott képből jobbat faragni, a legtöbbször csekély eredménnyel.
Arra is célszerű odafigyelni, hogy akkumulátorral felszerelt modellt válasszunk, ne pedig olyat, ami egyszerű ceruzaelemmel működik. Noha az elemeket is lehet helyettesíteni ugyanilyen méretű, újratölthető akksikkal, a gyári akkumulátorok használata jóval egyszerűbb. Gyorsan tölthetők, és nem szükséges megvárni a töltéssel, amíg teljesen lemerülnek.
„Egyértelmű, hogy a nőknél fontos a külső, a szín és a forma, illetve hogy hogyan fér el a táskában a fényképezőgép. Ezen lényeges szempontok mellett érdemes azt is figyelembe venni, hogy a fém alapanyagból készült ház vagy borítás a legtartósabb” – szögezte le a fotós.
Nem árt, ha van a fényképezőben videofelvevő funkció is, de ha csupán arra akarjuk használni, hogy pár percig kamerázzuk a gyereket, a macskát vagy a tengerpartot, akkor tulajdonképpen mindegy, hogy HD vagy full HD felbontású a videofelvétel.
Rengeteg ehhez hasonló „jó, ha van, de nem létszükséglet”-jellegű apróságot lehetne még felsorolni, ám a legszükségesebbek közé ezek tartoznak.
„A pillanatok dokumentálásra tökéletesen megfelel egy kompakt fényképezőgép. Ám ha a megörökítés a lényeg, és szeretnénk is valamit letenni az asztalra, ahhoz legalább egy félprofi fényképezőgépre van szükségünk. Egy ilyen darab kiválasztásánál a fentieken kívül természetesen egyéb tényezőket is számításba kell vennünk, például egy külső, a gépre szerelhető vaku használatát. De ez már egy másik történet” – foglalta össze Svagrik Zsófia. Valóban, a témában a végtelenségig elmélyedhetünk a fényszegényebb környezetek esetében használt beállításoktól kezdve a fehéregyensúly kezelésén át a különféle effektekig, ám ez már valóban egy következő cikk (vagy sorozat) témája lehetne.