1944-ben volt a szabadságharc – történelem-villámérettségi az utca emberével |
Zsuzsa malacot ivartalanított az érettségijén: „Mezőgazdasági szakközépben érettségiztem, és az állattenyésztői és állat-egészségügyi technikusi szakvizsgának voltak érdekes részei. Ilyen volt például az ivartalanításvizsga, ahol valódi kismalacokon kellett végrehajtani az operációt – 14 másodperc alatt sikerült, így ötöst kaptam. De tétel volt a fülcsipkézés és a vérvétel is…”
Lili idegenvezetésből vizsgázott: „Furcsa érzés volt úgy bejárni a suliba, hogy a város különböző pontjai egytől egyig tételek voltak. Az érettségi maga két részből állt, volt egy buszos és egy sétás tétel. A buszon mikrofonba beszéltünk menet közben, a sétálóson pedig az osztálytársaink játszották a rendezetlen turistacsoportot. Az én buszosom a Margitsziget volt, a sétálósom pedig a Budai vár.”
Margó gyors- és gépírásból érettségizett: „Tétel természetesen nem volt, csak egy szöveg, amit bizonyos idő alatt be kellett gépelni, persze hibátlanul. Hagyományos írógépen vizsgáztunk, javítási lehetőség nem volt. Közben pedig a felügyelő tanár egy vonalzóval ütötte az ütemet. Gyorsírásnál pedig egy szöveget diktáltak, amelyet a lehető leggyorsabban és legprecízebben kellett leírni, egy rossz helyre húzott vonal pedig akár bukást is jelenthetett.”
Judit a technikát választotta: „Természetesen nem hamutartót hajtogattunk alumíniumból, elméleti tételek voltak a műszaki alapismeretektől a számítástechnikáig. Ez utóbbiban volt némi gyakorlat is, hiszen egy pár soros, nagyon egyszerű programot kellett megírni. Én ezt húztam, és minden össze is állt volna, ha az ezeréves iskolai gép nem pont akkor dobja be a törölközőt, amikor elindítottam volna a programot. Így csak elméletben értékelte a vizsgabizottság, de szerencsére mindent rendben találtak.”
Jutka növénytermesztést tanult a gimnáziumban: „Hetente egyszer kijártunk egy akkor még működő állami gazdaságba, ahol az ásástól a palántázásig mindenféle gyakorlati feladatunk volt. Az érettséginek volt elméleti része, ahol a növénytermesztés elméletéből kellett vizsgázni, de a gyakorlatban is meg kellett mutatni, mennyit tanultunk a palántázásról és a dugványozásról. Annyi haszna mindenképp volt a dolognak, hogy az osztályunkból nagyon sokan mentek biológia szakra.”