
„A metró veszélyes üzem, emiatt olyan magas biztonsági szintje van, mint egy repülőnek – mondja Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. – Ha valami baj történik menet közben, a metróról nem menekülhetünk, ahogy a repülőgépről sem. Bezárva ülünk egy szűk acélcsőben, és egyedül a vezető intézkedéseitől függ az életünk.”

Jól hangzik, különösen annak fényében, hogy 2012 elején gyors egymásutánban többször megállt a forgalom – előbb a 2-es, aztán a 3-as metró vonalán –, mert az utasok füstöt tapasztaltak. A tűzoltóság mindkét alkalommal kiszállt a helyszínre. Szerencsére eddig egyszer sem történt nagyobb baj, de a naponta metróval utazók joggal aggódnak: mi van, ha egyszer tényleg kigyullad a metró? Nem lesz-e ebből tömegkatasztrófa?
Csak semmi pánik!
„A legfontosabb ilyen esetben, hogy ne essünk pánikba! – figyelmeztet a szakember. – Két megálló közt maximum egy perc a menetidő, úgyhogy a következő állomáson gyorsan kiszállhatunk, ha tűz van. Régebben voltak olyan vészfékek is, amiket az utasok kezelhettek, de leszerelték őket, nehogy valaki pánikba esve meghúzza, és ezzel bezárja a szerelvényt az alagútba, ahonnan sokkal nehezebb a mentés, mint az állomáson. Most vészfékek helyett vészjelzők vannak, minden vagonban négy. Ha bármi bajt – tüzet, füstöt – észlelünk, minél előbb jelezzük a metróvezetőnek, két okból is: egyrészt, hogy gyorsíthasson, és hamarabb a következő állomásra érjünk, másrészt hogy minél előbb értesíthesse a diszpécsert, aki hívja a mentőket és tűzoltókat, ha szükséges.”
Ki a felelős?
A Nemzeti Közlekedési Hatóság, a tűzoltóság és a BKV szakemberei közösen vállalnak felelősséget a forgalomba engedett szerelvényekért, ők biztosítják, hogy nagyobb baj ne forduljon elő. „Mivel minden eshetőségre fel kell készülni, a tűzoltóság folyamatosan gyakorlatozik a metróban, hogy mindig minden szolgálatban levő tűzoltó tudja, mit kell tennie, ha mégis baj történik” – tette hozzá Dorner.
A BKV is elmondta a tutit
A BKV hivatalosan annyit mondott a Nők Lapja Cafénak, hogy van „eljárásrend” a menekítésre, sőt rendszeres időközönként gyakorlatoznak is a különleges esetekre. Tanácsként pedig azt kaptuk: kövessük a piktogramokat, amik a menekülési útvonalat mutatják az állomáson. Ha viszont a kocsiban ér minket a zűr, „csak a személyzet utasítása alapján szabad megkezdeni a vonat elhagyását – fogalmaznak –, erre azonban csak rendkívül kis eséllyel lehet szükség” – fogalmazott az illetékes, és reméljük, igaza lesz.