Az idei év senkit sem kényeztet el Magyarországon, de van egy réteg, amelyik a többieknél is rosszabbul jár: az autósoké. Az új törvények hatására valószínűleg egyre többen fontolják majd meg gépjárművük eladását, de a helyzet az, hogy 2012-ben az sem lesz egyszerű.
Rettegjetek, szabálysértők!
Április 15-ig még nem kell izgulni, hiszen csak akkor lépnek életbe az új szabálysértési díjak. Ha a biztonsági övünket tavasszal sem leszünk hajlandók bekapcsolni, akkor az eddigi 2 és 20 000 forintos büntetés helyett már 5 és 50 000 forint közötti bírságra számíthatunk. Visszaesőknél az összeg 70 000 forintra emelkedhet, de a halmozott szabálysértőkkel még szigorúbban bánnak. Ha becsatolatlan biztonsági övvel kérdezzük meg telefonon a családot, hogy mit főzzünk vacsorára, ez könnyen belekerülhet akár 225 000 forintunkba is – igaz a büntetést már a helyszínen, akár bankkártyával is megfizethetjük.
Megszűnik a négynapos autópálya-matrica
A hétvégi autósok számára kitalált négynapos autópálya matrica 2012-től már a múlté. Itt az ideje, hogy a vidéken élő szüleinket az egymást követő mindkét héten meglátogassuk, ha már tíznapos lett a legrövidebb periódusú autópálya-matrica, amit beszerezhetünk. Ennek ára 2975 forint lett, de növekedtek a havi és az éves matricák díjai is. Az előbbihez 4780, az utóbbihoz 42 980 forintért juthatunk hozzá; átlagosan 8 százalékos az emelkedés.
A céges kocsikat sem kímélik
Tavaly még köbcenti alapján határozták meg a céges autók adóját, idén azonban a motor teljesítménye és a gépjármű környezetvédelmi besorolása alapján számolják ki a fizetendő összeget. Ne legyenek illúzióink: mindenki többet fog fizetni. A legkisebb adótétel havi 7700, a legmagasabb 44 ezer forintot jelenthet havonta (korábban 7 és 15 000 forint közé esett ez az összeg). Az adó még a leginkább környezetkímélő kisautók esetében is drágább lesz a tavalyinál. A bevallás és a fizetés módjában szerencsére nem történt változás, ezt az eddigi megszokott módon, negyedévente kell bevallani és megfizetni.
30 százalékos baleseti adó
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás összegéből kiszámított 30 százalékos baleseti adó elviekben arra szolgál, hogy az általunk okozott balesetekért előre megadóztasson minket, ami fájó dolog, különösen, hogy 30 százalékos tételről van szó. Ez az új adónem meglepő módon mégsem terheli majd meg a pénztárcánkat, ugyanis a biztosítók nagyjából pont ekkora összeggel csökkentették az éves kötelezők díját. Így a többség éves szinten nagyjából ugyanannyit fog fizetni, mint mostanáig, de jól megfontolt biztosítóválasztással akár az is lehetséges, hogy idén kevesebb legyen a biztosítási díjunk, mint tavaly volt.
Jobban megéri új autót venni
Részben jó hír, hogy hosszú évek harcai után idén végre valóban csökken az új autók vásárlásakor kötelezően kifizetendő regisztrációs adó. Az ezzel párhuzamosan érkező negatívum viszont az, hogy az adócsökkenés valószínűleg egyáltalán nem fog meglátszani az autókereskedések áraiban. Mindez nem azért van, mert ezek tulajdonosai “rossz arcok” lennének, hanem azért, mert az adócsökkentést bőven ellensúlyozza a 2 százalékos áfaemelés és a forint jelenlegi mélyrepülése. A regadó csökkentése viszont legalább arra jó, hogy az új kocsik ára ne emelkedjen.
Nem leszünk könnyű helyzetben, ha használt autót akarunk eladni, de akkor sem, ha netán venni készülünk egy old school verdát. A vagyonszerzési (más néven átírási) illeték csúnyán megnő az idén, amit azok éreznek meg a legkevésbé, akik régi, alacsony motorteljesítményű autóban gondolkodnak. Minél újabb, illetve nagyobb teljesítményű kocsira vágyunk, annál mélyebben kell a pénztárcánkba nyúlnunk, sőt egyes esetekben akár az is előfordulhat, hogy a tavalyi árak dupláját kell kifizetnünk. Ha az eladói fronton vagyunk érintettek, akkor sajnos be kell látnunk, hogy a használt autónk bizony kevesebbet fog érni a piacon.
Elszabaduló benzinárak
A gyenge forint már önmagában az egekbe repítette a benzin és a dízel árát, amit a 2 százalékos áfaemelés további 6-7 forintnyi növekedéssel befolyásolt. Jelenleg mindkettő ára bőven a 400 forintos sáv felett található, és a közeljövőben ne nagyon számítsunk jelentős csökkenésre, ráadásul az áfaemelés a járulékos költségekre (szerelés, ellenőrzés…) is rárakódik.
Egyeseknek talán jó hír: megszűnik a rutinvizsga!
Január 1-jétől már nem kell külön forgalmi és rutinvizsgát tennie azoknak, akik jogosítványra vágynak. Kovácsi Tamás, a Nők Lapja Café gépjárműoktató-szakértője elmondta nekünk, hogy a forgalmi vizsga két rutinjellegű feladattal bővül (90°-os beállás előre, és hátra) és ideje 50-ről 60 percre növekszik.Természetesen a napi kötelező indulás előtti ellenőrzéseket is – mint eddig – el kell végeznie a tanulónak. „Mindez visszatérést jelent az a 90-es évek elejéig működő rendszerhez. Oktatói szemszögből nem jelent nagy különbséget, hiszen ugyanazt a tudást kell átadnunk, amit eddig, viszont tanulói szemszögből nézve, nem lesz egy “bemelegítő” rutinvizsga, (ez főleg azoknak volt fontos, akik eddigi iskolai tanulmányaik során rendre szóban, vagy írásban vizsgáztak elméleti kérdésekben, gyakorlati “mutassa meg” jellegű vizsgájuk még nem volt. ha elbukik a élete első gyakorlati vizsgáján – amin sajnos kb. minden második tanuló el szokott –, az ismétlésnél jobban a zsebébe kell nyúlnia ,hiszen a forgalmi vizsga díja több mint kétszerese az eddigi rutinvizsgának.Főleg akkor bosszantó ez a helyzet, ha a sikertelenség rutinjellegű feladat elvétéséből ered.
Az új törvények megkönnyítik majd, hogy meglévő B jogsival gyorsított eljárással lehessen A1 kategóriás, motoros jogosítványt szerezni. Kovácsi szerint „ez elsősorban azoknak szól,akik már kismotorral, mopeddel – melyet a “B” kategóriás jogosítvánnyal lehet vezetni – már rutint szereztek, és egy nagyobb motorral is szeretnének közlekedni. Nekik a jövőben akár 3 elméleti és 2 gyakorlati óra után vizsgázhatnak tehát elméletben akár 2-3 nap alatt is lehetne A1-es jogsihoz jutni, de a bürokrácia miatt azért minimum egy-egy hetet várni kell a vizsgákig, bár a nagyobb motoron történő motorozás gyakorlatához azért a 2 óra gyakorlat általában nem elegendő ”.