Bár idén plázastop lépett életbe, és mi sem érezzük, hogy még hiányozna pár hodály a fővárosból, gőzerővel épül az ország legnagyobb bevásárlóközpontja. Ez úgy lehetséges, hogy hét éve tervezik az Árkád 2-t, amit a meglévő Árkád mellé húznak fel, és jövő tavasszal nyit meg.
Közben egy hónapja írta meg a New York Times, hogy az amerikaiak már kezdik unni a szűk levegőjű fedett utcácskákon való kódorgást. Az emberek újra rákaptak a hangulatosabb kisboltokra, vagy ki se dugják az orrukat, és a neten vásárolnak. 2006 óta nem is épült arrafelé új pláza, és a meglévőkbe is merészebbnél merészebb ötletekkel próbálnak életet vinni, miután a vásárlók és a boltok is eltünedeznek.
Plázahasznosítás: szexpláza vagy konyhakert
A clevelandi Galleriában például már csak nyolc üzlet maradt, és az üres részeken zöldségeket termesztenek. A marketing-igazgatónő az ékszerbolt üresen álló vitrinjeivel kezdte, ahol azóta vígan nő az eper, a saláta és a bazsalikom. Egy másik városban egyszerűen lebontották a plázát, majd parkot hoztak létre a helyén.
Angliában egy Londonhoz közeli, bontásra ítélt bevásárlóközpontban zombivadászatokat tartanak: airsoft játékfegyverekkel kell legyőzni az élőhalottnak sminkelt statisztákat. Egy furcsa kezdeményezés itthon is született: a szerencsétlenebb helyre épült pesti Lurdy Házat akarták szexplázává alakítani 2005-ben, de ez a hatalmas tiltakozás miatt meghiúsult.
Nem bezártak, csak csinosodnak
„Mi nem panaszkodhatunk, az Árkád 1 elég szép forgalmi adatokkal büszkélkedhet” – mondta a Nők Lapja Cafénak Gyalay-Korpos Gyula, a beruházást bonyolító ECE Projektmenedzsment Budapest Kft. magyar igazgatója, miután beszéltünk neki a kevésbé biztató amerikai esetekről. Hogy most pár üzlet bejáratát gipszkarton fedi, az nem annak az előjele, hogy előbb-utóbb itt is kilövésre váró zombik lézengenek majd plázacicák helyett. „Most járt le az üzletek tízéves bérleti szerződése, és néhányan felfrissítik a boltjukat, vagy esetleg helyet cserélnek. Egyébként majdnem az összes üzletnek van bérlője” – magyarázta.
„Optimisták vagyunk, reméljük, hogy az Árkád 2 is jó forgalmat fog bonyolítani. Itt kisebb a kockázat, mert ez egy bejáratott helyszín, és az is okot ad az optimizmusra, hogy mi leszünk a legnagyobbak Magyarországon” – mondta az igazgató. Idén valamivel kevesebbet vásároltak náluk, mivel nincs pénzük az embereknek, de abban bíznak, hogy ez csak átmeneti állapot.
A márkákban bíznak
Mivel a tapasztalatok szerint a női vásárlók elsősorban a márkákat keresik, az új épületben igyekeznek pótolni a még hiányzókat. A Van Graaf már biztosan jön az Árkád 2-be, de a H&M és több népszerű üzlet is nagyobb üzletbe költözhet. További ismert márkák képviselőivel még folynak a tárgyalások. Attól nem tartanak, hogy az online vásárlások miatt hagynák el őket a vevők, az igazgató szerint inkább a könyvek, a műszaki cikkek és a sportszerek azok, amikből egyre többet vehetünk online.
Az akciókra megyünk, a kisboltokat hanyagoljuk
A márkás holmik inkább a fiatalabbakat hívogatják és azokat, akik az átlagnál jobban keresnek, derül ki a GfK Hungária februári felméréséből. Ennél fontosabbak a nőknek az akciók; az árak és a választék alapján döntjük el, hol szerezzük be mondjuk a tavaszi cipellőt. A kisboltokhoz mi még nem találtunk vissza, cipőért például csak a kínai üzletekbe járunk gyakran, egyébként a nagy láncokhoz szaladunk be, ahol több kisboltnyi szandált felpróbálhatunk.
A netes vásárlással sem állunk még olyan jól, mint az amerikaiak, csak lassan kezdünk rákapni. A magyarok harmada rendelt valamit online tavaly, de annyira még nem vagyunk biztosak magunkban, ezért fizetni már inkább offline szeretünk, miután az árut kézbe vettük. Miután a plázaláz nálunk később indult el, a jelek szerint később is cseng majd le, mint Amerikában.