„Először is el kell érnünk az üzembentartónál, aki mondjuk a férjünk, hogy téli gumi legyen a kocsin, anélkül semmiképpen ne induljunk el – mondta Székely Gyula vezetéstechnikai oktató. – Nagyon fontos, hogy induljunk el előbb, hogy le tudjuk tisztítani a szélvédőt, hogy jól kilássunk.” Evidensnek tűnik, mégis reggelente sok autót látni, ahol a lehető legkisebb lekapart négyzeten keresztül próbál kilátni a sofőr – nemcsak nők természetesen.
A legalapvetőbb jó tanács, ha latyakos, csúszós az út: inkább menjünk lassabban. „Ha látjuk, hogy mindenkit megelőzünk, akkor kezdjünk gondolkodni azon, hogy talán gyorsabban megyünk, mint kéne” – magyarázza a vezetéstechnikai oktató.
„Mindenképp tartsunk a szokásosnál nagyobb követési távolságot, hiszen az előttünk haladó autós is megcsúszhat – tanácsolja Székely Gyula. – Ne felejtsük el, ha napközben esetleg olvad, délután, mikor megyünk haza a munkából, újra fagyhat, különösen a hidak és a felüljárók veszélyesek.”
Tippek téli vezetéshez: – Menjünk lassabban! – Tartsunk nagyobb követési távolságot! – Kalkuláljunk előre! – Gyengédebben a pedálokkal! – Ne kapkodjuk a kormányt!
|
Gyakori hiba, hogy nem veszünk tudomást arról, hogy valaki előttünk csúszkál, pedig az intő jel lehet nekünk is. „Ezért szoktak egymásba csúszni az autók, például egy kanyarban” – magyarázza a szakértő a Nők Lapja Cafénak. Az oktató azt tanácsolja, próbáljunk előre kalkulálni, vagyis ha baj van előttünk, ne csak feltétlenül fékezésben gondolkodjunk, hanem például nézzük meg, melyik irányba tudunk kerülni.
„Ha nem tudunk felmenni egy dombra, akkor lejönni sem tudunk majd biztonsággal, tehát inkább ne is erőlködjünk – figyelmeztet Székely Gyula. – Főleg a férfiak hajlamosak arra, ha látják, hogy több autó elakadt egy emelkedőn felfelé, ők csak azért is meg akarják mutatni, majd ők. Aztán persze elakadnak ők is.” Szóval ha látjuk, hogy gázos a helyzet, ne vágjunk bele, ne próbáljunk meg felmenni, mert könnyen visszacsúszhatunk.
Ne fékezz hirtelen!
„Fontos, hogy ilyenkor a pedálokkal is bánjunk finomabban, ne adjunk erős gázt, ne fékezzünk hirtelen, mert balesetveszélyes – tanácsolja a szakoktató. – És azt se felejtsük el, ha egy kanyart általában mondjuk kilencvennel veszünk be, azt csúszós, havas időben 30-40 km/h-val tudjuk kicsúszás nélkül megúszni.”
A végére pedig egy apró jó tanács, ami akár életmentő is lehet: mindig legyen a kocsiban víz, csoki, esetleg keksz, és elegendő benzin arra az esetre, ha esetleg több órát vagyunk kénytelenek dekkolni az autópályán egy kicsúszott kamion miatt. A hótaposó csak ráadás!