Aktuális

Hatékonyabb jogvédelmet kapunk, ha kórházba kerülünk

Átalakul a betegjogi védelem rendszere annak érdekében, hogy mindenki az elvárható legemberségesebb ellátást kapja az egészségügyben. Mi drukkolunk!

Jó érzés, amikor emberséges, igazán ránk figyelő orvossal, ápolóval találkozunk, de sajnos időről időre az ellenkezőjébe is belefutunk. Ilyenkor különösen rosszulesik a méltánytalanság, hiszen betegen vagy beteg hozzátartozónk miatt eleve kiszolgáltatott helyzetben vagyunk.

Ha minden jól megy, márciustól hatékonyabban védik a betegek jogait. Addigra áll fel teljesen az újonnan létrejött Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ.
A jogvédőknek már jelenleg is elérhetőnek kell lenniük minden kórházban, de márciusig átalakul a szervezet, a cél az, hogy emberközpontúbban, célzottabban működjön.

Hatékonyabb jogvédelmet kapunk, ha kórházba kerülünk
Ami a törvény szerint megillet minket:
  • egészségügyi ellátáshoz való jog       
  • emberi méltósághoz való jog       
  • kapcsolattartás joga       
  • gyógyintézet elhagyásának joga       
  • tájékoztatáshoz való jog       
  • önrendelkezéshez való jog       
  • ellátás visszautasításának joga       
  • dokumentáció megismerésének joga       
  • orvosi titoktartáshoz való jog

Most 97 jogvédő – 41 beteg-, 38 ellátott-, 18 gyermekjogi képviselő – és 7 önkéntes dolgozik az országban, a fővárosi központon kívül hét területi irodán. Ha kórházba kerülünk, elvileg tudnunk is kell (kellene) erről, hiszen az elérhetőségüket kötelező minden intézményben kifüggeszteni.

Hozzájuk fordulhatunk, ha bármi olyan panaszunk van, ami nem orvosszakmai kérdést érint, vagyis ha a gyógyítás melletti bánásmóddal van bajunk (persze sokszor ezek összefüggnek). Most ők is, és helyenként az orvosok is továbbképzést kapnak majd.

A most megalakult OBDK vezetése azon akar segíteni, hogy mindenki megkapjon minden tájékoztatást, a kezelésével összefüggő papírokat, korrekt legyen a beutalási rend, és ha mégis úgy érzi, sérülnek a jogai, panaszt tudjon tenni. Ami viszont új: nem a büntetés lenne a cél, hanem az egyezségre törekvés és az, hogy a jelzések nyomán javítsanak az ellátáson.

2011-ben 8880 esetben fordultak a képviselőkhöz panasszal, 1129-szer lett „ügy” a dologból, és 862 intézkedés történt.

Ezentúl zöld számon és e-mailen is panaszkodhatunk: a központ honlapján virtuális panaszláda működik, ahol válaszolnak a felvetéseinkre. Novák Krisztina főigazgató azt mondja, a jelenleginél emberközpontúbb jogvédelmet szeretnének létrehozni ezzel a jelszóval: „Úgy bánjunk másokkal, ahogy szeretnénk, ha velünk is bánnának.” Vagyis a hagyományos atyáskodó viszony helyett orvos és beteg egyenrangú partnerként vegyen részt a kezelésekben; álljon helyre a bizalom közöttük. Szép célkitűzés, bár ez a gyógyításnak az a része, amit nagyon nehéz kívülről befolyásolni (ahogy bizonyítani is például az emberi méltósági jogot ért sérelmeket), hiszen alapvetően emberi készségekről, érzékenységről beszélünk, amit jó esetben eleve magával hoz az, aki erre a pályára készül.

Neked van aktuális panaszod? Írd meg kommentben, és továbbítjuk!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top