Telefonos ügyintézés, jaj. Van bárki ebben az országban, akinek sikerült telefonon reklamálni, érdeklődni vagy egyáltalán… bármit elintézni? Igen? És munkaidő után? Januártól lehet, hogy minden bosszúságunk elszállhat, a fogyasztóvédelmi törvény egyik módosításának köszönhetően ugyanis csúcsidő ide vagy oda, a különféle cégeknek öt perc alá kell csökkenteniük a várakozási időt. Ezentúl semmi „vonalaink jelenleg túlterheltek, ismételje meg a hívását később”-szövegelés? Semmi tíz-húsz perc várakozási idő jó sok pénzért? Nem lesz összevissza kapcsoltató automata? Sem halk, finoman idegesítő zongorajáték? Lássuk, most mit tudnak a legkeresettebb ügyfélszolgálatok 17 és 19 óra között!
1. UPC
Tárcsázok, azonnal bekapcsol az automata. „Hívását rögzítjük, készüléke nyomógombjainak segítségével, satöbbi, satöbbi. Másfél percig tart, mire eljutok ahhoz a menüponthoz, ami engem érdekel. Az ügyfélkódot még üssem be – nagyjából feleslegesen teszem, ugyanis jön az, hogy „jelenleg minden ügyintézőnk foglalt”. Ezt félpercenként megismétlik, összesen vagy tizenötször. Nézem a stoppert, mire felveszik, az óra 9 perc 40 másodpercet mutat.
2. Telekom
Négyjegyű számuk éjjel-nappal hívható. Ez legalább díjmentes. Mármint a Telekom vezetékes és mobilhálózatáról, úgyhogy nekem speciel mégsem. Elsőnek ezt mondják be: „A személyre szabott ügyfélszolgálat érdekében tárcsázza a 9-est.” Kíváncsivá tettek, beütöm. Rögtön kérik a kódomat, majd felhangzik, hogy „hívását rögzítjük”, és hogy „a várakozási idő a megszokott többszöröse lehet, kérjük szíves türelmét”. Nem tudnak elriasztani: várok. Türelmesen. Félpercenként újra a türelmemet kérik. Még mindig van belőle. Olvasgatom a híreket, és közben azon gondolkodom, hogy vajon mivel nyújt többet a személyre szabott szolgáltatásuk, aminek a lehetőségét ugyebár felajánlották, és amivel én éltem. Több mint 10 perc 2 másodperc után beleszól a vonalba egy „élő” hang, kicsit váratlanul ér, de örülök. Siker! Kérdezek, megbeszélünk mindent, majd leteszem, de belém bújik a kisördög, rögtön újratárcsázok, mert tudni akarom a különbséget a személyre szabott és a nem tudom milyen másik szolgáltatás között. Nem derül ki, a kapcsolási idő szinte pontosan ugyanannyi, ahogy minden más is.
3. Telenor
Új ügyfélnek tettetem magam. Meghallgatom a legújabb akciójukat, tarifacsomagok ecsetelését, okostelefonokkal kapcsolatos információikat. Látogassak el a honlapjukra ezért meg ezért, mondják, nagyon unom, és már három percnél járunk. Három menüpont közül választhatok, beütöm az egyiket, megszakad, újra tárcsázok. Ismét. Hagyjuk, gondolom, és beütök találomra egy másikat. Bekapcsol a zene, szól is szinte folyamatosan, megszakítások nélkül. Öt perc után kicsit felhúzom az orrom, semmi „a kapcsolásig szíves türelmét kérjük”, „kicsit tovább fog tartani a szokásosnál”, „ne féljen, nem fog fájni”? Tovább zenélgetünk együtt. Egy másik szám kezdődik. Majd egy harmadik. „Üdvözlöm, XY vagyok, miben segíthetek?” 11 perc 52 másodperc. Az eddigi csúcs – ha úgy vesszük.
4. Gázművek
„Rossz előérzettel tárcsázom a számot, többször is jártam már úgy, hogy valami miatt nem tudtam kivárni, mire beleszólnak, hol a postás csöngetett, hol a másik telefon szólalt meg, vagy a gyerek esett le valahonnan, kíváncsi vagyok, most mi lesz. Az azonosítómat már rutinosan előkészítettem, mondjuk nem pont úgy szerepel a számlán, mint ahogy az automatahang mondja, de sebaj. Ütögetem be a menüpontokat, hosszú a menüsor, nagyon kell koncentrálni, sikerül, már csak arra kell várni, hogy bele is szóljanak. Várok. Várok. Még mindig várok. 10:34-nél járunk, semmi. Feladom, leteszem, ezt nem lehet bírni idegekkel.
5. Főtáv
„Hívom a 40-es számukat. Egy percig hallgatom a tájékoztatásukat arról, hogy miért és hogyan rögzítik a hívásomat, telefonszámomat, adataimat, mindenemet. Kérik az azonosítómat. Nem tudnak megfogni. Jönnek a menüpontok. Beütöm, két és fél percnél járunk. „Tájékoztatjuk, hogy kollégáink hétfőtől szerdáig 8-tól 17 óráig elérhetők.” Tényleg? Vajon ezt miért nem mondták be a legelején? Reggel újra próbálhatom.
Bajnokok
1. Elmű |
6. Elmű
Négy számot is lehet hívni aszerint, hogy milyen számról telefonálok. Hívom a harmincast. Azonnal bekapcsol az automata. Először meghallgatok egy rövid méltatást az internetes ügyfélszolgálatukról, majd bemondják, hogy 7 és 20 óra között állnak rendelkezésemre. Ez korrekt, gondolom, bár már 2 perc 53 másodpercnél járunk. Kérik a nyolcjegyű azonosítóm. Nekem egy tízjegyű van. Kipróbálom, elfogadja. Szuper. A kapcsolásig türelmemet kérik. Már épp kezdenék lelombozódni, amikor egy segítőkész hang beleszól. 4 perc 30! Nem hiszek a szememnek. Biztos csak véletlen, gondolom, na várjatok csak. Tíz perc múlva ismét tárcsázok. Az eredmény 4 percen belül van… Respekt.
7. Vodafone
Kicsöng. Automatahang figyelmeztet, hogy a hívásom díjköteles. Rendben, tudtuk, a városi számomról tárcsáztam őket. Megint kicsöng. Optimista leszek, ha nincs zene, és nincs automatahang sem, akkor biztosan mindjárt felveszik. Lehet, hogy ők nyerik a versenyt? Tíz csöngés. Semmi. Nem értem, se nem kapcsol szét, se nem szólnak bele. Még tíz csöngés. Több mint három percnél járunk. Most már kivárom, kerül, amibe kerül. Várok. Hallgatom a csöngéseket folyamatosan.
Négy percnél feladom, semmi értelme.
Eredményhirdetés
Ha már most életbe lépne a módosítás, hét szolgáltatóból egyedül az Elmű menne át az ötperces teszten, a többieknek bőven van hova fejlődniük. Átlagosan a felére kellene ledolgozniuk a várakozási időt: akár felduzzaszthatnák az ügyintézői állományt a kétszeresére. Izgatottan várjuk, hogy kinek sikerül, kinek nem. Készítjük az ügyfélszámokat, és január 2-án visszatérünk! |