A balesetvizsgálók éjszaka fejezték be a helyszíni szemlét, a személyzetet még aznap meghallgatták. Eddig annyi derült ki, hogy – mint a MÁV illetékesei írják – megfelelően működött a vasúti biztosítóberendezés és a vonatbefolyásoló rendszer. “Az eddigi információk szerint Dunakeszi állomás eddig tisztázatlan okból az eredetileg tervezett 3-4. vágány helyett a 8. vágányra fogadta a Budapest felől érkező személyszállító motorvonatot, amely a biztosítóberendezés korábban már ismert hibája miatt óránkénti 15 kilométeres sebességnél kisebb sebességgel haladt be az állomásra – mondta a Közlekedésbiztonsági Szervezet kommunikációs vezetője. – A másik, Vác felől érkező vonatnak a bejárati jelzőnél kellett volna várakoznia, amíg a motorvonat elhagyja az állomást. A vonat azonban túlment a számára tilos jelzést mutató vörös jelzőn, átállította az első váltót, majd kitérő állású váltón haladt keresztül, aminek következtében ugyancsak a 8. vágányra terelődött. A vonatbefolyásoló berendezés, észlelve, hogy a vonat meghaladta a vörös jelzést, megkezdte a vonat vészfékezését. Eközben a motorvonat vezetője is észlelte a szembejövő vonatot, és ő is megállította a saját vonatát.”
Most tehát szerencsésen alakult a dolog, de mi lett volna, ha két száguldó gyorsvonat találkozik össze? Belegondolni is rossz.
A helyszíni szemle során a balesetvizsgálók ellenőrizték a biztosítóberendezés és a vonatbefolyásoló berendezés működését, és azt megfelelőnek találták. Ez persze nyilván nem azt jelenti, hogy nincsen felelőse az esetnek: ha nem történt volna hiba, ilyesmi bármikor előfordulhatna, amit azért nem szeretnénk elhinni…
A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság a vasúti közlekedés veszélyeztetésének gyanújával indított nyomozást az ügyben ismeretlen tettes ellen.