Újabb átalakítás jön?
Bár egyelőre semmi konkrétat nem lehet tudni Rogán Antal bejelentéséről, ha Balog Zoltán elejtett félmondatával egybevetjük, egy újabb oktatásirendszer-átalakítás képe sejlik fel. Rogán Antal a Magyar Nemzet szerdai számában adott interjút, s többek között arról is beszélt, hogy a frakció elé terjeszt egy indítványt, miszerint a jelenlegi nyolcról kilenc évre nőhet az általános iskolai képzés ideje. Ha mindenki rábólint, 2016-tól élhetne a rendszer.
Eközben Balog Zoltán az InfoRádionak nyilatkozta azt, hogy a nyolcosztályos gimnáziumokat nem fogadta be az iskolarendszer, és a szülők inkább a négy- és hatosztályos képzések felé terelik a gyerekeket. A Fidesz-frakció elé nagy valószínűséggel a héten viszi Rogán az indítványát.
Korábban Pokorni Zoltán vetette fel az egységes, osztatlan képzés lehetőségét, a német és finn példákra hivatkozva. Az említett országokban ugyanis menet közben nincsen kiszállás, az általános iskolai képzés mindenkinek egy és ugyanaz, közben nincsen lehetőség nyolc- vagy hatosztályos gimnáziumra váltani. Oktatási szakértői körökből úgy tudjuk, most mégsem ezt porolnák le, hanem egy egészen új ötlettel állna elő Rogán: hatodik osztály végéig mindenki ugyanazt kapná, de utána hároméves képzés következne, ahol el kellene dönteni, természettudományos vagy a humán területre orientálódnak a tanulók.
6+3 év, és nincs kiszállás?
Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke azt mondja, az ötlet alapvetően nem rossz, abból a szempontból semmiképpen, hogy így a gyerekek nem 14, hanem 15 évesen fejeznék be az általános iskolai képzést. A hároméves pluszképzést viszont egészen biztosan nem tudnák például a kisebb településeken megoldani, így “elképzelhető, hogy a súlyponti kórházak mintájára súlyponti iskolák jönnének létre. A hátrányosabb helyzetű településekről iskolabusszal vinnék a gyerekeket a jobban felkészült, nagyobb intézményekbe.”
Ez egyébként azt is jelentheti, hogy a gyerekeket ötödikben és hatodikban nem szaktanárok, hanem az addigi alsós tanárok tanítanák tovább. Balog Zoltán felvetésére Mendrey azt mondta: a nyolcosztályos gimnáziumok valóban elég problematikusak. “Nem tesz jót egy iskolai közösségnek, ha a jobb képességű gyerekeket elviszik ötödik osztálytól. Akik maradnak, azok – húzóerő híján – jobban leszakadnak, de sokszor a kimazsolázott gyerekek is kudarcot vallanak egy nyolcosztályosban.”
Még nem tudható, hogy mindezek milyen irányba viszik majd azt az oktatási rendszert, ami bevallottan is sok sebből vérzik. Fontos lenne viszont, hogy az oktatás szereplőivel is beszéljenek. Írásban elküldtük kérdéseinket az átalakításokkal kapcsolatban az Emberi Erőforrások Minisztériumának, amint reagálnak, frissítjük cikkünket.