Köszönik, nem mennek
Finoman, de határozottan utasította vissza a váci Madách Imre Gimnázium, hogy diákjait a fővárosi közös megemlékezésre vezényeljék ki március 15-én.
“Tudomásunkra jutott, hogy a 2015. március 15-én az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából tartandó egész napos megemlékezésre Fodor Gábor megyeközponti tankerületi igazgató megbízásából Ön 10 fő diákot és 1 fő pedagógust hívott meg iskolánkból. A meghívást tisztelettel köszönjük, de sajnálattal kell közölnünk, hogy diákjaink az eseményen szervezett formában nem vesznek részt.
Tantestületünk pedagógusai nem támogatják, és nem is szervezik meg a diákok politikai színezetű rendezvényeken való részvételét, elfogadhatatlannak tartják, hogy ezt a diákok számára bárki is kötelezővé tegye, és az adatvédelmi törvényekkel ellentétesnek vélik annak kérését, hogy az esetleges résztvevők, vagyis a diákok adatait továbbküldjék a szervezőknek.
Tájékoztatjuk továbbá, hogy gimnáziumunk, mint ahogy mindig, ebben az évben is megemlékezik nemzeti ünnepünkről, és sok diákunk részt vesz a lakóhelyén tartandó ünnepi rendezvényeken” – írja a tantestület.
Politikai színezete döntésünknek nem volt, a köznevelési törvény ezt nem is tenné lehetővé
A gimnázium igazgatónője, Horváth Edit a Nők Lapja Cafénak azt mondja: az ő iskolája is egyike volt azon intézményeknek, amelyeket a fővárosi megemlékezésre kértek. “A kollégáim nem találtak olyan diákot, aki önként részt vett volna a budapesti ünnepségen. A gimnáziumnak méltó ünnepségei vannak, idén is így tervezzük, sőt mint sok más alkalommal, idén is iskolánk növendékei adják a városi műsort, illetve sok diák saját településének ünnepélyein is szerepel, részt vesz. A nevelőtestület minden körülményt igyekezett figyelembe venni, és úgy döntött, nem kötelezzük a diákokat a központi ünnepségen való részvételre. Politikai színezete döntésünknek nem volt, a köznevelési törvény ezt nem is tenné lehetővé” – mondta az igazgatónő.
Nehéz ezt azonban másként értelmezni, mint az oktatáspolitikai burkolt kritikáját. A szülői munkaközösséggel úgy tudjuk, még nem is tudtak a gimnáziumban egyeztetni, de az iskola honlapján lévő kommentekből az látszik: pozitívan fogadják a döntésüket.
Összesen öt váci iskola kapott levelet a Kliktől, amelyben azt írták, iskolánként tíz diákot és egy kísérő tanárt “invitálnak” a március 15-i budapesti ünnepségekre, akiknek a HM által biztosított buszos utaztatást és ingyen ebédet is ígérnek. A levél azt is tartalmazza, hogy Pest megye öt körzetéből összesen 250 tanulóra számítanak, valamint országosan mintegy 800 résztvevő diákkal számolnak az állami megemlékezésen.
Kösz, de nem 2.0
Nem a váci az egyedüli gimnázium, amely nemet mondott a felkérésre. Ez az eset is a Madách Imre Gimnáziumhoz köthető, csak éppen a fővárosról van szó. A Magyar Televízió rövidfilmet szeretett volna forgatni a valóban 21. századi oktatási módszerről, a DiákBlog és a Budapest on the Go! nevű fejlesztésekről.
A módszert használó tanár nyílt levélben utasította el a felkérést. Mint írta, “lehetne egy látványos filmet készíteni ezekről a projektekről, az is elképzelhető, hogy a diákok lelkesen nyilatkoznának, hiszen interaktív táblás teremben lennének, elkészült terméket mutathatnának, beszámolhatnának arról, hogy egy világversenyen igen szép eredményt ért el a fejlesztésük, és azzal is dicsekedhetnének, hogy saját maguk próbáltak egy hírportált fenntartani. Csak azt is hozzá kell tenni, hogy az interaktív tábla adomány, a fejlesztést egy magáncég végezte, a feladatot otthon, szabadidőmben segítettem, a filmhez a diákok szereztek kamerákat, a forgatást szombaton csináltuk, a vágást saját szoftverrel, házilag oldottuk meg, végül fizetés nélküli szabadságot kaptam, hogy képviselhessem az országot a világbajnokságon. Ha szerencsénk van, lelkesen nyilatkoznak, és mindebből csak keveset észlelnek a gyerekek”.
Az iskola számítógépparkja leharcolt, sok gép nem működik, a wifi-hálózat használhatatlan, a diákok és pedagógusok a nemzetközi sikereket is elérő IKT-s fejlesztéseiket kénytelenek saját eszközökkel megoldani, de már a kötelező digitális naplóhoz is a legtöbb tanár saját laptopot használ. Mindezek fényében nem érezné hitelesnek, ha ez a film a magyar közoktatásban zajló jó példa bemutatásaként elkészülhetne. Nem lenne ugyanis igaz – írta a tanár.
Hogy a politika mennyire szivárog be az iskolába, mindig nagy kérdés. Általában a pedagógusok jó érzésére van bízva, meddig engedik be. Úgy tűnik, vannak, akiknek erről határozott elképzelésük van: semennyire.