Először a fonódó villamos projekt miatt főtt a fejünk, bár nagyon örültünk, hogy a főváros belekezdett. Utána lezárták a Széll Kálmán teret. És akkor még csak a nagyobb változást igénylő felújításokról beszélünk. Szombat óta a Nagykörút egyik szakaszának is befellegzett. A megoldás a pótlóbuszok vagy a kerülő utak használata lesz.
Tények, hírek
- Május közepéig a 4-es, 6-os villamosok Dél-Buda irányából csak az Oktogonig közlekednek. Az utasokat a Király utca és a Széll Kálmán tér között pótlóbuszok szállítják, melyek csúcsidőben 1-2 percenként közlekednek. (Vigyázat, a Margitszigetnél csak hétvégén a nappali órákban állnak meg.) Éjszaka az egész vonalon pótlóbuszok járnak.
- A 4–6-os villamospótló a Nagykörút és a Margit körút egyes szakaszain buszsávot kapott, míg útvonala máshol közös sávban haladhat az autókkal. Különösen a Margit körút – Tölgyfa utca – Margit híd – Szent István körút – Teréz körút útvonal lesz necces mindkét irányban.
- A Széll Kálmán térről és a Széna tér felé vezető kétszer két sávos útpálya jobb oldali két sávját lezárják, ezért a forgalom a bal oldali útpályán, irányonként csak egy sávon haladhat. Őrült nagy dugó van itt is, folyamatosan.
- Március 26-tól hónapokra egyirányúsítják a Várfok utca Vérmező út és Csaba utca közötti részét a Csaba utca felé.
- Május végéig a Szent István körúton, valamint a Margit híd budai hídfője és a Széna tér között több szakaszon is vágányfelújítási és építési munkák akadályozzák majd a közúti forgalmat, szintén május közepéig.
- Jó hír viszont, hogy végre ismét a Batthyány térig közlekedik a HÉV.
- A Széll Kálmán téren szerencsére még mindig megáll a metró, bár a bejáratot áthelyezték a tér Budai Vár felőli oldalára.
Kerüljük el…
A BKK honlapján mindeközben ez a kérés olvasható: “A Budapesti Közlekedési Központ arra kéri a közlekedőket, hogy aki teheti, május közepéig kerülje el a Nagykörutat.” A felvetés ésszerűnek tűnik, a megvalósítás kissé nehézkes.
Sztorik, tapasztalatok
“Én a Jászain lakom, a Kolosy téren dolgozom − meséli kolléganőnk. – A felújítások miatt praktikusan reggelente átsétálok a Margit hídon, utána HÉV-re szállok. Semmi stressz. Baj majd akkor lesz, amikor anyukámat meg szeretném látogatni a Dohány utcában. Garantált plusz húsz-harminc perccel számolok. Szerintem a piros metró − Astoria − séta útvonalat fogom választani. A pótlóbuszokra nem visz rá a lélek, látom, hogy a gyalogosok gyorsabbak, mint a szerencsétlen buszok a dugóban.”
“Én nagyjából a Testnevelési Főiskola mellől járok biciklivel dolgozni, egészen a Kolosy térig – kezdi a történetét a másik munkatárs. – Simán legurulok a Lánchídig. Idáig minden oké, szépen áttekerek a bicikliútra a rakpart felett, és egészen a Batthyányig boldogan megyek – sajnos itt aztán kezdődik a biciklis terelés –, és választhatok: megyek egy kicsit az autók között, ami rövidebb lenne, vagy követem a kijelölt biciklis utat. Egy picit így is kell autók között tekerni, és pár lépcsőfokot cipelnem is kell a bringám, de végül a Margit hídnál visszatérhetek a rakpartra. Mindez nem hőzöngés, mert legalább nekünk kijelöltek egy másik utat, bár a rakparton végigtekerni az igazi. A lényeg, hogy nem kell kocsival vagy busszal állnom a dugóban.”
“Én a Fény utcai piacnál lakom. Hétvégén nyitott ablaknál is hallom a munkagépek zaját, a közlekedés pedig… Lezárták a Mammut melletti zebrát, helyette most mehetek a KFC felé, és kerülgethetem a 4-es, 6-os pótlóbuszra várakozó halomnyi embert. Vagy a felújított villamossíneken botorkálva, a Széna tér felé kerülve, végül a Mammutnál visszafordulva sétálok haza. Amikor a MOM Parknál van dolgom, a 61-es villamossal is utazom, amit most átraktak a Vérmező utca mellé, ez ismét extra kerülő. De sebaj, egyszer ennek is vége lesz!”
Ahogy élünk, úgy közlekedünk! “Ezek a felújítások döntő jelentőségűek Budapest közlekedésében, vagyis muszáj őket elviselnünk – állítja dr. Dulin Jenő, a Magyar Pszichológiai Társaság közlekedéspszichológiai szekciójának elnöke. – Szükség van a türelmünkre. A változások mindenkire máshogy hatnak, hatalmas egyéni különbségek vannak köztünk. Valakit megvisel, mások könnyebben alkalmazkodnak.” “Mint minden változás, úgy a közlekedés átalakítása is bizonytalanságot okoz a legtöbb emberben – állítja Gellért Csilla közlekedéspszichológus. – Amúgy is hajlamosak vagyunk a frusztrációra, intoleranciára, a közlekedési káosztól most még feszültebbek lehetünk. Van valami, amivel ígyis-úgyis nehéz mit kezdeni: ez a zsúfoltság, ami fokozottan agresszívvá tesz minden embert.
Természetesen az is igaz, hogy kaphatnánk kicsivel nagyobb segítséget mindennek elviseléséhez. Látszik, hogy a közlekedési társaság mindent megtesz az ügy érdekében, sajnos nem mindig elegendő, hogy kiírják vagy bemondják a változásokat. Eleinte a Széll Kálmán téren állt néhány ember, akik segítettek az irányításban, akiktől lehetett kérdezni. A felvilágosítás és az útbaigazítás jó hatással van a lelkiállapotunkra, csökkenti feszültségeinket.
Néhány dolgot mi is megtehetünk.
Az, hogy hogyan viseljük el a stresszt, bizonyos mértékig döntés, önuralom és önismeret kérdése.”
|