Nem feltétlenül új évfolyam bevezetésére van szükség, inkább jelentős tananyagcsökkentésre, mivel az alapkészségek fejlesztésére, valamint gyakorlásra és tehetséggondozásra nem jut elég idő az általános iskolában – írja a magyarhirlap.hu. A kilencosztályos iskola ügyében a Nemzeti Pedagógus Kar indított felmérést, eddig 107 állásfoglalás született az oktatási reformmal kapcsolatban.
Mi szól mellette?
- hasznos lenne az alapkészségek erőteljesebb fejlesztése szempontjából
- egyenletesebben lehetne elosztani a tananyagot
Mi szól ellene?
- ekkora változás előkészítéséhez rengeteg idő kell, ezért 2016-os kezdéssel megvalósíthatatlan
- teljes tantervi reformot, valamint sok pénzt és időt igényel
- vagyis a tankönyveket is át kellene alakítani
- az iskoláknak nincs a változáshoz elég férőhelyük
Mit javasolnak helyette?
- inkább hagyni kellene érni, kifutni az elmúlt évek nagy horderejű változásait, mert sem az iskolák, sem a szülők nem tolerálnák az újabb átfogó reformot
- az óvoda utolsó évét kellene “iskolaközelibbé” tenni, vagy az óvoda és az iskola közötti, “nulladik” évfolyamot lenne érdemes létrehozni
- inkább jelentős mértékű tananyagcsökkentésre van szükség, mert nincs idő gyakorlásra, a tudás elmélyítésére, differenciálásra, képességfejlesztésre
- csökkenteni kellene a heti óraszámot, az osztálylétszámot, illetve külön felzárkóztató és tehetséggondozó osztályokra, csoportokra lenne szükség
Egyesek szerint a kilencosztályos iskolákra nincs szükség, hiszen valójában nem az oktatással van a baj. A kompetenciamérések gyenge eredményei abból adódnak, hogy a méréseken a tanulók motiválatlanok, ezért annak tétje kellene, hogy legyen.