A MÁV partner a migránsok szállításával kapcsolatban a törvényileg rá háruló feladatok végrehajtásában és a migránsok legrövidebb időn belüli, pót- és helyjegymentes, kulturált körülmények között történő elszállításában.
Jelen helyzetben a közszolgáltatási feladatai elvégzése mellett erre koncentrál a vállalatcsoport, és vizsgálja azt is, hogy milyen egyéb módon tudja támogatni a menekültek ellátásában segédkező civil szervezeteket. A MÁV együttműködik a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal, az ORFK-val, a területileg illetékes rendőrségekkel és a hatóságokkal.
A MÁV minden reggel tájékoztatást kap az utazási okmánnyal ellátott migránsok várható számáról és a kijelölt befogadó állomásokról, s ehhez igazodva az érintett szakaszokon – lehetőségei függvényében – pluszkocsikat állít be annak érdekében, hogy el tudja szállítani a bevándorlókat, vagy az utolsó, általában kerékpárszállító, ülésekkel rendelkező kocsikba szállítja fel őket.
Lezárt MÁV-vagonok – a média ezúttal túltolta a hisztit
A legnagyobb számú menekültcsoportokat regisztráló városok közül – Kiskunhalason kívül – Szegedről és Pécsről a legnagyobb átszálló csomópont, Budapest főleg InterCity vonatokkal érhető el. A vasúttársaság a közszolgáltatási személyszállítás megrendelőjének egyetértésével a migránsokat szállító vonatokkal plusz, közvetlen kocsikat továbbít a menekültek díjmentes és helybiztosítás nélküli utaztatására. Ez egyrészt a bevándorlók érdekeit szolgálja a közvetlen eljutással, továbbá tekintettel van a fizető utasokra is. Kiemeljük, hogy a MÁV-START humanitárius felelősségvállalásból, saját anyagi erőforrásai terhére biztosítja a közvetlen kocsit, e nélkül a menekülteknek helybiztosítást kellene fizetniük vagy órákig várakozniuk, amíg egy nem hely- és pótjegyköteles vonat indulna a célállomásra, többnyire átszállással, amely tovább nehezítené utazásukat, tájékozódásukat.
A bevándorlókat szállító különkocsikat a vasúttársaság nem záratja le! A jegyvizsgálók becsukják – de nem bezárják – a kocsikat. Az ajtók becsukására akkor és azért van szükség, mert ezeket a kocsikat olyan InterCity szerelvényekhez csatlakoztatják, melyeket más műszaki paraméterű kocsikból állítanak össze. A MÁV különkocsijainak vezérlése azonban nem automatikus. Előírás szerint pedig csak becsukott ajtókkal lehet elindítani a vonatot, ezért a jegyvizsgáló vagy belülről, a kar elfordításával vagy pedig kívülről, szakaszkulccsal tudja csukni. Ugyanez az eljárás valamennyi közlekedő kocsinál, melyekbe nincs automatika beépítve, hogy mozgás közben ne nyíljanak ki az ajtók. Ugyanakkor, ez nem jelent valódi lezárást, megállás után kilinccsel belülről is nyithatók. Az ajtókat 15 km/órás sebesség alatt pedig kényszernyitással is ki lehet nyitni.
A médiában terjedő hírekben félreértésre adott okot a kocsik ajtajára a MÁV-START által kihelyezett “Ez a kocsi lezárva közlekedik!” tábla. Ezt a táblát a mai naptól nem helyezik ki a menekülteket szállító járművek ajtóira.
További cikkeink a témában:
MÁV-botrány: Káosz a Bécsbe tartó vonaton
12 óra alatt Siófokról Pécsre: Igazat adott a MÁV az utasnak
Minden ötödik vizsgázó megbukik a MÁV-nál