Levelet kapni a Magyar Honvédségtől már önmagában is meglepő, főleg ha senki sem dolgozik ott a családtagok közül. A meglepetés viszont akkor lesz az igazi, ha a tartalmat is elkezdi olvasni a címzett. Egy csomóan valami hülye viccre gyanakodnak először, de aztán kiderül, hogy szó sincs erről, csupán közli a honvédség, hogy nyilvántartásba veszik a járművet és tulajdonosát rendszeres adatszolgáltatásra kötelezik. És nem, nem munkagépekről van szó, hanem terepjárókat és mikrobuszokat listáznak. A levélben az is benne van, hogy ha a honvédségnek szüksége van az autóra, akkor se szó, se beszéd, át kell adni a slusszkulcsot. Ilyen eset eddig még nem történt, de a levélre válaszolni kell, mert akár milliós büntetést is kaphat az, aki elfelejt reagálni – írta meg az Index.
A honvédséget tájékoztatni kell arról:
- ha az autó elromlik vagy nincs bevethető állapotban,
- ha eladja (ekkor ugyanis az új tulajdonosé lesz a felelősség és a kötelesség),
- ha más hatóság is kijelölte már esetleges szolgálatteljesítésre,
- ha valakinek kölcsön- vagy bérbe adja.
A levélben arra nincs utalás, hogy pontosan milyen célokra akarják felhasználni az autókat. A tulajdonosoknak minden év március elsejéig nyilatkozniuk kell a jármű adatairól, és nyolc napjuk van fellebbezni a honvédségi határozat ellen. A Honvédelmi Minisztériumtól azt a tájékoztatást kapta az Index, hogy eddig egyetlen járművet sem vittek el a tulajdonosától, egyelőre csak lajstromozzák a gépkocsikat arra az esetre, ha kellene. Az viszont látszik, hogy katonai célokra a világon többnyire nem használt, drágább terepjárókat vett nyilvántartásba a honvédség: az Index egyik olvasójától egy BMW, mástól egy Volvo városi terepjárót vinnének el vészhelyzetben.
A hatályos jogszabályok értelmében minősített esetekben a honvédségnek lehetősége van arra, hogy a magán- vagy céges tulajdonban lévő járműveket, ingatlanokat vagy technikai eszközöket igénybe vegyen. Háborús helyzetben a gépjárműveink – legyen az magán- vagy céges tulajdonban – mozgósíthatók. Általában ember- vagy ellátmányszállítási feladatokat osztanak a civil autókra, de speciális eszközök (például markolók, cölöpverők stb.) esetében lehetnek más feladatok is. Sőt az is mindegy, hány éves az autó, lehet veterán és lehet nullkilométeres is.
Évente egyszer, a kijelölt időpontban jelentést kell tenni a jármű, munkagép, illetve ingatlan állapotáról. A határozatot átvevőknek mindenképpen reagálniuk kell a kijelölt szakhatóságnak. Ha nem teszik, százezertől hárommillió forintig terjedő bírságot szabhatnak ki rájuk. Egyébként a tulajdonos válaszában azt is kérheti, hogy mentesítsék a kötelezettség alól.
Kártalanítják, ha használják az autót
Bizonyos esetekben lehet kártalanítást is kérni: például ha a munkáját azért nem tudja időre teljesíteni, mert a cége kisbusza árvíz esetén homokzsákokat szállít a gátakra, vagy ha a kocsinak baja esik, sőt még a természetes elhasználódást is figyelembe veszik a kártalanítás megállapításakor.
Nem először fordul elő ilyesmi Magyarországon: a katasztrófavédelmi és honvédségi törvények 2011-es bevezetése óta már többször is összeírták a behívható autókat és az igénybe vehető ingatlanokat. Három éve például, a dunai árvizek után, az önkormányzatok kezdték nyilvántartásba venni a bevethető lakossági eszközöket.
Itt olvashatsz még többet a honvédségről:
- Jobb kondiban vannak katonáink, mint tíz éve
- Testalkati program indul a katonáinknak