Januárban jelent meg cikkünk a világhírű sakk-logika programról, amit egy magyar pedagóguscsapat talált ki, de a bevezetése itthon enyhén szólva is döcögősen alakult. A történet a telki Pipacsvirág Általános Iskolában kezdődött, ahol néhány lelkes szakember, élükön az iskola igazgatónőjével, Sarlós Erzsébettel kitalálta, hogy az egyik osztályban – kísérleti jelleggel – kipróbálják az általuk kifejlesztett oktatási programot. A sakk-logikaoktatás eredményességét nemsokára mérésekkel igazolták. A következő tanévtől már hét alsó tagozatos osztály diákjai tanultak sakkot és logikát. Szeptembertől pedig három kéttanítási nyelvű osztályban is lehetőségük lesz a gyerekeknek sakkot tanulni, merthogy azóta a program angol nyelvű változata is megszületett.
A dolognak külföldön is hamar híre ment. A Szlovák Sakkszövetség delegációja ugyanis részt vett az iskola nyílt napján, s utána felkérték a program alkotóit egy közös pályázatra izlandi, angol, szlovák és osztrák oktatási intézményekkel. Magyar részről a Budaörsi Tanoda kapcsolódott a nemzetközi programhoz.
A sokat bizonyított program hazai bevezetése a hiányzó állami támogatás miatt volt nehézkes. A források annak ellenére nem érkeztek meg, hogy több tucat vidéki és fővárosi iskola tantestülete jelezte érdeklődését. És a számuk folyamatosan nőtt. Az iskola tanárai boldogan tartottak volna továbbképzéseket az érdeklődő kollégáknak, az állam azonban erre az igényre sokáig egyáltalán nem reagált érdemben. Cikkünk megjelenése után nem sokkal szerencsére az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet úgy döntött, két év elteltével mégis az ügy mellé áll végre, és fedezi a továbbképzést tartó tanárok tiszteletdíját. Azóta 40 pedagógus végezte el a továbbképzést, túlnyomó többségük pedig idén ősszel bevezeti az iskolájába a sakk-logika programot. További 40 kolléga képzésére is van engedély. Rajtuk kívül pedig sokan vannak “várólistán”.
Eddig ez akár sikertörténet is lehetne (még ha megkésve is). Meglepő fordulat, hogy a világhír ellenére az igazgatónő kinevezésének meghosszabbítását a Budakeszi Tankerület igazgatója, illetve a telki önkormányzat az idei tanév végén nem támogatta. Pedig Erzsébet még csak egyetlen cikluson keresztül volt iskolaigazgató, így a jogszabályok alapján a munkáltatónak minden lehetősége adva volt ahhoz, hogy pályázat kiírása nélkül meghosszabbítsa az igazgatónő szerződését. Ez nem történt meg. Az igazgatónő válaszul nem adott be pályázatot újabb négy évre.
“Korábban eldöntöttem, hogy ha nem hosszabbítják meg pályázati kiírás nélkül az intézményvezetői megbízásomat, nem indulok újra – mondta el lapunknak Sarlós Erzsébet. – Úgy érzem, sok mindent letettem az asztalra, és nem csak a sakk-logika programra gondolok. Tény, hogy sok vitám volt az oktatásról a tankerületi igazgatóval. Például a tankönyvekkel kapcsolatban. Belefáradtam a sok harcba.”
Erzsébet augusztus 15-ig dolgozott a telki általános iskolában.Természetesen kíváncsiak voltunk, mi lesz az általa kitalált program sorsa, és arra is, mit fog csinálni a volt iskolaigazgató a következő tanévben.
“A sakk-logika program szerencsére már jól halad a maga útján – válaszolta. – Úgy érzem, megfelelő kezekben van azoknál a kollégáknál, akikkel bevezettük a telki iskolában, illetve azoknál,, akik már elvégezték az tanfolyamot. Most, hogy az állami szervek is segítenek, talán a továbbképzések finanszírozásával sem lesz több gond. Rengeteg helyen tudnak róla itthon, bízom benne, hogy folyamatos marad az érdeklődés, hiszen a program egyértelműen a gyerekek tanuláshoz szükséges képességeinek fejlődését szolgálja.”
A saját jövőjéről Erzsébetnek már részben más elképzelései vannak. “Kifejezetten derűlátó vagyok a jövővel kapcsolatosan. Továbbra is örömmel megyek itthon és külföldön konferenciákra, ahol előadásokat tarthatok a sakk-logikaoktatás eredményeiről, hasznosságáról, de emellett számos egyéb tervem van – mondja. – Néhány éve foglalkozom szenzomotoros fejlesztéssel. A tapasztalataim azt mutatják, hogy óriási lehetőség van ebben a fejlesztési formában. Ezért is tartalmazza a sakk-logika programhoz tartozó tanári kézikönyv azokat a motiváló, frissítő, játékos szenzomotoros gyakorlatokat, melyek a gyerekek idegrendszerének »érlelését«, fejlesztését célozzák. Ennek a komplex programnak az eredményességét fogom kutatni szeptembertől doktori képzés keretei között.”
A szenzomotoros (érzékszervi mozgásos) szemléletű állapot- és mozgásvizsgáló teszt a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika Alapítvány által 1995 óta sikeresen használt vizsgálati módszer. A módszer Lakatos Katalin mozgáspedagógus nevéhez fűződik, aki egyben a budapesti HRG Alapítvány vezetője. A TSMT terápia feladatsora a nagy és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. |
Erzsébet az elmúlt tanévben 9 sajátos nevelési igényű és tanulási, magatartási vagy beilleszkedési zavarral küzdő 12 éves gyereknek tartott szenzomotoros szemléletű foglalkozásokat. “Elvégeztük a bemeneti és kimeneti méréseket. Nagyon biztató eredményeket kaptunk. A változást nemcsak a teszt mutatta, hanem a gyerekek tanulmányi eredményei is. Volt olyan szülő, aki elmesélte, hogy a gyermekének egy óra kellett reggel az öltözködéshez, annyira nehezen ment. A fejlesztő program végére ez 15 percre csökkent. Mások arról számoltak be, hogy a gyermekük sokkal összeszedettebb lett, illetve elővett egy könyvet és elkezdett olvasni, amire korábban nem volt példa. Olyan tanuló is volt, akinek a hat hónapos terápia végén kitűnőre sikerült megírnia a történelem témazárót.”
Erzsébet szerint a sajátos nevelési igényű, tanulási vagy magatartászavaros, illetve beilleszkedési problémákkal küzdő gyerekek jelentős részének van olyan problémája, ami az idegrendszer fejletlenségéből, éretlenségéből fakad. A szenzomotoros, figyelemkoncentrációt, memóriát fejlesztő gyakorlatok segítségével a tanulási és szociális nehézségek jó része orvosolható. Természetesen a program nem mindenható.
A nagy igényre való tekintettel szeptembertől Erzsébet a kollégáival elindít Budapesten egy tanulókört olyan 6-12 éves gyerekek számára, akik magántanulók.
Kezdeményezésük nagyon is jól simul a jelenlegi hazai tendenciákba. Egyre többen elégedetlenek ugyanis az állami oktatással, és gondolkodnak valamilyen alternatív oktatási formában.
(A programról a részletek itt olvashatók.)