Emlékszem, amikor csaknem 20 évvel ezelőtt elkezdtem valutapénztárosként dolgozni, az első munkanapomon a kezembe nyomtak egy bitang nehéz dossziét. A világ összes országának bankjegyeiből volt benne mintapéldány, és egy alapos leírás arra vonatkozóan, hogy milyen biztonsági jelzések vannak rajtuk. Bár a cégünk ezek közül csak 20-féle valutát váltott, ha jól emlékszem, mégis elfogott a rémület – azt hittem, én sosem leszek képes majd ennyi apró részletre figyelni. Aztán mégis megtanultam persze. Többször fogtam később hamis olasz lírát és egyszer amerikai dollárt is. Ha viszont nem az lett volna a munkám, hogy résen legyek, biztosan nem ismertem volna föl a hamisítványokat. Az ember hajlamos elsiklani a részletek fölött, még akkor is, ha a zsebére megy a játék, és ez nem csak ránk, magyarokra jellemző sajátosság.
A pénzügyi ismeretek a világon általában hiányosak – tudjuk meg Horváth Magyary Nórától, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatójától. Egy idei OECD-felmérés arra az eredményre jutott, hogy a 30 vizsgált ország lakosai átlagosan 13,2 pontot teljesítettek 21 pénzügyi vonatkozású kérdésből. Az átlagon alul van a magyarok pénzügyi felkészültsége: a 12,4-es pontszámmal a 22. helyre kerültünk. A 21 pontot három területtel, a pénzügyi ismeretekkel, a pénzügyi viselkedéssel és pénzügyi hozzáállással lehetett elérni – a legalacsonyabb pontszámot az utóbbiban szerezte Magyarország, a legjobbat a pénzügyi ismeretekben.
Ahhoz, hogy javuljon a helyzet, nagyon fontos már gyerekkorban elkezdeni oktatni a pénzügyi alapismereteket. És nem lehet elég korán kezdeni, hiszen már a pénzét malacperselyben gyűjtögető kisgyerek is a pénzügyi világ részesévé válik. A gyerekeket koruknak megfelelő szinten, játékos formában kell tanítani. A legfontosabb, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a pénzügyek iránt – magyarázza Horváth Magyary Nóra.
A 10–12 éves gyerekek vásárolnak az iskolai büfében, a legtöbbjüknek van mobiltelefonja vagy táblagépe, amelyen online játékokat játszanak. Ezekben a játékokban virtuális vagy valós pénzösszegekért lehet különböző kiegészítőket, karaktereket, a szereplőknek tulajdonságokat vásárolni. Ez is a pénzügyi gazdálkodás része, még ha virtuálisan zajlanak is a történések. Az iskolatársakkal, barátokkal is a mobiltelefonon keresztül tartják a kapcsolatot a kicsik, ezért meg kell tanulniuk beosztani a feltöltőkártyákon lévő pénzt, képesnek kell lenniük heti, havi pénzügyi tervezésre, adott esetben a mobiltelefon-kártya ATM-en keresztüli feltöltésére. Ehhez erre a korra már ismerniük kell a költségvetés, bankkártya, ATM stb. fogalmát.
A legfontosabb alapfogalmak mind szerepelnek az Ez kész! Pénz! című rajzfilmen, amely innen le is letölthető. Az érdeklődő gyerekek a K&H pénzügyi vetélkedőjén is részt vehetnek, melynek minden évben van egy kiemelt témája. Idén elsősorban az e-bank, mobilbank témáját ismerhetik meg a gyerekek, az életkoruknak megfelelő szintű feladatokon keresztül.
Most pedig felnőtt olvasóinkat szeretnénk egy kis játékra invitálni. Egy kvíz következik, melyben tíz nemzet bankjegyét kell felismerni. Annyit mondhatunk, hogy a feladat nem könnyű, de egy kis fifikával azért ki lehet találni a válaszokat.