Aktuális

Van ötletünk, hogy az iskolai zongorák helyett mire lehetne költeni

Az iskolai zongorák fontosak. Nem szeretném elbagatellizálni a jelentőségüket, tényleg. És a jövő generációjának zenei nevelése sem smafu, üdvözlöm, hogy énekeljenek sokat, én magam mindezt a konyhában teszem, és a fogantatás pillanatában vagy akár szülés közben is dalra fakadtam volna, de akkor még nem javasolta ezt az emberminiszter, úgyhogy utólag is bocs érte.

Iskolai hangszerek cseréjére hárommilliárd forintot szán a kormány jövőre – tudta meg a Magyar Idők az Emberi Erőforrások Minisztériumától.  (Az ATV információi szerint pedig 2 milliárdot költenek majd iskolai zongorákra.) A programról először Balog Zoltán emberminiszter számolt be a mindennapos éneklésről rendezett szeptemberi konferencián Budapesten.

Kicsit gondolkodtam, és vannak ötleteim, mire költhetnének helyette:

  • lehetne tornatermeket építeni, mert a mindennapos testnevelés ugyan kötelező, csak nincs hol megvalósítani
  • megemelhetnék a pedagógusok fizetését, szerintem azzal is jól járnának a gyerekek, ha egy kicsit jobb minőségű oktatást kapnának
  • eszközöket lehetne belőle vásárolni tonnaszám: kréta, filctoll, fénymásolópapír, hogy ne a szülőknek kelljen bevinni
  • székeket, asztalokat, padokat vennék, hogy legyen min kényelmesen ülni a suliban
  • emelhetnék a menza színvonalát: moslék helyett ehető ételre is költhetnénk
  • utazhatnának a gyerekek, mert annál semmiből sem tanulnak többet, mint ha élményeket gyűjtenek
  • támogathatnák a rászoruló gyerekeket, hogy ők se maradjanak ki a programokból pénz hiányában
  • fel kellene újítani az iskolák nagy részét, mielőtt összedől, normális mosdókat, vécéket kellene csinálni,  és lehetne színes, modern sulikat építeni, hogy a gyerekek jól érezzék ott magukat
  • számítógépeket kellene vásárolni, nemcsak a gyerekeknek, de a tanároknak is, amik vannak, azok a szégyen kategóriájába tartoznak
  • ha ezek mind megvannak, de csakis akkor, tényleg cseréljük le a régi zongorákat, vagy esetleg hangoljuk újra, sok esetben az is eredményes lehet.

Van egy-két dolog, amit semmiképpen nem javasolnék, mert nemcsak felesleges pénzköltés, de az oktatást sem viszi előrébb:

  • ne, soha ne legyen lőtér az iskolákban
  • ne, soha ne döntse el más a tanáron kívül, hogy milyen tankönyvből tanítson
  • ne tegyük tele a gyerekek órarendjét felesleges tanórákkal, és ne gondoljuk, hogy egész nap tanulnia kell bármelyiknek is
  • ne kelljen a tanároknak pénztelenül és kedvetlenül tanítaniuk, mert azt mindenki megszívja
  • ne vegyük el az igazgatóktól az alapvető vezetői jogokat, mert a központi vezérlés már 30 éve sem működött
  • ne vegyük el a diákoktól a továbbtanulás lehetőségét, had legyen minél több okos ember az országban, mert az okos emberektől nem félni kell, hanem örülni nekik
  • oktassuk a gyerekeinket arra, hogy szabadon lehet csak szárnyalni, ezért hagyjuk meg a diákok és a tanárok választási lehetőségeit az oktatási intézményeken belül és kívül
  • ne sajnáljuk a pénzt az idegen nyelvek tanítására, jelenleg  az az egyik legfontosabb érvényesülési lehetősége mindenkinek, hogy tudjon megszólalni nemcsak magyarul, hanem más nyelven is
  • ne gondoljuk, hogy mindez az iskolák magánügye, az oktatás és az egészségügy minősége alapozza meg egy ország és a benne élők helyzetét, álljunk ki a tanárok és a diákok mellett
  • ne gondoljuk azt, hogy felesleges lexikális tudást kell kapniuk a gyerekeknek: ez tévedés; szelektált , de használható tudást kapjanak, miközben ültessük el bennük a kíváncsiság képességét

És, ha mindez a legnagyobb rendben működik, akkor, de tényleg csak akkor költsünk az iskolai zongorákra is, jó? De valamiért úgy gondolom, hogy egy ilyen helyzetben mindenki örömmel dalol majd, nemcsak az énekórákon, de a tanárikban is dudorásznak majd a pedagógusok, és nem is lesz olyan nagy szükség a zongorákra ahhoz, hogy spontán kórusok alakuljanak az iskolákban.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top