Miután biztossá vált, hogy semmi esély sincs már arra, hogy életben találják az argentin haditengerészet 12 napja eltűnt tengeralattjárójának legénységét, egyre több részletet árul el a flotta a San Juan katasztrófájáról. Legutóbb azt közölték, hogy víz ömlött a hajó légszívójába, rövidzárlatot okozva az egyik akkumulátorban.
A haderőnem szóvivője, Enrique Balbi hétfőn újságíróknak elárulta: a San Juan eltűnése előtt a kapitány arról számolt be, hogy víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon „rövidzárlatot és egy kezdődő tüzet okozott, vagy lángok nélküli füstöt” – magyarázta.
Balbi ugyanakkor hozzátette, hogy a kapitány később műholdas telefonon keresztül azt jelentette, hogy a problémát megszüntették. Az érintett akkumulátort le kellett választaniuk az elektromos hálózatról, és egy másik akkumulátor-áramkört használva kellett folytatniuk víz alatti útjukat Mar del Plata felé – mondta a szóvivő.
A haditengerészet vasárnap jutott arra a következtetésre, hogy a tengeralattjárón történt robbanást a magas hidrogénkoncentráció okozhatta.
A Németországban megépített TR-1700-osztályú, dízel-elektromos meghajtású San Juan 1985-ben állt szolgálatba, s 2008 és 2013 között átfogó felújításon esett át.
A legénység tagjainak hozzátartozói kifogásolták a haditengerészet szerintük nem megfelelő reagálását a hajó eltűnésére, és problémásnak tartják a vízi jármű korát és állapotát is. Mauricio Macri argentin elnök vizsgálatot ígért a katasztrófa ügyében.