Aktuális

Panaszkodnak a tűzoltók a magyar tűzoltóautókra

A magyar fejlesztésű járművek gyengék, szűkek, nem biztonságosak, bizonyos oltási feladatokra pedig alkalmatlanok.

Az elmúlt években 14,5 milliárd forintért vásárolt 108 tűzoltóautót a BM Országos Katasztrófavédelmi főigazgatósága. A fejlesztés során nem kész tűzoltóautókat vettek az uniós forrásból, hanem saját autókat építettek a Renault, a Rába és a BM Heros Zrt. együttműködésében.

A Zoom azt írja, darabonként 130 millió forintba kerültek az autók, miközben modernebb, kész járműveket 70-100 millióért is vehettek volna. Ráadásul a magyar tűzoltók egyáltalán nincsenek megelégedve az autókkal.

Egy hazai fejlesztésű Heros Aquadux X 1500-as típusú gépjárműfecskendő a tűzoltóautó bemutatóján Budapesten, a IX. kerületi tűzoltóságon 2015. július 29-én (MTI Fotó: Kovács Tamás)

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete 25 pontban összeszedte a legfőbb kifogásaikat. Íme néhány:

  • a 16 tonnás autóhoz nagyon kevés a 290 lőerős motorteljesítmény,
  • a nehéz jármű csak dobféket kapott, miközben egy mai személyautónak mind a négy kerekére tárcsaféket szerelnek,
  • nincs a kocsikban légzsák, vezetéstámogató rendszer (a blokkolásgátló kivételével),
  • az autó alkalmatlan a menet közbeni oltásra, ami égő mezőknél, búzatábláknál fontos,
  • szűk az utasfülke, vonulás közben még egy légzőkészüléket sem lehet felvenni,
  • rosszul lettek kialakítva a tárolók,
  • balesetveszélyesek az utastérben elhelyezett kapaszkodók.

Ezeken kívül vannak még kisebb-nagyobb gondok. A sziréna például túl hangos, ha hosszabban működik, nem lehet rádiózni. A nem hivatalos zajmérés szerint 103 decibeles zajszintet mértek. 60 fölött zajvédő szükséges, 80 fölött pedig tartós egészségkárosodás alakulhat ki.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top