„Tudta, hogy a kormány idéntől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” – ezzel a kérdéssel kezdődik a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenete, amivel tiltakoznak az új szabályrendszer ellen. „Arra próbálják kényszeríteni a tanárokat, hogy az állami tankönyveket használják akkor is, ha azok rosszabbak” – folytatódik a szöveg.
Az elmúlt években a tankönyvfejlesztés fokozatosan került állami kézbe. Azt már tavaly tavasszal tudni lehetett, hogy nemsokára lejár a magánkiadók közismereti tankönyveinek engedélye – ez után több mint száz könyv „ment a levesbe”, az Oktatási Hivatal nem hosszabbította meg az engedélyüket. A kiadók hiába pereltek, mert a hivatal törvényesen járt el.
Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára akkori szavai szerint azt szeretnék, hogy egységes és magas minőségű kiadványok jussanak el a diákokhoz, valamint megállítanák a tankönyvárak növekedését.
Ez oda vezetett, hogy jelenleg alig van könyv, amiből „választani” lehet; a magánkiadványok jelentős része lekerült az iskolai tankönyvlistáról.
A kínálat szűküléséért cserébe a gyerekek ingyen kapnak könyvet – jelenleg ugyanis a kilencedik osztályig nem kell érte fizetni, és a rászorulók az érettségiig is térítésmentesen olvasgathatnak.
A gond csak az, hogy ami a minisztérium szerint ingyenes és jó, az mások szerint uniformizáló, és nem is olyan jó. „Elítéljük a tankönyvpiac állami monopolizálását, és kiállunk a tanárok szabad tankönyvválasztása mellett!” – írja kiáltványában a Szülői Hang, a tiltakozáshoz már mintegy négyezren csatlakoztak – több mint hétszáz településről.
„Az egyentankönyvekkel a kormány egyengyerekeket nevelne” – mondja a videóban Miklós György szülő, aki szerint az ingyen tankönyv valójában használt kölcsöntankönyvet jelent, amibe a gyerekek nem jegyzetelhetnek. Hozzáteszi: jó és egyénre szabott oktatást szeretnének. Kreatív, szabadon gondolkodó gyerekeket, amihez szerinte az kell, hogy a tanárok is ilyenek legyenek.
A kampányhoz csatlakozott Repárszky Ildikó történelemtanár is: „Fontosnak tartom, hogy szabadon választhassam meg azt a tankönyvet, amit közösen tudunk használni a diákjaimmal. Szakmai, pedagógia érdek ez, és a gyerekeké is. Ők különböző korúak, más a jövőképük, eltérőek a képességeik – valaha minden csoportnak tudtam választani tankönyvet, de évek óta azt tapasztaljuk, hogy egyre csökken a kínálat.”
„Nincs két egyforma gyerek – tartja Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. – Miért gondolja bárki, hogy ugyanaz a tankönyv mindenkinek jó lesz?! Márpedig napjainkban nagyjából ez a helyzet, amikor két állami tankönyv közül lehet kiválasztani azt, amelyik alkalmas lehet diákjainknak. Sajnos több nagyszerű tankönyv már nem használható, például nem tudunk megfelelő digitális tartalmakat megmutatni, ezért kevéssé érdekes vagy érthető a tananyag. Bizonyos könyvek szövegezése olyan, hogy csak a legfelkészültebb diákok tudják használni…”
Rétvári Bence korábban az RTL Klub Híradójának már kifejtette, hogy véleménye szerint az állami könyvek jobbak és modernebbek. „A fejlesztések beváltották a reményeket, egyre többen rendelték, egyre több tanár fogadta el ezeket a könyveket, ezért úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi szabályozáson nem kell módosítani.”
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a tiltakozások hírére most így nyilatkozott szintén az RTL kérdésére: „Másfél millió tanuló érdekeit nem képviselheti 3900 e-mail cím.”
A szülői csoport hangsúlyozza, saját költségen a szülők továbbra is megvehetnek bármilyen könyvet, amit a tanár javasol.