nlc.hu
Aktuális
Matektanár szeretne lenni Jázmin, a fejben számoló kislány

Matektanár szeretne lenni Jázmin, a fejben számoló kislány

Milyen szép is lenne, ha kis hazánkban a jövő nemzedékének olyan tanárok tanítanák a matematikát, mint Szin Jázmin, Európa egyik legjobb fejben számoló matekzsenije!

A feladat a következő: két húszjegyű számot kell összeszorozni úgy, hogy csak az eredményt lehet leírni. „Ehhez egy egyszerű keresztmódszert kell alkalmazni úgy, hogy egymás alá írjuk a számokat, a számjegyeket keresztben összeszorozzuk, a maradékot hozzáadjuk és hátulról előre beírjuk az eredményt” – magyarázza határozottan az ötödikes Szin Jázmin, aki nemrég az ötödik legjobb fejben számolóként végzett a mentális matematika junior Európa-bajnokságon. Előtte csak olyan gyerekek szereztek helyezést, akik már több alkalommal versenyeztek, vagyis a magyar kislány lett a verseny legeredményesebb újonca.

A köbgyök a kedvenc

Jázmin elárulja, hogy tulajdonképpen mindenféle feladatot szívesen végez, de igazán a gyökvonás, azon belül is a köbgyök a kedvence. És miközben a legtöbb gyerek alig várja, hogy vége legyen a tanévnek, Jázmin tanárával, Soós Boglárkával már a következő megmérettetésre készül lelkesen. „Nincs pihenés, most is hajtunk ezerrel. Vasárnap megyünk Belgrádba, októberben meg a világversenyre Németországba” – mondja a kislány a telefonban. Nem is akarom sokáig rabolni az idejét, habár öröm hallgatni, amilyen profin és közben szerényen nyilatkozik. „Biztos sokan megismertek most, de ugyanúgy folytatódik minden, az élet megy tovább. Három hónap felkészüléssel szép eredményt értem el, anyukám és apukám is büszkék rám, és ez az egész nagyon izgalmas. Viszont az egyetlen elvárás velem szemben mindig is az volt, hogy a legjobb képességem szerint teljesítsek. Azzal mindenki meg van elégedve.” Jázmin szerint túlzás lenne azt mondani, hogy az iskolai matek tananyagot kirázza a kisujjából. „Azt nem mondanám, hogy a kisujjamban van a matek, azért az iskolában is tanítanak sok új dolgot.” Mindenesetre megnyugtat: év végén ötös lesz matematikából.

Hazai színekben (Fotó: Szin)

Jázmin három éve kezdte mentális aritmetika-, majd négy hónapja mentális matematikatanulmányait. „Régóta szerettem a matekot. Anyukám meglátta, hogy megérkezett a Kis Zseni Mentális Aritmetikai Iskola Szegedre. Megnéztünk egy napot. Nagyon tetszett. Volt egy  felvételi, ahol felmérték a tudásomat, és az alapján beosztottak egy szintre. Elmagyarázták, mennyit érnek az adott oszlopok, golyók. Őszintén? Nem tartottam nehéznek, mert értettem.” Bevallja, a versenyen nehéz feladatokat kaptak. „Úgy álltam a dologhoz, hogy sikerül, ahogy sikerül, én mindent beleadok, és azzal elégedett leszek. A részvétel a legfontosabb.

Egy példa: 464404086784 a hatodik gyök alatt

A feladatlapokon többek között olyan feladatok szerepelnek, mint tizenkét számjegyű számok harmadik vagy hatodik gyökének kiszámítása vagy kétjegyű számok negyedik hatványra emelése. De van olyan feladat is, amelyben két dátum közötti időkülönbséget kell másodperc pontossággal kiszámítani vagy mindenféle valutanemeket egyikről másikra átváltani. A versenyen a gyerekeknek két órájuk van körülbelül 3000 darab ilyen típusú példára. Van olyan feladat amire elég tíz másodperc a gyerekeknek, van, ami fél percet igényel és olyan is, ami két percet. 

Tudós, matektanár szeretne lenni

Soós Boglárka, a kislány tanára pontosan emlékszik az első napra, amikor Jázmin megérkezett hozzájuk. „Életvidám, intelligens, korát túlszárnyaló gyermek volt, aki azt mondta, tudós szeretne lenni – meséli Bogi, a szegedi iskola mentális aritmetika pedagógusa. – Már a második órán látszott, hogy jó képességeinek, szorgalmának és alázatának köszönhetően a legjobb helyen van. A harmadik órától már a legnagyobbak csoportjába került” – mondja a tanár, és hozzáteszi, a németországi versenyre nem is tudtak teljesen felkészülni, a verseny tananyagának csak egy részét vették át. „Jázmin mindennap jött, és közösen gyakoroltunk. Aztán amikor a verseny előtt két héttel azt mondta, hogy Bogi, ha nagy leszek, matematikatanár szeretnék lenni, a könnyeimmel küszködtem. Azt hiszem, valahol ez lehet minden pedagógus álma. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Jázmin életét most már meghatározza ez a tudomány.”

Jázmin és Bogi szeretnének még sokáig versenyekre járni, és azokon sikert elérni. A szegedi iskola mellett persze Magyarországon számos más hasonló hely működik, rengeteg okos kisgyerekkel, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy már a harmadik olimpiájukra készülnek, ahol a kicsik több mint ezerötszáz gyerekkel mérik össze a tudásukat húsz országból. „Ezekről a versenyekről tavaly és 2017-ben is serlegekkel és kiemelkedő eredményekkel tértek haza velünk, a büszke felkészítő tanárokkal együtt” – avat be Bogi, aki úgy gondolja, Jázmin előtt csodás karrier áll.

Más-más célokkal jönnek matekozni

A speciális iskolába jelentkezők más-más célokkal érkeznek. Vannak, akik tanulási nehézségektől szeretnének megszabadulni, mások kiemelkedő számolók szeretnének lenni. Egyesek úgy gondolják, hogy gyerekük boldog jövőjének ez a záloga, mások versenyekre készülnek, és természetesen sokan iskola-előkészítőként választják. A foglalkozások hetente két óra tizenöt percet vesznek igénybe, de emellett elengedhetetlen a napi gyakorlás is.

Soós Boglárka, Jázmin tanára a kislánnyal (Fotó: Soós Boglárka)

Soós Bogi Szabadkán kezdte pályafutását, majd Magyarország első mentális aritmetikai tanáraként Szegeden folytatta. Ekkor már száz gyerekkel foglalkozott. „Számomra mindenki egy kis zseni. És nagyon fontosnak tartom, hogy ne csak a gyerekekkel, hanem a szülőkkel is jó legyen a kapcsolatom, mert ez elengedhetetlen a sikerhez. Hihetetlen embereket ismertem meg, az ő erejük és befektetett energiájuk a mi motivációink.”

A diákok a mentális aritmetikának köszönhetően nagy számokkal is gyorsan tudnak számolni, hisz technikájuknak köszönhetően nem erőlködnek fejben, hanem szabadon engedik agyféltekéiket, és a vizuális készségük segítségével kapják meg a helyes eredményt.

Így lesznek zsenik a kis zsenik

Az első két évben a gyermekek mentális aritmetikát tanulnak, amely egész életre szóló agyfejlesztést nyújt 4-12 éves korú gyermekek számára. Ezzel a Magyarországon egyedülálló módszerrel úgy erősítik az agyat, hogy egyensúlyba hozzák a bal és a jobb agyféltekét. Ennek hatására a figyelem megerősödik, edződik a rövid, a hosszú és a fotografikus memóriájuk, a logikus és analitikus gondolkodásuk. Kiemelkedő képességekre tesznek szert a nyelv, a sport, a zene területén.

A két év elvégzése után a gyermek összeadási, kivonási, szorzási és osztási műveletek sorozatát hihetetlen gyorsan képes elvégezni. Ha már betöltötte a 9. életévét, akkor térhetnek rá a mentális matematikára. Itt temérdek információt, szabályt és részeredményt kell fejben tartani, és a gyerekek számos trükköt megismernek.

Európában és világszerte régóta tartanak mentális aritmetikai és matematikai versenyeket is, de Magyarországról Jázmin előtt még soha senki nem vett részt ilyenen. A mentális matematika legkiemelkedőbb személyeként a tizenegyszeres világbajnokot, Dr. Gert Mittringet tartják számon, aki az idei Junior Európa-bajnokságon napi hét órában tartott workshopot a gyerekeknek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top