Aktuális

Annak jár légkondicionálás a vonaton, aki pluszban fizet érte?!

Az egyik közösségi oldalon futottunk bele a történetbe. Egy fiatalember egy vidéki állomáson váltott éppen vonatjegyet, amikor is a pénztáros felajánlotta neki, hogy valamivel több pénzért légkondicionált vagonba is ülhet. Furcsa...

Ha vonattal szeretnénk utazni valahova, a nyári hónapokban gyakran szembesülünk azzal, hogy a legnagyobb melegben sincs légkondicionálás a vagonokban, emellett viszont az ablakok sem nyithatók. (Persze van olyan is, aki kínosan kerüli a sok egészségügyi problémáért felelős mesterséges hőmérséklet-különbséget.) A vasúti közlekedést rengetegen veszik igénybe – legyen belföld vagy más ország az úti cél – így mindenképp érdemes tudnunk, milyen lehetőségeink vannak arra, hogy saját igényeink szerint utazzunk.

Még az InterCityknél sem teljes a kör

Inkább utazás előtt érdeklődjünk. Forrás: profimedia

Egy laza 35 fokos hőségben egyáltalán nem mindegy, hogy milyen körülmények között töltünk akár órákat egy zárt vagonban. Hosszú távon a vonatút egy átlagembernek, aki nem rendelkezik nyugdíjas vagy épp családi kedvezménnyel, nem olcsó, és bár azt gondolnánk, hogy a megfizetett gyorsvonati vagy InterCity-jegyek árába bele van kalkulálva a teljes kényelem, ez egyáltalán nem biztos. Erre számítva az élelmesebbek maguk is ellenőrizni tudják, hogy azon a vonalon, ahol ők szeretnének utazni, milyen a vonat felszereltsége. Bár a feladat nem egyszerű, hiszen mindössze vonattípusra tudunk keresni, nem közvetlenül a Budapest–Szolnok járatra, először tehát be kell azonosítani, hogy milyen a vonat, amire mi fogunk kerülni. A vonatosszeallitas.hu oldalán azonnal láthatjuk, hogy a légkondicionálás az EuroCity és az InterCity vonatok kiváltsága, a gyors-, sebes- és személyvonatok hírből sem ismerik a hűs levegőt. A köztes verzió „a kocsi légjavítóval rendelkezik” kategória, jelentsen ez bármit.

Valóban létezik a legendás légkondis

Nem mindegy, milyen körülmények között töltünk több órát a vonaton. Forrás: profimedia

Szerettünk volna utánajárni, hogy mi a helyzet az érintett utasnak felajánlott légkondicionált vagon lehetőségével, illetve hogy egyáltalán hogy áll a MÁV hűsített levegő terén. Ezek alapján elmondható, hogy a járműveiknek jelenleg csak mintegy harmadán van légkondicionáló, gyakran egy szerelvényen belül ilyen és olyan kocsit is találhatunk, így valóban nem mindegy, hova váltunk jegyet.

„Igen, hivatalosan létezik az árkülönbség: például a Balatonra közlekedő expresszvonatokon az IC minőségű kocsira pót- és helyjegyet, míg a vonat egyéb kocsijaira helyjegyet kell váltani – nyilatkozta kérésünkre a MÁV-START képviselője. – A vonatokat ennek megfelelően hirdetjük az utastájékoztató felületeken, ilyenkor az IC- (InterCity) kocsira kell kérni a helyfoglalást. Hasonló a helyzet azokon a járatokon (például a Budapest és Szeged közötti hibrid IC-vonatokon), ahol van IC-kocsi és rendes gyorsvonati kocsi is. Ezt a lehetőséget ajánlották fel az utasnak. Vagyis azt, hogy az IC-kocsiba vásároljon jegyet, és ne a légkondicionáló nélkül működő gyorsvonati kocsiba. De számos modern, légkondicionált, FLIRT típusú személyvonat közlekedik naponta a fővonalakon Budapest elővárosában és a Balaton déli partja felé is, ezekre a személyvonatokra nem kell külön pótdíjat fizetni. Az északi partra pedig korszerű, légkondicionált Desiro típusú, dízel motorvonatok közlekednek” – írta meg kérdésünkre a MÁV-START sajtóosztálya.

Ahol többen vannak, ott nagyobb az esély a légkondira – elvileg

A sajtóosztály információi alapján a budapestiek, a regionális vonalakon közlekedők és a nagy utasforgalmú vonalakon utazó emberek járnak jól – bár a hétköznapokban ez valószínűleg nem ilyen idilli, hiszen olvasóink gyakran számolnak be arról, hogy bár van légkondicionálás a vonaton, nem működik – a nagy tömeg és a sűrű utasforgalom ilyenkor pedig minden, csak nem előny.

„Valamennyi InterCity-kocsiban található klímaberendezés, emellett a korszerű motorvonatok is fel vannak szerelve légkondicionáló eszközzel – tudtuk meg a sajtóosztálytól. – A regionális vonalakon szintén több járműtípus klimatizált. Cél, hogy a legnagyobb utasforgalmú vonalakon minél nagyobb arányban közlekedjenek légkondicionált járművek. A járműbeszerzések során alapkövetelmény az utastéri légkondicionálás kialakítása, légkondicionáló berendezésekkel lesznek felszerelve a Budapest elővárosába beszerzett és beszerzés alatt álló korszerű emeletes, KISS elnevezésű motorvonatok, valamint az InterCity-forgalom szolgáltatásfejlesztésére készülő IC+ kocsik is. Folyamatban van emellett a regionális vonalakon közlekedő dízelmotorkocsik klímaberendezéssel való felszerelése” – tették hozzá.

Összességében elmondható, hogy a nyári melegben mindenképp érdemes érdeklődni még a jegyváltás előtt, milyen lehetőségeink vannak kényelmesen utazni. Hiszen a légkondicionáló megléte egyáltalán nem garantálja a működését, és az InterCity-k esetében is lehet, hogy meg kell elégednünk az ún. légjavítóval, vagy hogy csak azok tudnak majd légkondis vagonba jegyet váltani, akik elég élelmesek ahhoz, hogy rákérdezzenek erre a lehetőségre, és persze ki tudják fizetni a többletköltséget…

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top