Az Európai Bizottság csütörtökön tette közzé az oktatás és képzés fejlődését elemző, 2019-es adatokat rögzítő Oktatási és Képzési Figyelőjét.
A Magyarországról szóló országjelentésben az egyik legelkeserítőbb adatsor, hogy jelentősen nőtt azoknak a diákoknak az aránya, akik olvasásból, matematikából és természettudományokból alulteljesítenek – írja a 24.hu.
Az alábbi grafikonon látható, hogy 2018-ban itthon 6-8 százalékkal nagyobb volt az alulteljesítő 15 éves tanulók aránya, mint az uniós átlag:
Ez azért is elkeserítő, mert 2009-ben még nem volt ilyen súlyos a helyzet. Azóta az olvasás terén például 10 százalékpontos volt a hazai romlás, matematikából is nagyot estünk vissza, miközben az uniós átlagteljesítmény nem változott. A természettudományok terén pedig a korábbi előnyünk mostanra komoly hátránnyá változott:
A jelentés kiemeli azt is, hogy Magyarországon:
- egyre súlyosabb a tanárhiány, főleg a hátrányos helyzetű térségekben, a természettudományos tárgyaknál és az idegen nyelveknél;
- nagyot nőtt az egyházi iskolák aránya;
- bizonyos iskolákban egyre több a hátrányos helyzetű és a roma diák;
- magas a korai iskolaelhagyók aránya;
- a középiskolákban tanult idegen nyelvek száma elmarad az uniós átlagtól: nálunk a diákok 49 százaléka tanul kettő vagy több idegen nyelvet, az unióban ez 59 százalék;
- a felvételihez kötelező nyelvvizsga miatt még kevesebb embernek lesz felsőfokú végzettsége, pedig már így is le vagyunk maradva, mert itthon 33,7 százalék, az unióban 40,7 százalék volt az arány.
(Kiemelt kép: Istockphoto)