Aki látta a „Lakótársat keresünk” című francia-spanyol romantikus vígjátékot, az vagy Erasmus-diák akar lenni, vagy sajnálja, hogy nem lehetett az. Sokaknak ez a film, és vele a nemzetköziség, nyitottság, életigenlés, fiatalság fogalmai jutnak eszükbe erről a szóról, vagyis az európai oktatás, képzés, ifjúságügy és sport támogatására irányuló uniós programról, amely 14,7 milliárd eurós költségvetéséből több mint 4 millió európai embernek ad lehetőséget arra, hogy tanuljon és tapasztalatot szerezzen külföldön, illetve különféle projektekben kooperáljon külföldi diáktársakkal, kollégákkal.
Most három napon át erről a programról szól az Erasmus Napok elnevezésű európai rendezvénysorozat, amihez már több mint negyven ország csatlakozott. Magyarországon nyolcvan eseményre mehetünk (idén csak nálunk 16 milliárd forintot fordítottak köznevelési, szakképzési, felsőoktatási és felnőtt tanulási célokra).
Az Erasmus Napok rendezvényei Budapest mellett huszonöt vidéki városban zajlanak majd, és mind az Erasmus+ program sokszínűségére hívják fel a figyelmet. Százhalombattán például digitális szabadulószobával, Kiskunhalason flashmobbal, Nagykátán szakmák versenyével, Egerben pedig interaktív városi sétán mutatják be, hogy mit csináltak a tanárok és a diákok egy-egy Erasmus+ projekt keretében.
A programba nemcsak egyetemisták, hanem tanárok, diákok, oktatók, szakértők és ifjúsági területen tevékenykedők is bekapcsolódhatnak. Létrehozhatnak partnerségeket, amelyekben több ország intézményei és szervezetei dolgoznak valamilyen közös témán; illetve külföldi képzésen, szakmai gyakorlaton vagy tanulmányúton vehetnek részt.
A nemzetközi tapasztalatnak köszönhetően fejlődik a résztvevők nyelvtudása és személyisége; javulnak a munkaerőpiaci esélyek; új tanulási-tanítási módszerek, eszközök és technológiák ismerhetők meg; ezek az innovációk pedig alkalmazhatók hazánkban is, az oktatás, a képzés és az ifjúsági munka területén: ez harminc év tapasztalata.
A Tempus Közalapítvány tájékoztatása szerint évről évre nő a rendelkezésre álló forrás, és ezzel együtt a pályázók száma is.
Október 10 és 12. között ezekből a pályázatokból is láthatunk valamit: iskolákban, alapítványoknál, felsőoktatási intézményekben, egyesületeknél és ifjúsági szervezeteknél mutatják be a nemzetközi projekteket, azok hatásait és a külföldön szerzett személyes élményeket.
A budapesti Teleki Blanka Gimnáziumba például öt külföldi országból érkeznek diákok és tanárok. Az Erasmus Napok keretében kvízjátékok és színpadi előadások segítségével azt járják körbe, hogy a víz fontossága hogyan jelenik meg a különböző kultúrákban. A Szegedi SZC Hansági Ferenc Szakképző Iskolájában külföldi szakmai gyakorlaton részt vett tanulók élményeit és sikertörténeteit mutatják be. Néhány diák élőben jelentkezik Máltáról, Németországból és Portugáliából, emellett cukrászati kóstoló is lesz külföldön megismert receptekből. A Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban angol nyelvű digitális szabadulószobával várják az érdeklődőket, és interaktív mini-konferenciát is rendeznek, ahol bátorítani szeretnék a tanulókat az Erasmus+ projektekben való részvételre.