Az autóipart, az LCD-tévék piacát és az idén érkező videójáték-konzolokat is súlyosan hátráltatják a koronavírus terjedése és a Kínában bevezetett karanténok. Az autógyártás szenvedheti meg leginkább az új típusú koronavírus okozta járványt az ipari ágazatok közül a világ egyik leghíresebb tanácsadó cégének elemzése szerint – írja az MTI.
A Boston Consulting Group (BCG) elemzői úgy látják, hogy Kína központi szerepe miatt az autógyártásban rendkívül gyors és mélyreható következményekkel jár a vírus terjedése. A járvány gócpontjában, Hupej tartományban a többi között a Honda, a Nissan, a General Motors és a Renault üzemeltet gyárat helyi partnerekkel együttműködve. Tizenhárom autógyár működik a tartományban, ezekben tavaly 1,987 millió autót vagy egyéb – 6 tonnánál kisebb saját tömegű – gépjárművet gyártottak, ami a teljes kínai termelés 8 százaléka.
Hupej az autóipari beszállítók körében is kedvelt telephely, a tartományban az ágazat több mint 700 vállalata folytat termelést, főleg exportra. A járvány miatt azonban nem csak Hupejben akadozik a gyártás. A BCG elemzése szerint a kínai autóipar több mint 60 százalékát sújtják közvetlenül a koronavírushoz köthető korlátozások, fennakadások. A nemzetközileg összehangolt gyártási hálózatokat tekintve a kínai beszállítók kiemelten fontosak. Ezt jelzi, hogy egyedül a kormánykerekek exportja 5,6 milliárd dollárt (1740 milliárd forint) tett ki tavaly, a fékrendszereké pedig 5,5 milliárd dollárt. A cégeknek van ugyan raktárkészletek – jellemzően 45 munkanapra elegendő –, de a járvány elhúzódása világszerte súlyos ellátási nehézségekhez vezethet, és százmillió dolláros nagyságrendű bevételkiesést okozhat.
Drágulnak az LCD-tévék is – idézi az IHS Markit piackutatót a hvg.hu. Vuhanban ugyanis több, a nemzetközi piacot ellátó panelgyár is működik, a termelést pedig nagyban befolyásolja az éppen ott bevezetett karantén. Egész Kínában 10-20 százalékot csökkenhet az termelés a meghosszabbított szabadságok és a karantén miatt. Kínában gyártják a világ összes LCD-panelének több mint felét, és bár a piackutató számításai szerint egységenként legfeljebb öt dollár lesz az áremelkedés, a végfelhasználó ennél jóval többet fizet majd.
Konkrét adatok még nincsenek, de egyre több elemzés szól arról, hogy késhetnek, vagy a vártnál drágábbak lehetnek az elvileg idén ősszel érkező új generációs videójáték-konzolok is: a PlayStation 5 és az Xbox Series X. A PlayStationt gyártó Sony például szinte biztos, hogy többet fizet majd egy-egy konzol gyártásáért, mint amennyiért el tudja adni.