nlc.hu
Aktuális

Íme Magyarország szuperélelmiszerei

Ismerd meg a magyar szuperélelmiszereket és készíts el belőlük csodás fogásokat

Acai bogyó, quinoa, avokádó, tengeri moszat, spirulina – csak néhány olyan superfood, azaz szuperélelemiszer, ami az elmúlt években meghódította a gasztronómiát és a konyháinkat. De miért terhelnénk a környezetünket a messziről beszerezhető szuperélelmiszerekkel, mikor a magyar konyha hozzávalói között is találunk megannyi hasonlót?

Néhány éve bejött a köztudatba a superfood kifejezés, ami részben egy marketing-kifejezés, amivel a pozitív tulajdonsággal felruházott élelmiszereket látják el. Ezek az élelmiszerek csupa jótékony hatással bírnak a szervezetünkre, ám ahhoz, hogy jól eladhatóak legyenek, kellően egzotikusnak és különlegesnek kell lenniük, hiszen pont ettől válnak vonzóvá, keresetté és népszerűvé. Időközönként egy-egy ilyen szuperélelmiszert felkap a média, rengeteg étterem és szakács kezd el főzni a hozzávalóból és szinte megőrülnek ezért az emberek. Viszont azt jobb ha tudjuk, hogy mindegyik élelmiszer rendelkezik egy szuper tulajdonsággal, de a legtöbb ilyen superfood messziről érkezik a tányérunkra, ezért fenntarthatóság szempontból nem igazán nyerő választás egyik se.

A magyar superfood: a csipkebogyó

A magyar superfood: a csipkebogyó

Gondoljunk csak bele, hogy a Kínában termesztett népszerű goji bogyó ismert szuperélelmiszer lett az elmúlt évek alatt, pedig ugyanannyit tud, mint a hazánkban kevésbé ismert csipkebogyó, hiszen nagyjából azonos C-vitamin-tartalommal rendelkeznek, ám a goji bogyó mire ideér, magas ökológiai lábnyommal rendelkezik, és drágábban is adják, mint a hasonló, piros bogyós társát. Igen, a goji bogyó több ezer kilométert utazik, hogy belekerüljön a jól kinéző salátánkba, addig a csipkebogyót akár a kertünkben is termeszthetjük, és készíthetünk belőle lekvárt, szárított változatban is eltehetjük télire. Nem mindegy tehát, hogy a környezetünk, a bolygónk és saját egészségünk érdekében milyen élelmiszereket választunk.

Szabó Adrienn dietetikus nem kevesebbre vállalkozott, hogy összegyűjtse egy könyvbe azokat a hazai élelmiszereket, amik hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint trendi külföldi társai.  

Az egészséges táplálkozás kulcsa

A Magyar superfood című könyvben Szabó Adrienn megismerteti az olvasóval a helyes táplálkozás alapvető lépcsőfokait, és segít helyre tenni, hogy milyen tápanyagból mennyit érdemes bevinni a szervezetünkbe, hogy semmiből se szenvedjünk hiányt. Sajnos sok magyar emberre jellemző az egyoldalú és helytelen táplálkozás, ami kifejezetten sok kellemetlen mellékhatással jár együtt. Pedig a könnyen beszerezhető és megtermelhető élelmiszerek között rengeteg olyan van, ami bizonyítottan igazi szuperélelmiszer, jót tesz a testünknek, emésztésünknek, ráadásul nem is kell messzire mennünk értük. Arról nem is beszélve, hogy a hazai termelésű élelmiszerek sokkal olcsóbbak és frissebbek, mint a külföldről érkező társaik. 

View this post on Instagram

@safarkert1983 heti, nagy, zöldség doboza: Hokkaidó tök, mángold, lila bazsalikom, petrezselyem, sárgarépa, paradicsom, cukkini, cékla, zeller, burgonya, okra, padlizsán, paprika, mogyoróhagyma – nagyjából ezeket eszem meg 1 hét alatt, ugyanis ez van egy heti zöldség dobozban, amit rendelek. Nincs minden a képen, van még jó sok répa, paprika, paradicsom hagyma és krumpli. Valaki ma azt mondta, hogy ez nagyon drága (5500 Ft). Szerintem nem drága, nekem ez megéri. Valakinek a dohányzás éri meg, pedig az sem olcsó. Hogy kinek mi fontos, egyéni döntés. Nekem ez a doboz bontogatás, a meglepetés terményekkel, az összekészítés, a hazai támogatása, a változatosság, a vegyszermentesség megéri. #diet_etikus #dietitianlife #whatadietitianeats #magyarsuperfood #eatlocal #eatseasonal #hazaiteszem #vegyelhazait

A post shared by Szabó Adrienn, dietetikus (@diet_etikus) on

A szerző a könyvben több mint száz hazai szuperélelmiszert vesz számba, és rengeteghez receptet is társít, így mi magunk is elkészíthetjük a tudatos és fenntartható konyhánkban ezeket a finom és jó hatású ételeket. Az sem elhanyagolható az alacsony ökolábnyom mellett, hogy a hazánkban termelt zöldségek és gyümölcsök biztos, hogy magyar termelőktől érkeznek az asztalunkra, így a hazai gazdákat is tudjuk támogatni. 

A Magyar superfood könyvben külön fejezetet kaptak a gyökérzöldégek, a káposztafélék, a tökfélék, a hüvelyesek, a levélzöldségek és saláták, de a csírákról, és az olajos magvakról és csonthéjasokról is találsz egy-egy fejezetet. A gyönyörű fotók mellett olyan információkat is megtudhatsz egy-egy gyümölcsről, vagy zöldségről, amit nem is gondoltál volna! 

Szabó Adrienn - A magyar superfood

Szabó Adrienn: Magyar superfood

A receptek, a különböző szuperélelmiszerek leírása és fotója mellett a könyv függeléke is rendkívül hasznos. Szabó Adrienn ugyanis tájegységenként összegyűjtötte a Magyarországon termő szuperélelmiszereket, ráadásul azt is megnézhetjük hónapokra lebontva, hogy melyik termő zöldség, vagy gyümölcs elérhető szezonalitás szerint. A szezonalitás szerinti táplálkozás rengeteg jótékony hatást fejthet ki a testünkre, a környezetünkről nem is beszélve, így miért választanánk egy külföldi superfoodot, mikor elég csak körülnézni a magyar zöldségek és gyümölcsök piacán! 

A könyv megrendelhető a BOOOK Kiadónál.

Még töb egészséges táplálkozás és életmód az nlc-n:

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése