A Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) adott hírt nem rég arról, hogy bevezetik Magyarország Nemzeti Digitális Állampolgárság Programját, amitől a kormányzat azt várja, hogy megteremtse azt az egységes digitális környezetet, amely jelentősen leegyszerűsíti az állampolgárok és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt.
Ahogy az a hvg.hu részletes beszámolójából kiderül, többek között elektronikus tárca, digitális postaláda, elektronikus dokumentumtár és aláírás is részét képezi majd Magyarország Nemzeti Digitális Állampolgárság Programjának, amit a kormány már el is fogadott, megvalósítását pedig a Digitális Magyarország Ügynökségre bízta.
Az elfogadott dokumentum szerint olyan közigazgatási terek jönnek majd létre, ahol az állampolgárok személyes megjelenés nélkül, a nap 24 órájában intézhetik az ügyeiket online, az állampolgárok ugyanis (bizonyos szűk kivételektől eltekintve), minden olyan jogosultsággal és ügyintézési lehetőséggel rendelkeznek majd a digitális térben, mint a fizikai valójukban.
Hogy működik mindez a gyakorlatban?
- eSzemélyazonosítás: az elektronikus tárcában elérhető lesz az összes okmány digitális változata, amely biztosítja a digitális azonosítást.
- ePosta: az állampolgárokkal való kapcsolattartást egy digitális postaláda teszi lehetővé rendezett és áttekinthető módon.
- eDokumentumkezelés: az elektronikus dokumentumtárban az ügyintézések, levelezések valamennyi dokumentuma elektronikus formában tárolható.
- eAláírás: az elektronikus aláírás szolgáltatással az EU teljes területén elfogadható módon hitelesen írhatók alá a dokumentumok.
- eFizetés: az elektronikus fizetéssel teljesen integrálttá válik az állampolgári szolgáltatás, amellyel nem csak az állammal folytatott fizetési tranzakciókat lehet indítani.
A ditigális személyazonosításnak köszönhetően szinte minden olyan ügyet el lehet majd intézni, amihez eddig fizikai jelenlétre volt szükség és a hagyományos módon kellett bemutatni a személyigazolványt. Az elképzelések szerint ez az eSzemélyi elterjedésének is nagy lökést adhat, annak felhasználhatósága ugyanis eddig viszonylag korlátozott volt.
A 2026-ig megvalósuló új megoldással akár mobiltelefonon keresztül is azonosíthatjuk majd magunkat és szinte minden közigazgatást érintő ügyet elintézhetünk majd online, de az első nagyobb fejlesztések már 2023-ban megkezdődnek.
Rogán Antal, a program kidolgozásáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter az Indexnek azt mondta, hogy egy olyan mobilalkalmazás van készülőben, ami egyszerre tárolhatja majd az összes igazolványunkat, „még a horgászengedély” is rajta lesz. Azt egyelőre nem tudni, hogy ez teljes mértékben kiváltja-e majd a jelenleg használatos igazolványainkat.
Más kérdés, hogy mi történik, ha a mobilunkat elveszítjük, ellopják, lemerül vagy nincs megfelelő internetes kapcsolatunk, így semmilyen módon nem tudjuk igazolni magunkat. A hvg.hu szerint is jó lenne majd tudni, milyen módon biztosíthatjuk be magunkat például az állammal folytatott hivatalos levelezés során, lesz-e bármilyen lehetőségünk a korábbi levelezés igazolására akkor, ha adatvesztés történik, vagy a rendszer valamilyen hiba folytán nem elérhető.
Fotó: Getty Images