Az Európai Unió azon dolgozik, hogy lehetővé tegye, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők ne csak 3,5 tonnás, hanem ennél nagyobb, maximum 4,25 tonnás össztömegű gépjárműveket is vezethessenek. Amennyiben minden a terv szerint megy, az irányelvet minden EU-tagállam könnyedén át tudja majd ültetni a saját nemzeti szabályozásába, írja a Német Autóklub, az ADAC nyomán a Vezess.hu.
A lap kiemeli, hogy ez azonban nem oldaná meg a sofőrhiányt, szakértők szerint az lenne a legjobb, ha inkább lecsökkentenék 18 évre a kamionos, illetve a buszos jogosítvány (C+E, illetve D) megszerzésének alsó korhatárát.
Az Európai Bizottság további változtatásokat is tervez:
- megteremtené a lehetőséget a digitális jogosítvány bevezetésére. A cél, hogy egy olyan hivatalos dokumentummá alakuljon át, ami a jövőben akár egy alkalmazásban is tárolható. Közúti ellenőrzés esetén pedig mindössze egy QR-kóddal lehetne leolvasni a legfontosabb információkat. Mindezzel kiválthatóvá válna a hagyományos műanyag alapú kártya, amelynek gyártására amúgy is kihatással van a globális csiphiány.
- Változást hozna a sofőrképzés terén is. Lehetővé tennék, hogy az elméleti, illetve a gyakorlati oktatás két különböző országban történjen, és lehetőséget biztosítanának a szimulátorok gépjármű-vezetői képzésben történő oktatására.
- A balesetek számának csökkentése érdekében kötelező lenne részt venni egy frissítő képzésen a vezetői engedély megszerzése után egy évvel.
- Azt szeretné elérni, hogy ha például egy EU-tagállamban bevonnak egy jogosítványt, akkor az a tiltás az EU valamennyi tagállamában érvényes legyen az adott vezetői engedéllyel kapcsolatban. A Vezess. hu arra is felhívja a figyelmet, hogyha az EU-ban idén sikerül elfogadni a legújabb irányelvet a jogosítványokkal kapcsolatban, akkor sem biztos, hogy a változások még ebben az évben életbe lépnének.
Az új szabályozást az EU-tagországoknak is át kellene ültetniük a saját nemzeti jogszabályaikba, így a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők csak jövőre, vagy az évtized közepén vezethetnének legfeljebb 4,25 tonna össztömegű járművet.
Nem olyan rég írtunk egy másik változásról, miszerint júliustól, az Európai Unió országaiban érvénybe lépett szabályozás értelmében egységesítik a veszélyhelyzet, vagyis a koronavírus-járvány ideje alatt lejárt okmányok meghosszabbítására vonatkozó szabályozást. A jogosítványokra azonban eltérő határidők vonatkoznak, ezért érdemes ellenőrizni a vezetői engedély lejárati dátumát és időben gondoskodni az okmány megújításáról.