Amikor a később Nobel-díjjal kitüntetett Heinrich Böll a hetvenes évek közepén megírta és megjelentette a Katharina Blum elvesztett tisztessége című kisregényét, Nyugat-Európa, azon belül is Németország valósággal forrongott. A bulvársajtó hatásmechanizmusával, az egyén kiszolgáltatottságával és a jog betartásáért és betartatásáért felelős szervek, a bíróság és a rendőrség tehetetlenségével szembesített a gyorsan népszerűvé váló történet.
Amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy 1975-ben, a könyv megjelenése utáni évben Volker Schlöndorff és Margarethe von Trotta sikeres filmverziót készített belőle. A magyar színháznézők fontos emléke Ascher Tamás 1992-es Kamra-beli bemutatója Básti Juli emblematikus főszereplésével. Ha nem is sok, de néhány figyelemre érdemes bemutató azért született az utóbbi három évtizedben is: a címszerepet eljátszotta Stubendek Katalin, Nádasy Erika és Börcsök Enikő is.
Most pedig Hartai Petra – akit alakításáért Színikritikusok díjára jelöltek az előző évadban –, akinek színpadi jelenlétéről szuperlatívuszokban írtak a kritikák. Az érzékeny és öntudatos fiatal nőt látjuk benne, aki fokozatosan döbben rá, hogy a sajtó mennyi szennyet képes róla leírni. A rendőrségen kikényszerített vallomása is egy lapnál landol: a naiv lány lassan ismeri fel végzetes kiszolgáltatottságát, ami olyan tettre ragadtatja, amire talán ő maga sem számított…
Hogy a bulvármédia által kifacsart és végletekig kiszipolyozott ártatlan nő históriája miféle aktuális aspektusokkal bír közel fél évszázaddal a megírása után, azt aligha kell itt részletezni. Máté Gábor annak idején, épp harminc éve a Kamrában az államügyészt játszotta, most rendezőként friss, érvényes olvasatát adja a Böll-regényből Bereményi Géza által készített átiratnak.
A regény valójában egy nyomozás története. A budaörsi előadás a kihallgatásra fókuszál: a Katharina Blum törékeny alakja körül felbukkanó figurák indokolják és magyarázzák a nem boldog vég felé haladó történések sorát. A bűnügyi történetnek álcázott elbeszélés valójában jóval mélyebbre hatol: a néző bőre alá kúszik, amikor az emberi viselkedés mozgatórugóiról kérdez és a média hatalmáról kommentál.
Az előadásról még több információ itt olvasható