Hétmilliárd forintot loptak össze banki csalás révén az idei első félévben Magyarországon, az általuk okozott kár értéke tehát exponenciálisan nő. A bankok szerint, ha mi adjuk meg az adatainkat, onnantól a kár a mi hibánk, ők csupán monitorozással igyekeznek elejét venni a csalásnak – írja a 24.hu.
Az MNB szeptemberben olyan ajánlást tett közzé
a banki csalásokkal kapcsolatban, amiből kiderül, hogy nem terhelhetnek automatikusan minden kárt az ügyfelekre. Minden egyes esetet külön kell megvizsgálniuk, és jelentős lépéseket kell tenniük a biztonság érdekében. Egy most készülő uniós rendelet szerint fő szabályként a banknak kell majd állnia a kárt, ha a nevében követik el a csalást.
Uniós szintű előírások szabályozzák,
miket kell tartalmazniuk a csalásmegelőző rendszereknek.
Számlaszám egyezőségi vizsgálatot is előírnak majd. A 24 órás visszatérítési szabály szerint, ha nem öncsalás történt, vissza kell adni a pénzt az átvert ügyfélnek. Ha a bank nevében történik a csalás (bank nevében hívták fel az ügyfelet), akkor is vissza kell adni a kicsalt pénzt az ügyfélnek, hacsak nem öncsalás történt. Az első esetben pedig mindenképp visszajár majd a pénz. A tervezetek szerint a szabályozó abba az irányba megy, hogy elsősorban a pénzügyi szolgáltatók viseljék a kárt.