Nem hosszabbítják meg a 2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött úgynevezett hibrid modellt a HÉV-vonalak és járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését illetően – írja az Index, kormányzati forrásokra hivatkozva. Márciustól csak a MÁV vagy a Volán által forgalmazott jegyekkel vagy bérletekkel lehet vonatra, HÉV-re vagy buszra szállni Budapesten és az agglomerációban, tehát a Budapest bérlet megszűnik.
2016-ban az agglomerációs feladatok megosztásáról,
a közlekedésszervezői-technológiai feladatok meghatározásáról, a finanszírozási feltételek rögzítéséről, a fővárosi és elővárosi vasúti szolgáltatásokról, illetve a fővárosi és elővárosi autóbusszal végzett szolgáltatásokról állapodott meg Budapest város és az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jogelődje. Az Index azt állítja kormányzati forrása alapján, hogy a felek nem tudtak megegyezni a 2022-es elszámolásról.
A kormány szerint Budapest Főváros Önkormányzata
mintegy kétmilliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak. Mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, a 2022. év pénzügyi zárása nem történt meg. Az úgynevezett „Budapest bérlet” helyközi járatokon történő elfogadásával kapcsolatban korábban létrejött megállapodás a fenti hatállyal szintén megszűnik:
“a MÁV-START Zrt. és a VOLÁNBUSZ Zrt. (sárga buszok) járatain a fővároson belüli szakaszokon 2024. március elseje után a BKK jegyeit és a Budapest bérletet (korábbi BKV bérlet) nem fogadjuk el. Az ÉKM megrendelésű szolgáltatások igénybevétele a tarifarendszert érintő módosítások életbe lépését (tervezetten: 2024. március 1.) követően a helyközi díjtermékekkel, köztük a vármegye- és országbérletekkel, illetve azok 24 órás érvényességű új változatával lehetséges”
– írja az Index.
Az újabb – névtelenül megszellőztetett – elvonást azzal magyarázza a kormány, hogy így – tehát a szolgáltatás minőségének rombolásával – egyenlítik ki az 1,8 millió lakosú és naponta körülbelül 2,2 millió ember által használt Budapest közösségi közlekedésének – más nagyvárosokkal és vonzáskörzeteivel szemben meglévő – „aránytalan állami támogatási előnyét”.
„A költségvetési törvény értelmében kötelezően ellátandó helyi közösségi közlekedési feladat támogatása jogcímén 12 milliárd forint előirányzat kezelésének felülvizsgálata haladéktalanul megtörténik” – írja szó szerint az Index.
A fideszes Tarlós István főpolgármestersége idején kötött szerződés révén járó támogatással tehát most az lett a baj, hogy más városok nem vehették igénybe.
Az ÉKM elrendeli a források átcsoportosításával kapcsolatos lehetőségek vizsgálatát, különös tekintettel arra, hogy a fővárosi közösségiközlekedési-túlkompenzáció megszüntetésével felszabaduló források hogyan és milyen arányban használhatók fel a közszolgáltató munkavállalóinak 2024. évi bérfejlesztésére
– írja a lap. Magyarán a kormány alig egy héttel a Volán sofőrjeinek sztrájkja után a Volán – és talán a MÁV dolgozóinak – égetően szükséges béremelésére fordítja a Budapesten tömegközlekedők zsebéből kihúzott pénzt.