Naponta körülbelül 400 tonna áru érkezett júniusban Kínából a Budapest Airportra, ami a teljes árumennyiség felét tette ki. A végcél azonban többnyire nem Magyarország volt. Az áruk 90 százaléka a környező országokba folytatja útját, így például Ausztriába, Csehországba, Szlovéniába, Horvátországba, Szlovákiába, Lengyelországba, Romániába, Szerbiába, Bulgáriába, de Görögország és Ukrajna is célpont – tudta meg az nlc.hu a Budapest Airporttól. A cég szerint az, hogy mostanra egyre több e-kereskedelmi partner, az Alibaba mellett pl. a Shein és a Temu is regionális légikapuként tekint a budapesti repülőtérre, erős minőségi indikátor a BUD Cargo által nyújtott szolgáltatási színvonalára vonatkozóan.
Elsősorban a kínai forgalom bővülése és az e-kereskedelmi áruk volumenének növekedése nyomán nemrég bővítették BUD Cargo City légiáru-kezelő komplexumának kapacitását. A februárban átadott tízezer négyzetméternyi új raktárterülettel – irodákkal és üzemi infrastruktúrával kiegészülve – befogadóképessége évi 250 ezer tonnáról évi 300 ezer tonnára nőtt.
A Budapest Airport jelezte, hogy a repülőtér cargo üzletága támogatja a gazdasági növekedést, az import-export kereskedelemet és a munkahelyek teremtését is. A légiáru-kezelés mintegy 2300 közvetlen és további 11 600 közvetett munkahelyet biztosít Magyarországon. De vajon összességében mennyire jó hír, hogy a jelek szerint egyre többen és egyre többet rendelünk a Temuról, mely ellen az Egyesült Államokban és Kanadában adathalászattal kapcsolatos aggályok miatt perek zajlanak, itthon pedig a Temu online piactér európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben versenyfelügyeleti eljárást folytat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Egyáltalán, mi az oka annak, hogy a online piactér, melynek szlogenje „Vásárolj milliárdosként”, világszerte, példa nélküli tempóban nő?
Erős marketing és a fogyasztói élmény priorizálása
„Döbbenetes számokkal találkozunk. A külföldi online piacterek, különösen a Temu és a Shein, robbanásszerű megjelenésükkel átformálták a vásárlói szokásokat. ” – erről már a 360 Marketing Ügynökség online marketing szakértője beszélt az nlc.nek. G. Nagy László felidézte, hogy a Temu csak 2022-ben indult és gyakorlatilag egy év alatt az egész világot letarolta, akár az amerikai, akár az európai piacot és ezen belül Magyarországot nézzük. Itthon a GKID 2023-as harmadik negyedévi kutatása szerint a Temu vásárlói bázisa 2024 januárjára elérte a 29 százalékot, ami azt jelenti, hogy a külföldről rendelő magyarok majdnem harmada ezen a platformon keresztül vásárolt.
A Temu sikere G. Nagy László szerint több több pilléren nyugszik. Nem csupán széleskörű termékpalettája és kedvező árai miatt vonzó a vásárlók számára, hanem az általuk kínált gyors szállítási lehetőségek és a magas szintű vásárlói élmény miatt is, amelyet nyújt.
Nagy hangsúlyt fektetnek például a panaszkezelésre és az is sokat számít, hogy az oldal Magyarországon például magyar nyelven érhető el. Fontos tényező a Temu térhódításában, hogy nagyon erős, kifejezetten az online vásárlókra optimalizált marketing aktivitást folytat, melynek szerves része a célzott online hirdetéskezelés és a keresőoptimalizálás (SEO).
Ha olyan kifejezésekre keresünk amik szerepelnek a Temun létező kategóriákkal vagy terméknévvel, akkor a Temu biztosan megjelenik a monitorunkon a fizetett hirdetések között. A platform a potenciális vásárlók eléréséhez erősen támaszkodik a mesterséges intelligencia kínálta új eszközökre és az influenszerekre, akiket direkt, vagy indirekt módon von be a marketing tevékenységbe. A youtube-ba ha bepötyögjük, hogy „Temu kicsomi”, vagy „Temu unboxing” egyből garmadával dőlnek a videók arról, milyen termékeket rendeltek egyesek és mennyire voltak megelégedve a szolgáltatással. Akár tetszett nekik, akár nem, amit a jellegzetes narancssárga zsákok feltépése után láttak, mindenképpen részt vettek a Temu brand ismertségnek terjesztésében.
Az online marketing szakember egyúttal felhívta a figyelmet arra is, hogy a Temu és a hasonló internetes piacterek megjelenése jelentősen átformálta a magyar online kiskereskedelmi piacot és nagyon nehéz helyzetbe hozta a hazai e-kereskedőket, melyek jóval kisebb tőkével rendelkeznek például marketingre és alig tudnak megjelenni a hirdetési piacon a Temu mellett. A Temunak 2024 második hetében például nem kevesebb mint 89 százalékos volt a részesedése a hazai online hirdetési piacon.
További érdekes adatokra bukkantunk a Similarweb globális szoftverfejlesztő és adatgyűjtő cég oldalán keresztül a Temu térhódításával kapcsolatban. A temu.com júliusban 668 millió havi látogatóval (ami 20 százalékos növekedés volt az előző hónaphoz képest) a világ 41. leglátogatottabb oldala volt. A látogatók közel 27 százalék USA-ból, 8 százaléka Brazíliából, 6.5 Németországból, 4.5 Japánból 4, százalék pedig az Egyesült Királyságból érkezett. Érdekesség, hogy Brazíliában a látogatószám egyetlen hónap alatt több mint 400 százalékkal nőtt, ami összefügg azzal, hogy a Temu júniusban debütált az latin-amerikai országban.
A vásárlóknak nagyon fontos észben tartaniuk, hiába vonzóak adott esetben a Temu ajánlatai, nem biztos, hogy minden esetben tanúsítvánnyal rendelkező, bevizsgált termékekről van szó.
Mint említettük, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén márciusban például bejelentések nyomán indított versenyfelügyeleti eljárást a Temu online piactér európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel ellen, mivel vélhetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat. A GVH közleménye szerint ugyanis nem létező kedvezményeket, pszichés nyomásgyakorlást és félrevezető zöld üzeneteket is alkalmazhat az online piactér. A szóban forgó eljárás a hivatal tájékoztatása szerint egyébként egyelőre folyamatban van.
Morális dilemmák és ellenállhatatlan ajánlatok között őrlődő vásárlók
Többeket megkérdeztünk cikkünkhöz arról, rendeltek-e már a Temuról és, ha igen mit, miért és milyen tapasztalataik voltak az online piactérrel. A kapott visszajelzések megerősítették a szakértő által elmondottakat.
Azok, akik már vásároltak elsősorban az alacsony árakat nevezték meg a platform fő vonzerejeként, bár volt, aki azt mondta, azért tette, mert máshol nem találta meg azt, amit keresett. Főként hétköznapi használati tárgyakat és sporteszközöket rendeltek, amiknek a minőségével többnyire meg is voltak elégedve.
Azok voltak a leginkább elégedetlenek a kézhez kapott termékkel, akik valamilyen ruhaneműt rendeltek; esetükben előfordultak mind méretbeli, mind minőségbeli problémák is
, a panaszkezeléssel kapcsolatban viszont kizárólag jó tapasztalatokról számoltak be. Elmondásuk szerint a termékek árát azonnal visszakapták, több esetben úgy, hogy az eredeti terméket sem kellett visszaküldeniük.
Akik még nem rendeltek a Temuról azt mondták, döntésüknek elvi okai vannak, illetve, hogy félnek, silány minőségű terméket kapnának. Volt, aki arról számol be, kifejezetten idegesíti, hogy „mindenhonnan dőlnek rá a Temu hirdetések.”
Előfordultak mélyen önkritikus hangok is a válaszolók között, akik, bár vásároltak már az online piactérről, nem büszkék rá. Egyikük úgy fogalmazott:
Elviekben elítélem a Temu térhódítását, sokáig ellen is álltam, de sajna csóró vagyok éppen, úgyhogy ami tényleg kell, azt megveszem ott.
Az, hogy egyre nehezebb kihívás a hónap végén hitelkeret felett maradni, nem egyedi probléma. Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet szerepet játszik-e a Temu népszerűségének növekedésében, G. Nagy László elmondta, a Temu rendkívül hatékony online marketing stratégiája és adatvezérelt hirdetési kampányai révén sikeresen eléri a magyar fogyasztókat és „ez különösen fontos tényező, amikor az árérzékeny vásárlók aktívan keresik a kedvező ajánlatokat.” A átlagos vásárló öt percet tölt egyszerre az oldalon és a GKID kutatása szerint a Temuról történő vásárlások során a magyar vásárlók átlagosan 18 ezer forintot költöttek.
18 ezer forintból sok kapibara kijön
Mi az elmúlt napokban többször 5 percet töltöttünk a Temu oldalán és igen sok élménnyel gazdagodtunk. Megtudtuk, hogy lehet például kapni Kapibara alakú stresszoldó szorítólabdát 1782 ft-ért, hosszú műszőrme szakállt és bajuszt 480 forintért és párban árusított tartós tehénszarvvédő sapkát potom 3400 forintért. Elcsíptük az utolsó napot, amikor 610 ft-ért vehettünk volna interaktív kukorica alakú kutyajátékot és, ugyan 4827 ft-ért, de éppen volt még a készleten vörös, sarló és kalapács mintás takaró, mely a leírás szerint „tökéletes kanapéra, ágyra, irodai szundikálásra és kültéri piknikezésre.” 3307 forintért kompakt parittya stabilizáló csuklótámasz, beépített iránytűvel, amelyet “szabadtéri kalandokhoz” ideális és 2978 forintért egy „szemet gyönyörködtető” 61 hüvelykes felfújható humanoid babát Halloweenre. Úgy tűnik a kínálatban tényleg minden szerepel, hétköznapi és extrém, praktikus és egyenesen bizarr, a hirdetések között böngészve azonban nehéz nem úgy érezni, valamilyen, a kapitalizmust és fogyasztói társadalmat a végletekig kigúnyoló viccnek lettünk a célpontja. Ideje volt a Temunak feltenni néhány kérdést, többek arról, hogy kik és milyen körülmények között gyártják ezeket a termékeket.
Arra is kíváncsiak voltunk milyen változások várhatóak annak nyomán, hogy idén májusban az Európai Bizottság a Temu-t – amelynek havonta átlagosan több mint 45 millió felhasználója van az EU-ban – a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály értelmében átminősítette online óriásplatformnak (Very Large Online Platform / VLOP). A VLOP-knek a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály szerinti legszigorúbb szabályoknak kell megfelelnie az értesítéstől számított négy hónapon belül (azaz 2024. szeptember végéig).
Intézkedéseket kell bevezetnie például az olyan kockázatok kezelésére, mint például a hamisított áruk, a nem biztonságos termékek és a szellemi tulajdonhoz fűződő jogokat sértő termékek jegyzékbe vétele és értékesítése.
A Temu válasza és három tanmese
„Teljes mértékben készek vagyunk arra, hogy a VLOP kategóriájú platformokra vonatkozó szabályoknak megfeleljünk” – derült ki a Temu közép-kelet-európai sajtóosztálya által a szerkesztőségünknek küldött levélből. Felidézték, kicsivel több mint egy évvel ezelőtt léptek be az európai piacra és már jelen vannak valamennyi EU tagországban és az Egyesült Királyságban, csak úgy mint Svájcban, Norvégiában, Grúziában, Ukrajnában, Izlandon, Andorrán Szerbiában, Örményországban és Moldovában. 200 kategóriában árusítanak termékeket, így „mindenki számára akad valami” és a legnépszerűbbek a vásárlók körében a kedvező áron beszerezhető mindennapi használati tárgyak, ennél részletesebb, pl. országos bontást arról, hol, milyen jellegű termékeket vesznek a legtöbben, nem adtak.
Állításuk szerint hatalmas termékkínálatuk és alacsony áraik azzal magyarázhatóak, hogy online piacterükön keresztül világszerte 70 piac költséghatékony gyártóit kötik össze közvetlenül a vásárlókkal, így kiiktatva a közvetítői felárakat és egyéb rejtett költségeket. Arról nem tettek említést, hogy alacsony áraik megőrzésében jelentős szerepet játszik, hogy egyelőre az EU-ban a 150 euró (58 ezer forint) alatti, az EU kívüli termékekre vámmentesség vonatkozik. A kiváltságnak a megszüntetéséért egyébként, amely a Temuhoz hasonló cégeknek kedvez többek, köztük a németek is lobbiznak Brüsszelben.
Az, hogy a Temu applikációval kapcsolatban lennének kiberbiztonsági kockázatok, a platform az nlc-nek tagadta. Állításuk szerint, nagyon komolyan veszik az adatvédelem és adatbiztonság kérdését és csak olyan adatokat kérnek a vásárlóktól, amelyek szükségesek ahhoz, hogy szolgáltatásukat nyújtani és fejleszteni tudják. Hozzátették azt is, hogy a Temu a német DEKRA, a Google által jóváhagyott laboratórium által kiállított tanúsítvánnyal is rendelkezik, mely szerint megfelel a Mobile Application Security Assessment (MASA) kiberbiztonsági szabványnak. Tagja ezen kívül az ún. Adathalászat Elleni Munkacsoportnak (Anti-Phishing Working Group), a nemzetközi konzorciumnak, amely az adathalászat és a kapcsolódó incidensek által okozott csalások és személyazonosság-lopások kiküszöbölésére törekszik.
Mint írták, sajnos vannak bűnözők, akik a platformot lemásolva, áloldalakon keresztül próbálnak vásárlókat átverni, ezért azt javasolják, felhasználóik legyenek óvatosak a gyanús linkekkel, az applikációjukat pedig kizárólag a Google Play és Apple App Store-ból töltsék le.
Válaszukból kiderült az is, a Temu úgynevezett bug bounty programot is működtet a HackerOne kiberbiztonsági céggel, melynek keretében jutalmat fizetnek azoknak, akik hibát találnak a rendszerükben, hogy segítségükkel be tudják azonosítani és ki tudják szűrni a potenciális biztonsági hézagokat. Betartják ezen kívül a Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) nevű információs biztonsági szabványt a fizetési tranzakcióknál és kétfaktoros hitelesítést is használnak a további biztonság szavatolása érdekében. Mint írták, „vezető globális fizetési szolgáltatókkal dolgozunk együtt és azok biztonsági protokolljaival a fizetés biztonságának garantálása érdekében.”
Bár nem kértük, a sajtóosztály válaszaihoz szintén csatolt három történetet arról, hogyan segítettek termékeik hétköznapi embereknek világszerte. Ezek inspirációs érték szerint csökkenő sorrendbe állítva a következők:
- Santina, a milánói három gyermekes családanya két férjének tragikus elvesztése után úgy döntött, hogy visszatér családja gasztronómiai gyökereihez. Elvégezte a cukrász képzést, majd a Temuról rendelt konyhai eszközökkel – amelyek másként megfizethetetlenek lettek volna számára – cukrászati vállalkozást és TikTok csatornát indított.
- Spanyolországban közben az @alexbita_ nevű TikToker, arra használja csatornáját, hogy felhívja a boxolás iránt érdeklődő – egyre nagyobb számú – spanyol nő figyelmét arra, milyen jó áron szerezhetőek be a sporthoz szükséges eszközök a Temuról.
- Laetitia, a Brüsszelben dolgozó, TikTok-on 13 ezer követővel rendelkező főnővér asszisztens a Temura esküszik, ha a saját és betegei életébe egy kis vidámságot becsempésző tárgyak beszerzéséről van szó, úgy mint pl. humoros zoknik és papucsok, vagy fecskendő alakú tollak.
Nem tudjuk, hogy a vásárlókat mennyire hatják meg a felsorolt történetek, az viszont biztos, hogy az Európai Bizottság a legkevésbé sem szentimentális. A brüsszeli intézmény a Temut június 28-án arra kérte, hogy július 12-ig adjanak tájékoztatást arról, megfelelnek-e a digitális szolgáltatásokról szóló (DSA) törvénynek. Kérdésünkre az Európai Bizottság szóvivője jelezte, a meghatározott időpontig megkapták a Temutól a kért információkat és jelenleg azoknak értékelése folyik. Arról, hogy mik legyenek, legyenek-e következő lépések csak ezután döntenek majd, szükség esetén azonban indíthatnak hivatalos vizsgálatot is.