
A csütörtöki, szörnyű képeket és szomorú történeteket hozó tragikus baleset kapcsán az egyetlen túlélő, aki a szerencsétlenül járt repülőgép 11A ülésén ült, világszerte megdöbbenést váltott ki, és újraindította a vitát arról, hogy egyes ülések valóban biztonságosabbak lehetnek-e légikatasztrófák esetén.
Vishwash Kumar Ramesh, egy indiai származású brit állampolgár csodával határos módon élte túl, amikor az Air India gépe röviddel a felszállás után lezuhant, és egy kollégium épületébe csapódott, megölve minden más utast a fedélzeten, valamint néhány embert a földön is.
Vishwash Kumar Ramesh, akit később a londoni járatnak szánt Boeing 787 Dreamliner roncsaitól láttak elsétálni, a 11A ülésre kapott helyet – közvetlenül egy vészkijárat mellett. Sokakban felvetődött a kérdés: vajon a 11A a legbiztonságosabb ülés egy repülőn?
A repülésbiztonsági szakértők azonban óvatosságra intenek az ilyen gyors következtetésekkel kapcsolatban: a 11A nem minden repülőgépen esik vészkijárat mellé.
„Minden baleset más, és lehetetlen előre megjósolni a túlélési esélyeket pusztán az ülés helyzete alapján” – idézte a Reuters Mitchell Foxot, a Flight Safety Foundation (egy amerikai nonprofit szervezet) igazgatóját.
Viswash Kumar maga is megjegyezte, hogy a repülőgép becsapódása után az ellentétes oldali kijárat teljesen elzáródott az épület miatt. Az ő közelsége a működő vészkijárathoz döntőnek bizonyuló néhány másodpercnyi előnyt adott számára a meneküléshez.
Ebben a konkrét esetben, mivel az utas közvetlenül a vészkijárat mellett ült, az adott napon ez volt a legbiztonságosabb ülés
– mondta Ron Bartsch, a sydney-i székhelyű AvLaw Aviation Consulting elnöke. „De ez az ülés nem mindig a 11A – csak ebben a Boeing 787-es konfigurációban az.”
A repülőgépek belső elrendezése jelentősen eltérhet modelltől és légitársaságtól függően, így lehetetlen egységesen meghatározni, melyek a „legbiztonságosabb ülések”. A Reuters által idézett, 2007-es Popular Mechanics tanulmány szerint a gép hátsó részén ülők statisztikailag nagyobb eséllyel élik túl a baleseteket, míg mások szerint a szárnyak környéke szerkezetileg előnyösebb lehet.
Az is előfordulhat, hogy egy vészkijárat nem használható – beszorul, vagy elérhetetlenné válik a baleset után. Ennek ellenére óriási előnyt jelenthet, ha valaki az elsők között tud kiszállni.
Tavaly januárban egy Boeing 737 MAX gépen a repülés közben levált egy panel az egyik ülés melletti falról, mivel hiányoztak a rögzítőcsavarok, és hatalmas lyuk keletkezett – szerencsére nem ült ott senki, így nem sérült meg senki, de az eset jól mutatja, mennyire kiszámíthatatlanok lehetnek az ilyen balesetek.
Gyakran figyelmen kívül hagyott biztonsági eligazítások
A szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy a mindennapi kockázatok eltérőek – például ha valakit eltalál egy lehulló poggyász. A legjobb stratégia szerintük továbbra is a felkészülés. A biztonsági eligazítások – amelyeket gyakran figyelmen kívül hagynak, vagy nem tartanak fontosnak – vészhelyzet esetén drámaian megnövelhetik a túlélési esélyeket.
„Figyelemre méltó fejlesztések történtek a repülőgépek kabintervezésében, amelyek növelték a túlélési esélyeket a földön vagy annak közelében bekövetkező baleseteknél” – mondta Fox.
Ilyenek például a hatékonyabb tűzoltó rendszerek, a kevésbé gyúlékony anyagok a kabinban, valamint a javított menekülési útvonalak. A fegyelem is létfontosságú. Egy tavaly januári Japan Airlines járat azért került a hírekbe, mert a fedélzeten lévő mind a 379 utas túlélte a kifutópályán történt ütközést – nagyrészt annak köszönhetően, hogy az utasok betartották az utasításokat, és hátrahagyták a csomagjaikat.
Egyszerű lépések – például megszámolni, hány sor van a legközelebbi kijáratig, vagy elsajátítani az ütközéskori testtartást – továbbra is a legfontosabb eszközök közé tartoznak válsághelyzetben.
(Forrás: Hindustian Times)