
Mi a vita tárgya?
A kormányzati kommunikáció szerint a megállapodás lényege, hogy 2026-ban két lépcsőben emelkedik a teherforgalmi útdíj: január 1-től 4,3%-kal, majd március 1-től a 2025-ös díjhoz képest összesen 35%-ig. A közlemény azt is kiemelte, hogy elérhetővé tették az útdíjkalkulátort, és több – fuvarozói és logisztikai – szervezet is aláírta a megállapodást, mutat rá a Pénzcentrum cikke.
Orosz Tibor ezzel szemben a HVG-nek arról beszélt, hogy a fuvarozók nem tartották elfogadhatónak a minisztériumtól érkező új ajánlatot, és élesen bírálta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét is, mondván: nem képviselte megfelelően az ágazat érdekeit az egyeztetéseken.
Mit követeltek a tüntetők?
A demonstrálók két fő pontot hangsúlyoztak: egyrészt a december elején bejelentett útdíjemelésről szóló jogszabály visszavonását, másrészt az érdemi párbeszédet a minisztérium és a fuvarozói érdekképviseletek között.
Új szerveződés jöhet létre a háttérben
A főszervező szerint a hétfői akció nem egyszeri ügy: arról is beszélt, hogy egy új, teljesen független – magyar fuvarozókból álló – érdekvédelmi formáción dolgoznak, mert az elmúlt hetek történései megingatták a bizalmat a meglévő képviseletekben.
A tüntetés során a szervezők szerint csak 50 kamion kapott engedélyt a Hősök terére, sokan máshol várakoztak, többen pedig a városban köröztek (például az M3-as bevezető felől próbálva bejutni). A beszámolók alapján a rendőrség együttműködő volt, és a szervezők azt állították, a lakosságtól is kaptak támogatást.
fotó: MTI/Balogh Zoltán