Az nlc. fórumon 20 éves fennállása óta közel 300 ezer témában indult csevegés, és több mint 1 millió hozzászólás született. A Facebook megjelenése és térhódítása miatt azonban azt tapasztaltuk, hogy a beszélgetések nagyrésze áttevődött a közösségi médiába, ezért úgy döntöttünk, a fórumot hibernáljuk, ezentúl csak olvasása lehetséges. Új hozzászólást és témát nem tudtok indítani, azonban a régi beszélgetéseket továbbra is megtaláljátok.
Szoptatás nyilvánosan
Én nem emlékszem, hogy az én időmben nyilvánosan szoptattak volna a nők, bár sokkal elfogadottabb volt mint ma. Őszintén szólva viszolygást vált ki belőlem, amikor valaki nyilvánosan szoptat. Láttam egy asszonyt, aki a villamoson kivette a mellét, és szoptatni akart, de a gyerek nem evett. Ezért nyomta, spriccelte a tejet a gyerek szájába, a mellbimbóját csavargatta, nem ragozom, undorító volt.
Aztán gyerekeket vittem vonattal táborozni. Egy külföldi fiatal nő szintén szoptatáshoz készülődött nyilvánosan, már roszzul voltam a gondolattól. De annyira meghatóan csinálta, annyi tapintattal mind a gyermek mind a környezete felé, hogy meghatódtam. ugyanis elfordult az ablak felé és egy vékony kendőt terített a gyermek fejére és a mellére, így gyakorlatilag semmit sem lehetett belőle látni, mégis maradt a szoptatás idillje.
Szerintem a szoptatás nem tartozik másra - mondom ezt három gyerek anyjaként- de ha mégis muszáj, akkor tapintatosan csinálja valaki.
Igazad van, mert sajnos néha rákényszerülnek a nők, hogy nyilvános helyen szoptatsanak. Mikor a kislányom 2 hetes volt még Angliában éltünk, és beutaztunk a nagykövetségre az útlevelét megcsináltatni. Az út és az ügyintézés is több órát vett igénybe, így beleesett a szoptatási idő is. Egy közeli McDonalds-ban ebédeltünk, majd megszoptattam a lányomat. Ami fontos, hogy diszkréten kell csinálni, hogy senki se láthassa az ember mellét.
Sziasztok!
Úgye ezt nem gondolták komolyan? Ebbő botrányt csinálni? Szerintem a szoptatást bárhol meglehet ejteni. Egyébként én is jelenleg az 5,5 hónapos kislányomat szoptatom és nem esem kétségbe semmilyen helyzetben, ha éhes. Nem is lehet! Hiszen a pelenkázást és szoptatást nem lehet akárhol. Szegeden még a cukrászdában sincs rá helyiség. Hát akkor? Megszoptatja az ember ahol tudja!!!!
Nem csak emiatt jön. Az meg, hogy ez igaz, vagy sem, nem tudom.
Mondjuk nem is nagyon érdekel :-D
Azt most hosszas lenne leírni, hogy miért.
Balkáni kecske?
És aki megborotválkozik nem néz ki úgy, mint egy kopasz punci? ;-))))
Az majd eldől. Tisztességes összeget kérek egy durva dologért, amivel komoly profitot érhetnek el. Mérlegelni, dönteni az ő dolga...
Hát sajnálom. Muszáj lesz megborotválkoznod.
Ne nézz ki úgy,mint egy kiéhezett balkáni kecske,aki a nyugati zsíros legelőkről ábrándozik...
Hagyjuk.
29-én jön a belga. A 3 nagyfőnök egyike. Gazdaságis. Nem én választom, ők jönnek. Az ár nem vészes valóban, hogy ne mozgassanak erőforrást. A magyar leányvállalatuk 5 éves reklámköltsége.
És miért nem mennek 2en tárgyalni?
Egy műszaki,egy gazdasági. Ha így tárgyalnak ,talán még tárgyalástechnikából ismert módszerekkel erősíthetnék is az akaratukat.
Amúgy amikor gazdasági szakemberrel tárgyalsz,akkor sales-es ként kell értelmezned magad,nem műszagi szagemberként. Nagyjából már csak annyi a kérdés,hogy mennyi? :D Mint a kínai piacon
Nem hinném,hogy a magyar pü & gazdasági igazgatók szakmailag rosszabbak lennének,mint a külföldiek (főképp a multinál dolgozók) ,szvsz sokkal inkább arról van szó,hogy a magyroknak kevesebb a tőkéjük,így jobban meg kell nézniük ,mit is akarnak venni -talán jobban is ismerik a magyar jogszabályokat,hogy kellőképpen ne bízzanak bennük :D
"a fenti példák egyike sem jó"
Ezzel nem értek egyet, ez is csak nézőpont kérdése. Van amelyik cégnél belefér,hogy csak gazdaságit küldjenek,vagy csak műszakist, mert annak a cégnek a költségvetésében csak marginális tétel 1-1 beruházás. Oda felesleges nagyobb energiát összpontosítani-elvonni az erőforrásokat.
Hát a képzés,na igen....
Én szívem szerint olyan oktatási rendszert vezetnék be,mint a kerékpárversenyeken: az hátsó 5% nak kicsöngettek bukja az iskolát,bukja a tandíjat. Lenne igyekezet asszem.
(érdekességképp:
egyszer régebben mikor a központi széchenyi könyvtárban tanultam, leült velem szemben egy buflák fejű import kínai (vagy japán?) ... na,mondom. ezek köcsögök, azt mondják szorgalmasak. Mondom magamban, most megtanulok tanulni. Addig fel nem állok,addig tanulok,addig koncentrálok, míg ez a nyomi pihenőt nem tart.
Na alaposan megsz.pattam magam, fészkelődtem, mocorogtam, de a buflák csak rezzenéstelen arcal olvasott,koncentrált. Nulllla! dekoncentráció,máshova figyelés. Végigcsináltam így vele a napot, hát nem fehér embernek való,állatok ezek. -úgyhogy el is döntöttem magamban, a magyar pár kivételtől eltekintve nem lesz soha sehol...)
aki 7 evet toltott az altalanosban, azt automatikusan felveszik kozepiskolaba (ami egyseges). ebbol a szempontbol nem szamit, milyen eredmennyel vegez, mert ugyanugy a sajat szintjen halad tovabb kozepiskolaban. (nem jol irtam, a fiam az E-szintekert tanul es irasbol a D-ert)
3-4 ev utan alapvizsgat tesznek, aki akar, itt abbahagyhatja a tanulast (16 evesen), aki nem , az maradhat 1-2 evig, amikor emelt vizsgat tesz. (nem tudom, min mulik, hogy 1 vagy 2 ev). de az biztos, aki egyetemre akar menni, az marad. aki college-ra, az valtozo, mert nem egyforma kepessegek kellenek ha valaki nurse-nek vagy pek-nek tanul.
azert jartasabb a sajat szakmajaban, mert koran kezdik a szakosodast. 2 ev kozepiskola utan "ledobja" a tantargyakat, ami nem erdekli (kiveve a fotargyakat).
en nem azt mondom, hogy ez az egy udvozito ut van, de nekem tetszik.
Kezdelek érteni (meg Trivial-t is).
Nem jó kedvemből. Ők küldik. Nem műszakissal tárgyalok, mert ők "nem felelős döntéshozók". Ezért a műszakisok átirányítanak a gazdaságishoz.
Nálunk, ha magyar nagyobb céggel tárgyalsz, ott a műszakist adják, vele eltöltesz sok szép időt, aztán mintha nem történt volna semmi, elmagyarázhatsz mindent a gazdasági igazgatónak is.
Az alapvető különbség, amit én tapasztaltam, hogy a külföldi partner gazdasági vezetőjét nem érdeklik a műszaki kérdések és nem is ért hozzá és nem is törekszik, hogy megértse. Ő gazdasági szakember, és ezen a területen jobb, mint a magyarok. A magyar partnereknél a gazdasági ember jobban ért a műszaki dolgokhoz és elmarad gazdasági tudásban a külfölditől.
Itt csatolnék vissza az oktatásra. Ezért fontos a "hagyma effektus", mint shreknél...
A fenti példák egyike sem jó. A külföldi egy árnyalattal jobb, de a törekvés hiánya miatt sok baklövés követődik el, ami pénzt hizhatna az adott cégnek, bár ez kimutatásilag nem derül ki sosem...
De hát ki vagyok én, hogy nagy emberekkel vitatkozzam...
Trivialnak:
Egyrészről sérelmezném a nyelvtudás kérdését. Tudod oroszul kevés nyugati beszél, de ez not my fault. Velem a nyugati partnerek (nem egyedi, hanem többszöri eset) saját nyelvükön kívának szerződni. Mindig pislognak, mint göbe a rozsban, amikor elmondom, hogy nem áll módomban. Magyar fejlesztés, magyar szerződés... Tudom, köcsög vagyok, de ez van. Én pld. ezt a hozzáállást sérelmezem sokszor.
Másrészről a szakmai fejlődés. Ez nem helyrajzi krédés. A saját szakmámban azt tapasztaltam, hogy a nagy nyugat sem áll fényesen e kérdésben. Volt alkalmam pld amerikai mérnökökkel dolgozni. Ide küldték az egész étlapot (most gonoszkodom csak):Jött a Sadwich, meg a L. Pigza.
Sadwich jó amcsi szokás szerint egy meetingen (vagy inkább brainstormingon) berontott és úgy beszélt a társasággal, mint ha a valagából rángatta volna ki az embereket. Tudod ilyen szedett-vetett társaság volt pár Ybl díjassal, meg egyéb noname emberkével. Hajszál híján felállt a társaság és elmetszette kicsi kis gigáját. Szakmailag azért lenne méltatni az úriembert, mert a szakmai tudás pozítív tulajdonság, ő meg a 0 alatt volt bőven...
Mentségedre (avagy mentségünkre) mondom saját szakmában itthon is ütöm-vágom a hüléket, de nem láttam eddig szignifikáns különbséget külfölddel. Talán annyi, hogy mivel nagyobb területen, nagyobb létesítményekbe gondolkodnak és terveznek, azt gondolják erre hivatkozni elegendő. Tudod egy radiátor ugyanúgy működik, mint tíz. Nálam ez nem idok, hogy valaki tizet tervez. És a szakmai bukta után nem is mentség.
És mielőtt még az arcom méreteit kezdenénk megtárgyalni, előre bocsátom, hogy szerény felmérésem szerint kb. a szakmám 50-55%-át tudom. A hiányon meg dolgozom. Ha nyögdíjig elérem a 70-et, akkor megfeleltem az elvárásaimnak.
Azt írtad, hogy a Tiéd gyerkőc írásból D-ért tanul. Mondjuk megmarad végig C szinten, mert nem sikerül. PErsze csak mondjuk.
Utána a C-vel hogyan tovább? A továbbtanulásban hogy veszik figyelembe?
"Tárgyalok műszaki dolgokról gazdasági vezetőkkel, akik nem a hallottak/látottak alapján ítélnek, hanem a létszám/öltöny/stb alapján."
Amúgy még1 hiba az érvelésedben: Gazdasági vezetővel műszaki kérdésekben....
Igen, ráadásul sok nyelven beszél (a poroszos oktatásban részesült is), ha egy finn turista három világnyelven kérdezi, hogy merre van a Parlament, akkor művelten annyit kiált, hogy "neeeem- éééértem!". Bármilyen területen is dolgozik, napi szinten képzi magát, képben van a legújabb technológiákkal, szabályokkal, tehát ha teszem azt ügyintéző, naprakész tájékoztatást ad, és nem neked kell bajlódni, hogy utánanézz annak, ami neki a munkájához tartozna. Éretten gondolkodik, felelősen választ vezetőket.
http://www.youtube.com/watch?v=FQ1xIYMVpzc
" Én az üzleti életből látom, hogy a külföldi partnerek mennyire másként szemlélik. Tárgyalok műszaki dolgokról gazdasági vezetőkkel, akik nem a hallottak/látottak alapján ítélnek, hanem a létszám/öltöny/stb alapján. Csupa felszín alapján."
a magyar ember meg olyan okos,hogy nem a márványköves épületben kérdezte,az öltönyöstől,hogy "ugye nincs kockázata a devizahitelnek"?
Persze magabiztos választ is kapott: "nincs."
Sikerult felfognom, mit kerdezel.
A gyerekek nem jegyekert tanulnak, hanem szintekert. (a fotargyakbol)
Pl. matekbol az alt. isk. anyagat felosztod 5 nagy reszre es elnevezed oket: A, B, C, D, E.
Elkezdodik elsoben a tanitas, es akirol ugy latszik, biztosan osszead-kivon 20-on belul, felismeri a formakat stb. , megir egy tesztet az A szintert (ez kozponti teszt). Akiknek sikerul, egy csoportba kerulnek, ok ezutan a B szintert tanulnak.
A nagyfiam utolso eves (7.-es), 10 eves, matekbol az E szintert tanul, olvasasbol is, irasbol a D-ert.
A kozepiskolaba erkezve eszerint haladnak tovabb.
A szintek atjarhatok, ha valaki megtaltosodik, megiratjak vele ido elott a tesztet, ha sikerul, atmegy a kovetkezo csoportba.
Ez azert hatekony, mert a jo tanulo nem unatkozik, a gyengebb a maga tempojaban halad, megsincs senki elkonyvelve.
Nyilvan egy csoportban kulonbozo evfolyamrol is vannak.
Nincs feleltetes, nagy ritkan a szintfelmerok kozott egy szazalekra ertekelt dolgozat. Emiatt rengeteg idejuk van. Es emiatt a gyerek nem stresszel nap mint nap. Ami nem azert fontos, hogy nehogy szello erje a kis buksijat, hanem mert konnyebb nem stresszelo, nem izgulo gyerekeket tanitani.
A magyar oktatas ugy akar minel nagyobb teljesitmenyt kihozni a gyerekbol, hogy kozben hulyere stresszeli.
Na, Kukac?
Erdekes dolgokat mondasz.
Tenyleg csolatobbak. kiveve, aki fizetos oktatasban reszesult vagy sokat utazott. Nem is erdekli oket semmi. Nincsenek rakenyszeritve, hogy kuzdjenek a tudasert, a jobb munkaert, mert sokan vigan megelnek segelybol-de ezt biztos te is tudod. Kenyelmes nep. Az oktatas abbol a szempontbol jobb, hogy probaljak oket ertekes emberekkent kezelni, egyenkent-mar kis korban azt tanitjak, hogy mindenki ertekes valamiert. Hogy a mas kulturaja ertek, a nyelve ertek es erdemes, erdekes megismerni. A gyerekek sztem kihasznaljak az iskolaban a kepessegeiket.
(Alt. isk.-ban nincsenek jegyek, csak szoveges ertekeles)
Ahogy eszrevettem, a gyakorlati tudasuk sokkal nagyobb. Jobban atlatnak a tantargyak kozott is. Ha nem tudnak valamit, tudjak, hogyan deritsek ki villamgyorsan. Szivesen mennek. Az iskolat nem sikerul a tanitonak 2 het alatt megutaltatni veluk. Ehhez kepest tenyleg szegyen, hogy nem lesz mindegyikukbol akademikus, de elerik a kozepiskola utolso eveit es senki nem passzirozza oket egyetemre (persze kivetel a kivetel), es azt latom, hogy jo kepessegu gyerekek azt mondjak, hogy: nekem nincs kedvem tanulni, elmegyek college-ra fodrasznak tanulni.
En a gyerekeimen keresztul latom az itteni oktatast.
Igazad van, a magyar kultura ertekes es abbol en se engednek, de azon kivul sok mindennel feleslegesen terhelik oket. Vinnek inkabb minden nap az erdobe oket, egy nap 6 ora, jobban a javukra valna. Kipihentebbek is lennenek.
Bar, -en ezt a temat sosem unom meg, ugyhogy uss le- egy jo oktatas alapja a jo (kipihent, lelkes, odaado) tanar. Itt szinte csak ilyen van. Ez viszont mar penzkerdes.
(most szoktatom a kozepso gyerekemet ovodaba: 15 gyerekre 4 ovono jut -ebbol csak 1 diplomas- plusz egy takarito. hat, igy konnyu)
a tobbi kerdesre meg tanakodnom kell a valaszon
Tudod gyerekként nem értettem sok mindent az oktatásban:
- miért kell tudnom, hol van timbuktu és milyen az ipara?
- miért kell elolvasnom Madáchot, Petőfit, Mikszáthot?
és még sorolhatnám.
A lexikális tudása ma már mindenkinek megfakult aszerint, később mire szakosodott. Ma már többnyire egyikünk sem tudna leérettségizni. Ezzel nincs is baj (túl nagy baj).
Egy nagyon fontos dolgot adott. Szemléletet. Sokszínű gondolkodást.
Nézd meg, ahol nincs ennyi lexikalitás az emberekbe "beleverve", mennyivel csőlátóbbak. Én az üzleti életből látom, hogy a külföldi partnerek mennyire másként szemlélik. Tárgyalok műszaki dolgokról gazdasági vezetőkkel, akik nem a hallottak/látottak alapján ítélnek, hanem a létszám/öltöny/stb alapján. Csupa felszín alapján.
Tudom, nem fogható fel, hogy következik az oktatásból és az oktatási rendszerből, de nem kis összefüggés van.
Ma nálunk is bolognai rendszer van, amit én csak szabatosan (vagy nem túl szabatosan) bolondképzésnek szoktam titulálni (most sokan fognak megkövezni, de legalább nem kell költenem térkövezésre :-D).
Itt előfordul már, hogy közgáz kisdiplomával nem társul egy matek szigorlat, vagy műszaki pályán szakmai tantárgyat nem vett fel a delikvens még 4. félévben...
Ha van egy gyengébb képességű és egy erősebb képességű diák (ember) nem látom értelmét egyenrangúvá tételüknek. Egyszerűen azért, mert nem azok. A jobb képességűnek alázatot, míg a gyengébbnek pedig elfogadást kell tanulnia. Az inercia origója a közösség, ahogy az életben is. Nincs értelme kiscsoportokhoz viszonyítani, az élet sem fogja. Vagy?
Milyen osztályzatot adsz egy szellemi fogyatékosnak?
Majd megérted az összefüggést. Már megindult nálunk is a negatív felzárkózás... Sajnos.
En a porosz oktatasban vettem reszt, a bolognai valtozasok mar nem erintettek.
Mar olvasva mentem iskolaba es nem volt ott semmi gondom (ezzel nem azt akarom mondani, hogy az en fejemben teljesedik ki a 2000 eves nyugati filozofia, csak azt, hogy konnyen ment), de ezzel kevesen voltunk.
Nekunk egy ev alatt kellett megtanulni irni-olvasni.
Akkoriban meg nem tudtak, milyen zavarok lehetnek az olvasassal, irassal, akiknek kevesbe ment, rossz tanulok voltak es maradtak.
Amikor en jartam, az altalanos iskola sokkal raerosebb (jobb) volt, a gimi, ahova jartam, bentlakasos, kemeny gimi volt. Na ott aztan rengeteg mindent kellett tanulnunk, aminek semmi haszna nem volt, de el kell ismerni, megtanultam nemetul, angolul es latinul.
Amit te most tapasztalsz (tantargyak osszevonasa, buktatas eltorlese, szobei ertekeles) a liberalis oktatas jellemzoi. Jol mondom?
A porosz oktatas rengeteg lexikalis anyagot akar belenyomi a gyerekbe. A futoszalagon allnak a gyerekek, a futoszalag mellett a tanarok es mire az iskola elejetol a vegeig fut a szalag a gyerekkel, addigra szepen meg van pakolva azzal, amivel mi gondoltuk. Ez igy jol hangzik, csak az a baj, hogy az egyik gyerek kisebb, a masik kover, a harmadikat a nyelvtan nem erdekli, az 5. diszlekszias, a 6.-at verik otthon stb. Aki a futoszalagra neki dobott csomagot nem birja megemeszteni, az rossz tanulo, el van kapalva.
Ehelyett az angolszasz (liberalis, alternativ-es reformped.) azt mondja, ismerjuk meg a gyerek adott eletkorhoz kotodo testi, lelki es szelllemi szuksegleteit es ehhez alakitsuk, amit mondani akarunk neki. Ez nem azt jelenti, hogy nem tanul, ha nincs kedve, vagy a csillaron log az oran, hanem pl. kepessegeink szerint csoportokban oktatjuk oket; megnezzuk, melyik eletkorban mire a legfogekonyabbak es akkor oktatjuk stb.
Igy lehet, hogy az angol iskola elbir egy enyhe szellemi fogyatekost stb.
De mindez ismeretlen, vagyis biztos rossz.
Mik azok a tantargyak, amiket felsoroltal?
Hat persze, hogy a magyar nyelv nem vetekedhet a tobbivel, de nem ertem az osszefuggest.
Ne kukacoskodj, az az én dolgom! :-D
Madách Ember tragédiája is nehéz olvasmány, de egy 1,5 milliárdos hatástanulménynak köszönhetően megtalálták a megoldást, hogy visszakerülhessen a kötelezők közé, miszerint az eredeti 50gr-os papír helyett 25 gr-os pasuzokra kerül nyomtatásra, így az eredeti 2,17 kg-os tömege helyett csupán 1,03 kg-ot fog nyomni...
Eddig a hír, de a REUTERS még nem igazolta vissza a forrás hitelességét.
Akkor jó. De ez nem függ össze a szellemi színvonallal.
Olyan ez, mint a depresszió. Ha minden perced beosztom, sosem leszel depis... ;-) Most ez zajlik nálunk jópár ée már. Adnak elegendő gondolkodni valót, addig sem foglalkozunk a lényeggel...
Azért leptél meg, mert a korod folytán - és feltételezve, hogy itt lettél iskoláztatva - találkoznod kellett a porosz rendszerrel, bár már annak inkább csak az utóhangjával, ami még megmaradt belőle... Én látom, hogy a bolognai és magyar "módszerek" hova züllesztették (és még hova fogják) a magyar oktatást és szellemi nívót. Ez tart idestova 25-26 éve már.
Az lepett meg, hogy a korosztályodat meghazudtoló felületességgel ítéled (ítélted) meg az oktatási rendszert. Persze ez nem baj. A baj akkor lesz, ha majd erről az újról is elmondhatjuk azt, hogy "nagy múltu", mint most a poroszról.
"Nyelvében él a nemzet..."
off.: Amikor agyakat pellengérre állítasz, előbb vesd össze a nyelveket, a nyalvi árnylások lehetőségeit, a szókincset. Mondj egy eu-i országot, amelyik jobban áll. Ez nem véletlen. És a PISA is igazolja ezt a botor elméletet, mert azok vezetnek, akiknek a szókincsük is olyan...
Látod?
Tudok én kultúráltan is fogalmazni, ha nem hülyéznek közben ;-)
Csak utána :-D
"kötelező tantárgy lesz a művészet, a honvédelmi nevelés, a KRESZ, az egészségnevelés, a családi életre nevelés, a pénzügyi-fogyasztóvédelmi ismeretek, illetve a hon- és népismeret." ) már semmin nem lepődöm meg.