Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Füstmentesen

Dohányipari kitekintés – a dohány térhódítása a füstmentes korszak beköszöntéig

Hogy terjedt el Európában a dohány? Mikor jelent meg az első doboz cigaretta? Mit képvisel a dohányiparban az új generációs korszak? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ!

Dohánytörténelem dióhéjban

Növénygenetikusok megállapítása szerint a dohány az Andok vidékéről származik, a mai Peru és Ecuador területéről. Az első dohányültetvényeket i.e. 3-5 ezer évvel kezdték művelni. Amerika felfedezésekor, 1492-ben a dohány már az egész amerikai kontinensen elterjedt volt.

II. Fülöp parancsára, Hernán de Boncalo hozta az első dohánymagvakat Európába 1559-ben. Ezeket a magvakat először a Toledo környéki Cigarrales (Kabócás) földeken ültették el, innen indult az európai dohánytermesztés. Az első gyártott és csomagolt cigaretták 1825 körül érkeztek Spanyolországba. 1833-ban pedig megjelentek az első cigarettásdobozok is.

dohany, dohanyzas

Fotó: Verité

A dohányipar múltja…

Amerikában népszerű kereskedelmi cikk volt a dohány, ami később az Egyesült Államok déli államainak gazdasági fejlődésében is hatalmas szerepet játszott. Az amerikai polgárháborút követően a kereslet és munkaerő területén tapasztalható változások lehetővé tették, hogy a James Bonsack által feltalált cigarettagyártó gép segítségével megkezdődhessen a növekvő igényeket kiszolgálni képes tömeges termelés is.

A dohánypiacon körülbelül az 1900-as évek közepén állt be fordulat: szakértők a dohányt egészségre ártalmas anyagnak nyilvánították. Ez vezetett a Tobacco Master Settlement Agreement megkötéséhez, mely rendezte a dohánygyártók és a fogyasztók közötti peres ügyeket.

…jelene…

A dohányipar számos különböző nagyságú és jelentőségű dohánycégből áll. Egyesek helyi vagy országos jelentőségűek, vannak közöttük állami cégek, de a legnagyobb és legerősebb az a kisszámú óriási multinacionális cég, melyeknek az egész világon vannak érdekeltségeik. Közéjük tartozik a Philip Morris International(PMI), a British American Tobacco (BAT) és a Japan Tobacco International. A Nagy Dohányipar legfontosabb tagja a Philip Morris International, mely 1998-ban a világ leggazdagabb cégeinek listáján a 70. helyet foglalta el. A PMI 1992-ben vásárolta fel az Egri Dohánygyárat, ami napjainkra Magyarország egyik vezető dohányipari cégévé nőtt. A BAT mérete ma már majdnem eléri a PMI-t, miután 1999-ben bekebelezte a Rothmans-t. A JTI japán dohánymonopólium volt, néhány éve privatizálták, de a japán kormány ma is magáénak mondhatja a részvények legnagyobb részét.

A dohányzás mértékének csökkentése érdekében napjainkig folyik a küzdelem. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2003-ban 168 ország aláírását szerezte meg a Dohány-ellenőrzési Keretegyezmény elfogadásához.

A dohányzás visszaszorításáért tett komoly erőfeszítések ellenére ma több mint egymilliárd ember dohányzik, és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) előrejelzése szerint középtávon, 2025-ig ez a szám nagyjából változatlan marad.

Magyarországon 2016 első 11 hónapja során 5500 tonna vágott dohányt értékesítettek, míg 2017 első 11 hónapjában 4900 tonnát. A csökkenés mögött főleg a vágott dohány adójának emeléséből eredő áremelkedés áll. 2016 első tizenegy hónapjában 6,7 milliárd szál cigaretta fogyott, míg 2017 első tizenegy hónapjában 6,9 milliárd szál cigarettát értékesítettek a fogyasztóknak.

Irish Times

Új generációs termékek: e-cigaretta

A cigaretta alternatívái elsősorban azok számára jelenthetnek megoldást, akik semmiképp nem tudnak leszokni a dohányzásról. Például az elektromos cigaretta szervezetre gyakorolt egyes hatásai még vita tárgyát képezik, de a füst elhagyása egyértelműen forradalmi változás a korábbi cigarettázáshoz képest.

Az e-cigaretták működése során a készülék egy nikotint tartalmazó folyadékot melegít fel olyan hőfokra, hogy abból gőz képződjön, majd a fogyasztók ezt a – sokszor ízesített – párát lélegzik be. Fontos különbség a cigarettához képest, hogy a termék nem tartalmaz dohányt, viszont a töltőfolyadékban található nikotint dohánylevélből vonják ki.

Az ilyen típusú termékek nagy előnye, hogy nincsen égésterméke így a kátrány és az égés során felszabaduló egyéb káros vegyületek egyáltalán nem, vagy csak kis részben vannak jelen a belélegzett gőzben. Ebből kifolyólag kevesebb egészségügyi kockázatot jelentenek mind a fogyasztók, mind az esetleges passzív fogyasztók számára.

…és jövője

Köztudott, hogy a dohányzás ártalmas és számos betegség kialakulásáért felelős, de azt kevesen tudják, hogy miért. A cigarettafüstben található káros anyagok nagy része az égésből származik, és ezek azok az anyagok, amelyek a betegségek nagy részéért felelnek. A Philip Morris International ezért olyan füstmentes termékek fejlesztésén dolgozik, amelyek kiküszöbölik az égést, így lényegesen kevesebb káros és potenciálisan káros anyagot tartalmaznak, mint a cigarettafüst.

„Senkitől nem várjuk el, hogy feltételek nélkül elfogadja azt, amit a füstmentes alternatívákról állítunk, hanem tudományos eredményeken alapuló konstruktív párbeszédet szeretnénk kezdeményezni annak érdekében, hogy azok a felnőttek, akik a dohányzás folytatása mellett döntenek, ténylegesen élni tudjanak a döntés szabadságával” – nyilatkozta korábban Gizelle Baker, a PMI Science tudományos programigazgatója.

Amíg a PMI az elmúlt tíz évben több mint 4,5 milliárd dollárt fordított a füstmentes termékekkel kapcsolatos kutatásokra, addig a BAT 2,5 milliárd dollárt költött innovációra.

A jövő és az új generációs dohánytermékek

A British American Tobacco az új generációs dohánytermékekre helyezi a hangsúlyt a következő években. A cég a mostani portfóliója szerint cigarettát, vágott dohányt és szivarkát állít elő Magyarországon, két aktív termelési telephelyen is. Ezt a vonalat erősíti tovább a BAT, ugyanis jelenleg is zajlik a negyedik terméktípus gyártásának előkészülete, amely már az úgynevezett új generációs dohánytermékek csoportjába tartozik. Ezzel a pécsi gyár nemcsak stabilitását erősíti tovább, de bebiztosítja jövőjét a dohányipar változó környezetében.

Összességében elmondható, hogy a jövő évek trendjei kialakulóban vannak: a dohányipari óriások célja, hogy dohányzók, a klasszikus cigaretta helyett egy alternatív (feltehetően kevésbé káros) terméküket válasszák.

Nyilván a cigarettáról való leszokás a legjobb megoldás, de tény, ez egy nagyon nehéz – bár nem reménytelen – folyamat. Aki azonban képtelen lemondani a dohányzásról, annyit megtehet a jövőben, hogy mérlegel, és a klasszikus dohánnyal szemben, valamilyen füstmentes alternatívát választ, hiszen a dohánymentes e-cigaretták mellett, rövidesen a dohánnyal készült, hevített cigaretták is elérhetők lesznek. Ezek, ha nem is egészségesek, de – az első kutatási eredmények alapján – kevésbé károsak, mint a klasszikus dohánytermékek.

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából, reklámnak nem minősülő tájékoztatásként készült a Philip Morris Magyarország Kft. hozzájárulásával.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top