Gasztro

Teljes értékű táplálkozás (X)

Az egészséges táplálkozás jellemzői: mértékletesség és változatosság! Ez azt is jelenti, hogy nincs egyetlen ideális étel, de azt is, hogy nincsenek tiltott élelmiszerek. A többféle módon, sokféle alapanyagból elkészített ételekből álló étrendben a húsoknak, ezen belül is a vöröshúsoknak (sertés-, marhahús) is fontos szerepük és helyük van, természetesen a minőséget és a mennyiséget figyelembe véve.

Vannak nyersanyagok, amelyek hosszú évszázadokon keresztül a magyar konyha jellegzetes alapanyagaiként szerepelnek. Ezek egyike a sokoldalúan felhasználható sertéshús, aminek a táplálkozásban betöltött szerepe, – mint ahogyan életmódunk, életkörülményeink is- többször változott. A húsok táplálkozástani jelentőségét elsősorban fehérje, vitamin és ásványianyag tartalma adja.

A fehérjék az élet nélkülözhetetlen elemei. Különösen jó minőségűek (az esszenciális aminosavakat megfelelő arányban és mennyiségben tartalmazzák) azok, amelyek a húsokban, tej- és tejtermékekben tojásban, halakban találhatók.

A húsok fehérjetartalmukon túl néhány vitamin, például B vitaminok és ásványianyagok (vas, cink) miatt is fontos alapanyagai az ételeinknek. Egészséges, vegyes táplálkozás esetén a napi B12-vitamin (amely a vérképzéshez elengedhetetlen) szükséglet mintegy 70 %-a húsokkal és húskészítményekkel kerül a szervezetbe.

A megfelelő szénhidrátanyagcsere-működés szempontjából fontos B1-vitaminhoz a húsokat összehasonlítva, legnagyobb mennyiségben a sertéshúsból juthatunk hozzá. B1 vitamin-hiány étvágytalanságot, emésztési zavarokat, súlyosabb esetben idegrendszeri zavarokat is okozhat.

Fizikai és szellemi fáradékonyság akár egy enyhébb vashiány tünetei is lehetnek. A vas nélkülözhetetlen a hemoglobin képződéséhez, ami az oxigén szállításában játszik fontos szerepet. Élelmi anyagaink közül az állati eredetűek hem-kötésben lévő vastartalma jobban hasznosul, mint a növényi eredetűeké. Az úgynevezett „vöröshúsok”: marha-, sertéshús magasabb vastartalommal rendelkeznek, mint a csirkehús. Minél vörösebb színű a hús általában annál nagyobb a vastartalma. Ennek a fontos ásványi anyagnak a hiányában alakulhat ki a vashiányos vérszegénység.

Mire figyeljünk a vásárlásnál? Rendszeresen elsősorban a sovány sertés- és marhahúsokat válasszuk! Egyrészt, mert az állati eredetű zsírokban jellemzően nagyobb a telített zsírsavak aránya, aminek szerepe van a koleszterinszint növelésében, másrészt a zsírok a legtöbb energiát hordozó tápanyagaink, és a mozgásszegény életmód mellett a sok zsírbevitel növeli az elhízás kockázatát.

Mire figyeljünk a húsok elkészítésénél?

A húsokról vásárlás után távolítsuk el a látható zsiradékot. A nagyon sovány hús (2 %-nál kevesebb zsírtartalom / 10dkg) túlságosan száraz. Élvezeti értéke növelhető, ha az elkészítési módok közül a párolást választjuk évszaktól függően pl. paradicsommal, paprikával, gyümölcsökkel „ízesítjük”. Vigyázat! Hiába választunk sovány húsokat, ha bő zsiradékban sütjük. A hús zsírtartalma függ az állat fajtájától, korától és természetesen a húsrész fajtájától. Egy párolt sertéskaraj, szűzpecsenye zöldségkörettel egy fogyókúrás étrend része is lehet.


Almával, körtével párolt egybensült sertéscomb, vagy egy hagymás párolt marhaszelet – egy adag hús 8-10dkg – nemcsak nagyon finom, hanem az egészséges táplálkozás kritériumainak is megfelel.

Hiszen a mértékletes húsfogyasztás (vörös- és fehérhús egyaránt) nem ártalmas az egészségre. Az egészségmegőrzésünket segítő táplálkozási ajánlások között szerepel a változatosság. Ez vonatkozik mind a nyersanyag illetve élelmiszer kiválasztásra, mind az ételkészítési módra.

Így sokkal nagyobb valószínűséggel biztosítható a kiegyensúlyozott táplálkozás, a megfelelő tápanyag, vitamin és ásványi anyag bevitel, ami fontos feltétele a jó közérzetnek, a testi és szellemi vitalitásnak. Soha ne felejtsük mindenben a mérték és a minőség a kulcs.

Erdélyi-Sipos Alíz
dietetikus

További nyereményekért kattints a www.voroshus.hu oldalra!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése