nlc.hu
Gasztro
2022 gasztrotrendjei

Szellemkonyhák, főzőcskéző robotok, húsmentes csirkék: ezek lesznek 2022 gasztrotrendjei

A sütő, főző, kiszolgáló robotoktól kezdve a növényi alapú húsig: íme 2022 étel- és italfogyasztási trend-előrejelzése.

A két évvel ezelőtt berobbant pandémia az életünk számos területén okozott – nem is akármilyen –  változásokat, beleértve az étkezési szokásainkat is. Nagyobb szerepet kapott például a házhozszállítás, az otthonfőzés, a házi termesztés, az étterembe járás szükséges eleme lett az oltási könyv, na meg a vastagabb pénztárca, és egyre többen térnek át a húsevésről a zöldségalapú ételekre. A vendéglátóipar a mai napig keményen küzd (számos nagy múltú étterem vérzett el itthon is az elmúlt időszak alatt), és bár a vendégek sok helyen visszatértek az újranyitások után, az üzemeltetők újabb akadállyal szembesültek: a hatalmas munkaerőhiánnyal.

Ugyanakkor látni a fényt az alagút végén, legalábbis Michael Whiteman –  a Baum + Whiteman elnöke – 2022 második félévére nyereséges működést jósol az éttermek számára. „Ennek oka, hogy egyre több lesz a beoltott ember, a fogyasztók egyre nagyobb hajlandóságot mutatnak a magasabb árak megfizetésére, és idővel a vendéglősök is kitapasztalják, hogyan tudnak kevesebb alkalmazottal nagyobb forgalmat csinálni. Például a szabadtéri étkezés sok városban állandósul, ami növeli az éttermek férőhely-kapacitását és bevételeit” – jegyezte meg a szakember, aki a Forbes-nak arról is mesélt, hogy milyen új trendekre számíthatunk 2022-ben.

Trend #1: főzőcskéző robotok

A szakember szerint 2022 legfontosabb trendje lehet az étkeztetés területén a robotok és az automatizálás térhódítása. A koncepció természetesen nem új, ugyanakkor a fejlődés és az elterjedtség tekintetében felpörögtek az események az elmúlt években, amit főleg a szcénában tapasztalható munkaerőhiány generált. A Miso Roboticsnál például egy Flippy nevű robot felelős a hamburger pogácsák forgatásáért és a sült krumpli elkészítéséért, de ott van a tokiói Sushiro „félautomata” étterem, ahol gépek felelnek a rizs elkészítéséért, a nyáron pedig sokat lehetett olvasni a párizsi Pazzi pizzériáról is,

ahol minden feladatot robot végez a rendelésfelvételtől a tészta előkészítésén át egészen addig, hogy a pizza bekerül a dobozba.

És ez csak a kezdet, a tendenciák ugyanis azt mutatják, hogy a digitalizált kollégák egyre több helyen lesznek bevonva a munkafolyamatokba, és ahogy a robotok terjednek, úgy lesznek egyre népszerűbbek az ételautomaták is. Ezekből az új szerkentyűkből nemcsak szendvicsek, chipsek és csokoládék hullanak majd, hanem akár különféle pizzák, saláták, tészták is. Whiteman szerint az automaták ott lesznek a szupermarketekben, irodaházakban, kórházakban és az iskolákban is.

gasztro trendek 2022 robotok robot szakács

Okonomiyaki Robot séf egy japán expon (Fotó: Andia/Universal Images Group via Getty Images)

Trend #2: növényi alapú húspogácsa

A kevesebb húsfogyasztás népszerűsége soha nem látott magasságokat ért el az elmúlt két évben, ám a flexitáriánusok száma mellett a vegánok és a vegetáriánusok száma is drasztikusan növekszik, és 2022 lehet az az év, amikor a nagy gyorsétteremláncok is felismerik, ők sem kerülhetik meg a húsmentes trendet. A globális felmelegedés iránti aggodalom ugyanis egyre több és több embert fordít el az eszement húsfogyasztástól, és lesz nagyobb az igény az olyan növényi alapú élelmiszerekre, mint a vega hamburgerpogácsára, vegán felvágottakra, majonézekre, jégkrémekre, tej- és tejtermékekre, tojáshelyettesítőkre, és még sorolhatnánk. Ráadásul ezek a termékek nem kevés sikerrel törtek be a piacra, az A&W 1000 kanadai üzletében például hatalmas népszerűségre tett szert a Beyond Meat nuggets, de a Panda Express is sikerrel járt, amikor tesztelte Los Angelesben és New Yorkban a húsmentes narancsos „csirkéjét”. Még az olyan vonakodó gyorsétteremláncok is beálltak a sorba, mint a Burger King, a McDonald’s, vagy a KFC, és az eladásaik azt mutatják, hogy ők sem jártak rosszul a növényi alapú termékekkel.  A siker érthető, hiszen ezeknek a termékeknek nemcsak ízre azonos a textúrája, fűszerezése, mint egy marhahúsból vagy csirkéből készült ételnek, hanem magas a növényi fehérje- és rosttartalma, alacsony a zsírtartalma és a valódi hússal ellentétben nem tartalmaz koleszterint.

Előállítása során ráadásul nem szenvednek az állatok, kevesebb CO2 kerül kibocsájtásra, és kisebb termőföldhasználatot igényel, mint a marhahús termelése.

Beyond Meat co2 kibocsátás naracsos csirke húsmentes

Húsmentes narancsos csirke (Fotó: Beyond Meat)

A szakemberek szerint a növényi alapú élelmiszerek ágazata minden bizonnyal növekedni fog a jövőben – a ShelfNow online élelmiszerplatform szerint 2020 és 2021 között a vegetáriánus élelmiszerek eladásai 156 százalékkal nőttek, a vegán termékek eladásai pedig 150 százalékkal ugrottak meg, és az olyan termékek, mint a tej és a húsalternatívák is növekvő piacot jelentenek. A Whole Foods szerint a flexitariánus étrend népszerűségének egy másik vonzata lesz az is, hogy megnő a kereslet a legjobb minőségű hús, tejtermék és tojás iránt. Ennek oka, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak az állatok jólétével és a környezetvédelmi hatásokkal kapcsolatban, így a mennyiség helyett inkább a minőségre összpontosítanak. A Waitrose 2022-es élelmiszer- és italjelentése szerint a megkérdezett vásárlók közel 70 százaléka mondta, hogy fontos számára. hogy az általa fogyasztott élelmiszernek milyen a szén-dioxid-kibocsátása.

Trend #3: burgonyatej lehet az új favorit?

A vegán tejalternatívák között a DUG nevű márka új növényi itala egy csapásra felkeltette a szakértők és a fogyasztók figyelmét, hiszen a burgonyatej alacsony cukor- és telített zsírtartalmú, így a növényi étrendet követők számára a tehéntej egészséges alternatívája lehet. A Waitrose 2121-22-es élelmiszer- és italjelentése szerint az új tejital a következő hónapokban uralni fogja a kávézókat.

Trend #4: több szellemkonyha

Hazánkban még viszonylag gyerekcipőben jár a szellemkonyha-üzemeltetés, amelyeknek jellemzője, hogy vendégtér nélkül, kizárólag konyhával működnek, így viszonylag alacsonyak a költségeik. Az ilyen jellegű vendéglátóegységek létjogosultsága igencsak megnőtt az utóbbi két évben, miután a járvány egyik hatásaként az étteremláncok egymás után váltottak házhoz szállításra a vendégtér bezárása mellett. 

Az ételkiszállítások iránti növekvő kereslet aztán bebizonyította a szellemkonyhák gazdasági életképességét, és úgy néz ki, hogy a nagy étteremláncok elkezdtek erre a szolgáltatásra építeni. A Reef Kitchens például 700 szellemkonyhát tervez nyitni a Wendy’s számára a következő öt évben; a Ghost Kitchen Brands pedig 30 többmárkás szellemkonyhát fog bemutatni a Walmartban a következő két évben, míg az Euromonitor szerint a szellemkonyhák tíz éven belül trillió dolláros iparággá válhatnak, a Grand View Research pedig arra számít, hogy a piac mérete 2028-ra eléri a 139,37 milliárd dollárt.

szellemkonyha konyha trendek 2022 gasztronomia covid

Kitchen United Mix, egy Los Angeles-i szellemkonyha a sok közül (Fotó: Mariah Tauger/Los Angeles Times via Getty Images)

Trend #5: szemeteket Japánra vessétek!

A világjárvány kitörése óta a külföldi országok által inspirált ételek virágoznak Nagy-Britanniában, a szakértők a tokiói olimpiát megelőző és követő időszakban különösen nagy érdeklődést tapasztaltak a japán ízek iránt. A Waitrose-nál a kiskereskedő saját márkás Umami Paste eladásai 17 százalékkal nőttek 2019-hez képest, míg a sushi eladások 54 százalékkal emelkedtek. A fogyasztók szívesen készítenek otthon is sushit:  a sushi alátétek eladása 57 százalékkal, a nori eladása pedig 56 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Trend #6: kevesebb alkohol

Végre talán kezd a köztudatba is lecsepegni, hogy az alkohol az egyik legsúlyosabb addikció forrása lehet, ezért nem árt, ha határt szabunk a fogyasztásának. Ehhez mérten egyre többen és egyre gyakrabban tartanak úgynevezett száraz hónapokat, és nő az alkoholmentes italok száma is, így már nem csak alkoholmentes sört kérhetünk, ha nem akarunk részt venni a szociális ivásban. Az alacsony alkoholtartalmú termékek (31 százalék) térnyerése is egyre hangsúlyosabb, az IWSR, egy londoni kutatószervezet szerint mindez a hívogató csomagolásoknak és marketingnek is köszönhető; valamint annak, hogy az új alkoholmentes termékek íze egyre jobban hasonlít az eredetihez.

Forrás: via,  via és via

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top