nlc.hu
Trend

A robotok praktikus munkatársak, de egyelőre nem fenyegetik az emberi munkaerőt

Nyugi, a robotok egyelőre nem veszik el a munkádat

Egyszerűen azért, mert még nem túl ügyesek.

Napjainkban már afféle közhely, hogy a technológia fejlődése azzal jár, hogy jönnek a robotok és mindenkinek elveszik a munkáját. Bár tény, hogy akadnak területek, ahol a robotizáció mértéke jelentős, várhatóan még sok évnek kell eltelnie, hogy tömegek számára legyen valós veszély a robotok térhódítása.

Erre a legjobb példa a New Jersey-ben működő Island Grill, ahol a koronavírus-járvány enyhülésével elkezdtek felkészülni a nyári vendégseregre – írja a Wired. Csakhogy, az elmúlt egy év során elbocsátott felszolgálók nem tértek vissza és nem is jelentkeztek elegen a pozícióra. Emiatt Allison Yoa, az étterem egyik tulajdonosa úgy döntött, hogy bérbe vesz egy Peanut nevű robotot, amely az ígéret szerint önjáró módon képes felszolgálni az ételeket és a használt edényeket visszahordani a konyhába.

A munkahelyi robotok segítik az embert, nem fenyegetik

Egy Peanuthoz hasonló dél-koreai pincérrobot: hurcolni tudja az edényeket, de a rendelést nem tudja felvenni (Fotó: Getty Images)

Papíron remekül hangzik, az önvezető robot, amely kerekeken gurul, négy polcán pedig négy tálcát tud szállítani. Van rajta ezen kívül egy érintőképernyő, illetve egy felfelé néző kamera, Peanut ugyanis a plafonra festett jelzések alapján tud eligazodni a helyiségekben. A robot egy úgynevezett lézeres radar, azaz lidar segítségével tudja érzékelni, ha valaki vagy valami az útjában áll, ilyenkor megpróbálja kikerülni ha pedig ez nem megy, hangjelzést ad, hogy segítséget kérjen.

A konyhába is alig talál be, akkor hogyan vegye el a munkádat?

A 2020-ban kirobbant világjárvány hatására sok üzlet zárt be és rengetegen veszítették el a munkájukat. Kézenfekvő lehetőségnek tűnik ilyen helyzetben egy robot alkalmazása, amely sosem betegszik meg, nem másnapos és még fizetést sem kér a munkáért (leszámítva persze az árát, ami Peanut esetében bérleti díjként jelenik meg).

A helyzet azonban az, hogy a hasonló robotok – egyelőre – még egyszerűen nem elég ügyesek, hogy boldoguljanak egy étteremhez hasonló, a robotikával foglalkozó szakemberek által használt kifejezés szerint „strukturálatlan” környezetben.

„A robotok ma még inkább szerszámok, amelyek az emberek hatékonyságát tudják javítani” – mondta a Wirednek nyilatkozva Phil Zheng, a Peanutot is gyártó Richtech Robotics vezérigazgatója. „Segítségükkel az emberek termelékenységét lehet javítani. Érdemes inkább úgy gondolni a robotokra, mint ahogy a laptopunkra gondolunk – az is csak egy elektronikus eszköz.”

Peanut sem tökéletes robotpincér, mivel a vendégekkel nem tud érdemben kommunikálni, azon túl, hogy figyelmezteti őket, ha az útjában állnak. A tányérokat-poharakat sem tudja felpakolni a polcaira, így főleg azzal tudja megkönnyíteni a felszolgálók dolgát, hogy helyettük elviszi az edényeket a mosogatóba, visszafelé pedig kihozza az elkészült fogásokat.

„A robotok egyelőre nem vegyülnek el jól az emberek között” – tette hozzá Julie Carpenter, a Californyia Polytechnic State University kutatója, aki a robotok alkalmazásával kapcsolatos etikai kérdéseket tanulmányozza. „Jelenleg még mi emberek térünk ki a robotok útjából, vagyis mi teszünk erőfeszítéseket, hogy segítsük a munkájukat. A robotok ehhez még nem elég okosak, nem együttműködőek, csupán utasításokat követnek.”

EZért nem veszik el a robotok a munkádat

A robotok már ügyesek, ha célfeladatokat kell megoldaniuk, utasítások alapján, de önállóan még nem tudnak érvényesülni (Fotó: Getty Images)

Emiatt egyelőre a robotok nem alkalmasak olyan munkakörök betöltésére sem, ahol a manuális munkán felül kommunikációra is szükség van. Például egy robot egyelőre nem tudná ellátni egy ápoló munkáját, mert nem tudna érdemben, empatikusan kommunikálni a páciensekkel. Rendőrnek sem válna be, mert egyelőre még sima biztonsági őrként sem lehetne alkalmazni őket.

Emélkezetes, hogy idén áprilisban a New York-i rendőrség leállította a Boston Dynamics robotkutyáinak rendőrségi alkalmazását, mert az embereket megfélelmlítette a militarizált robot látványa. Arról nem beszélve, hogy a robotkutya tájékozódásában nélkülözhetetlen szenzorokat és kamerákat elég egyszerűen letakarni, hogy mozgásképtelenné tegyék a robotjárőrt.

Sokban hasonlít ez a mesterséges intelligenciák helyzetére: míg a sci-fikből megtanulhattuk, hogy a mesterséges intelligencia öntudatra ébredve nagy veszélyt jelenthet az emberiségre, napjainkban a hasonló szoftvereket és algoritmusokat jellemzően arra használják, hogy az emberek által fizikailag nem elvégezhető feladatokat oldják meg: azaz egy mesterséges intelligencia arra valóban alkalmas, hogy több tízezer oldal dokumentációban megtalálja az összefüggéseket, de önálló döntéshozásra még nem képesek. Emiatt a legtöbb helyen, ahol hasonló rendszereket alkalmaznak, az emberi munkaerőt támogató szerepekben használják a mesterséges intelligenciákat.

„Ha hasonló munkamegosztással dolgozunk, sokkal rugalmasabbá és hatékonyabbá válhat a termelés a cégnél” – mutatott rá Erik Brynjolfsson, a Stanford egyetem Digitális Gazdasági Laboratóriumának igazgatója.

Mint látható tehát, a robotok praktikus és hatékony munkatársai az emberi munkaerőnek, ám attól egyelőre még nem igazán kell tartani, hogy akár az egyszerűbb munkakörökben teljes mértékben kiváltsák az embereket.

Még több robot az nlc-n:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top