Ebben a szellemiségben fejlesztették ki a hunasámánok azokat a spirituális technikákat, amelyek segítségével információt kaphatunk önmagunk és mások jelenéről és jövőjéről, sőt befolyásolhatjuk azt – feltéve, hogy mi magunk készen állunk a változásra. Hiszen minden, ami a külvilágban megnyilvánul, saját belső világunk tükörképe – “amint kint, úgy bent”.
A nyugati pszichológiához hasonlóan a huna is ismeri a tudat három síkját: a tudatalattit (ku), a tudatost (lono) és a tudatfelettit (kane). Bár a három egymástól nem elválasztható, a technikák alkalmazásakor alapvetően a kuval dolgozunk. A racionalitást tegyük most félre, és hagyatkozzunk az intuíciónkra. Minél inkább bízunk a technikák hatékonyságában, annál pontosabb információt kapunk a minket foglalkoztató problémáról, és annál közelebb kerülünk a megoldáshoz.
A technikák kivitelezéséhez szükségünk lesz egy-egy fehér, piros, narancssárga, sárga, zöld, kék és lila kőre, amelyek átmérője nem nagyobb egy-másfél centiméternél. A köveket helyettesíthetjük hasonló színű és méretű gyöngyszemekkel vagy műanyag tárgyakkal is – a jóseszköznek nincs különösebb jelentősége a végeredmény szempontjából. (Az egyszerűség kedvéért a jóseszközt a továbbiakban kőnek hívjuk.)
Az igen-nem technika
Egyelőre csak a fehér, a piros és a zöld követ használjuk. A fehér kő, azaz a kumu a “viszonyítási pont”. A tényleges választ a másik két kő, azaz a két eo közül az adja meg, amelyik a dobást követően közelebb esik a fehérhez. A zöld kő igent, a piros nemet jelent.
Lazuljunk el, majd fogalmazzuk meg kérdésünket oly módon, hogy igennel vagy nemmel lehessen válaszolni rá. Például: Van-e közös jövőnk X-szel? Ezután fogjuk a kezünkbe a köveket, és dobjuk őket magunk elé. A kövek elhelyezkedéséből kiderül a válasz. Természetesen nem arról van szó, hogy a kövek segítségével “belelátnánk” a másik emberbe. Egyszerűen csak tudatosítjuk magunkban azokat a rá vonatkozó információkat, amelyeket a tudatalattink érzékelt és elraktározott.
Semmi esetre se dobjunk egynél többször! Ha elégedetlenek vagyunk a válasszal, azaz a jelenlegi helyzettel, módunkban áll “felülírni”.
A válasz “felülírása”
Ragadjuk meg a két színes követ, határozott mozdulattal cseréljük fel őket, és minél hangosabban kiáltsuk: “Ez az új minta, ku! Jegyezd ezt meg jól!”
E technika alkalmazásával még véletlenül sem manipulálhatjuk a másik embert. (Ez egyébként is ellentmondana az egyetlen kozmikus alapelvnek, amelyet a huna szem előtt tart: Mindig segíts, és soha ne sérts!) Hatására bennünk, azaz a tudatalattinkban indulnak el olyan változások, amelyek révén érdekesebbé, vonzóbbá, szerethetőbbé válhatunk számára.
Tanácsadó technika
A továbbiakban mind a hét kőre szükségünk lesz. A színes kövek helyzetét ezután is a fehéréhez viszonyítjuk. Ennél a technikánál lényegesen árnyaltabb választ kapunk egyszerű igennél vagy nemnél, mivel a kövekhez rendelt jelentéseket is figyelembe vesszük:
- Piros – szabadság
- Narancssárga – koncentráció
- Sárga – állhatatosság
- Zöld – szeretet
- Kék – bizalom
- Lila – rugalmasság
Lazuljunk el, és összpontosítsunk arra a problémára, amellyel kapcsolatban tanácsot szeretnénk kérni a kövektől – pontosabban azok közvetítésével a saját tudatalattinktól. Például: hogyan hívhatnám fel magamra X figyelmét? Dobjuk a köveket magunk elé, majd nézzük meg, hogy az egyes színes kövek milyen távolságra vannak a fehértől. A kulcsot a fehérhez legközelebb lévő kő jelenti. Ha ez a kő, mondjuk, a sárga, dolgozzunk tovább az “ügyön”; ha a lila, bíráljuk felül bizonyos nézeteinket és viselkedésmintáinkat; ha narancssárga, vegyük észre a másik embertől vagy a külvilágból érkező jeleket – hogy csak néhányat ragadjunk ki a végtelen számú értelmezési lehetőség közül. A többi színes kőnek is üzenete van számunkra, annak súlya azonban a fehér kőtől való távolságuk függvényében változik. Engedjünk szabad utat az asszociációknak, s előbb-utóbb “összeáll a kép”!
Ellentétes jelentések
Azt is megkérdezhetjük, hogy mi akadályoz meg bennünket célunk elérésében – a korábbi példánál maradva X figyelmének felkeltésében. Dobjuk magunk elé a köveket, és gondolkodjunk el a fehérhez legközelebb eső kő ellentétes jelentésén:
- Piros – mentális vagy fizikai stressz
- Narancssárga – az összpontosítás hiánya
- Sárga – határozatlanság
- Zöld – harag
- Kék – félelem vagy kétség
- Lila – merev gondolkodás
Háromlépéses terv
Akár három lépésből álló, konkrét tervet is kérhetünk a “célszemély” meghódítására. Ekkor az első lépést a fehér kőhöz legközelebb lévő színes kő jelenti, a második lépést a második legközelebb lévő stb. Kék-piros-zöld sorrend esetén a megfejtés egyebek közt ez lehet: bízzunk önmagunkban és az életben, szabaduljunk meg a gátlásainktól, és ne féljünk kimutatni érzéseinket. Ez persze megint csak egy leegyszerűsített példa – a megoldás teljes mértékben személy- és helyzetfüggő.
Teremtő gondolatok
Világunkat – így kapcsolatainkat is – magunk teremtjük gondolataink által, ezért fontos, hogy azokat minden körülmények között ellenőrizni tudjuk. Mintegy útravalóul érdemes hát megfogadnunk az alábbi hunabölcsességet:
Ügyelj a gondolataidra – érzésekké válnak.
Ügyelj az érzéseidre – szavakká válnak.
Ügyelj a szavaidra – szokásokká válnak.
Ügyelj a szokásaidra – jellemeddé válna.
Ügyelj a jellemedre – ez szövi sorsodat.