Felkészülten várja az édesipar a húsvétot, a hétvégén számítanak még vásárlói rohamra. A rengeteg kihívás, amivel az édesipar szembesül, ha húsvétkor nem is, az elkövetkezendő időszakban az árakban is meg fog jelenni – írja a Pénzcentrum.
Az orosz-ukrán háború következtében a cukor komoly árrobbanáson ment keresztül. Ukrajnának a cukor-előállításban is jelentős szerepe volt, és bár hiány egyelőre nem jelentkezett, az árak jelentősen nőttek. Az aromák, színezékek hiánya is jelentős és a csomagolóanyaghiány szintén nagy gondokat okoznak, gyakran találkozni elérhetetlen termékekkel – mondta el Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.
A jelenlegi nehézségek (többek között szállítási problémák, energiaárak, árfolyamváltozások, alapanyaghiányok, csomagolási nehézségek, export/import korlátozások, üzemanyagköltségek.) mind-mind megnehezítik a gyártást. Már a karácsonyi gyártást befolyásolják, mely az árakra is rányomja majd a bélyegét.
Új trendek: előretört a sóskaramella íz
- A többség még mindig a nem mentes termékeket keresi, viszont egyre népszerűbbek a mentes termékek is.
- A természetes összetevők is egyre fontosabbak.
- A bite-size, „harapásnyi” méret is egyre népszerűbb, sőt előretörnek a funkcionális termékek (mint például a rostdús kekszek, proteines müzliszeletek) is.
- Az innovatív ízek közül a sóskaramella íz tört előre.
- Egyre népszerűbbek a „női csokoládék”, a darkmilk termékek és a fagyasztva szárított gyümölcsös termékek.
A húsvéti forgalom, a várható 900 tonna, értékben 5 milliárd, karácsonykor a fogyasztás nagyjából 7 milliárd – az értékesítés 30-40 százaléka az utolsó két hónapra tevődik. Míg húsvétkor nagyobb nyulak kerülnek a kosárban, ha értékarányt nézünk, addig karácsonykor „kismikulás”, hiszen még a szaloncukrot is meg kell venni.