Az iskolából hazafelé valószínűleg milliónyi családnál játszódik le ugyanez a jelenet:
- Szülő: Mi volt ma a suliban?
- Gyerek: Semmi.
Pedig jó eséllyel rengeteg dolog történt, csak nem a megfelelő kérdéseket tesszük fel a gyereknek, hogy kiszedjük belőle az információkat. Ez nem a kíváncsiságunk miatt fontos, nem az érdekli a szülőt igazából, hogy Pisti elvette a Gabika radírját, hanem hogy mit érez a gyerek, hogy van, milyen élmények érték.
Nem számít, hogy hány nagyszerű gyermekpszichológiai és szülői tanácsokat tartalmazó könyvet olvastunk, vagy hány videót néztünk a gyerekekkel való kommunikációról és arról, hogyan beszélgessünk velük az ő szintjükön, egy valódi, élő család szüleiként mindannyian átéltük már, hogy nem tudunk kihúzni a gyerekből egy szót sem arról, mi volt vele aznap. Vannak azonban hatékony kérdések, amelyeket feltehetünk a gyerekeknek, hogy igazi beszélgetések alakuljanak ki köztünk. Dr. Barbara Becker Holstein pozitív pszichológus leírta, hogyan érdemes felépíteni a beszélgetéshez a bizalmat a gyerekeinkkel és hogyan segítsük őket megnyílni.
1. Szánj időt a gyerekkel kettesben a fontos kérdésekre
A gyerekek általában nem szeretik a meglepetéseket, kivéve, ha ajándékról, nyaralásról vagy ételről van szó. És senki sem szereti, ha mások hallgatóznak, úgyhogy ne tedd ezt a gyerekeddel sem. Ugyanolyan udvariasan bánj vele, mint a felnőttekkel, és kérdezd meg, hogy van-e kedve beszélgetni.
2. Figyelj arra, hogy mikor kezded el a beszélgetést
Ne akkor hozd fel a fontos kérdéseket, amikor a gyerek fáradt, éhes, ingerült, fáj a feje, vagy épp elmerülten játszik. Az időzítés rendkívül fontos, ha mély beszélgetést szeretnél folytatni a gyerekkel.
3. Oszd meg az érzéseidet
Ne csak faggasd a gyereket, hanem te is ossz meg információkat magadról, a napodról, az érzéseidről. Így nem vallatás, hanem tényleg beszélgetés lehet belőle. Nyugodtan elmondhatod azt is, ha hibáztál valamiben, a gyerekeknek a kudarcok is fontosak, könnyebben megnyílnak, ha látják, hogy a szülők sem tökéletesek.
6 kérdés, amire nem „semmi” a válasz
1. Mi nevettetett meg ma?
Ha megkérjük a gyerekeket, hogy gondolkozzanak egy vidám témán, az arra késztetheti őket, hogy szívesebben osszák meg velünk, és ne csak úgy dobjanak egy jelentéktelen választ.
2. Melyik tantárgy volt ma a kedvenced?
Ez a kérdés olyan erősségekre és érdeklődési körökre adhat támpontot, amelyekről esetleg nem is tudsz. Ezt követheti a „Mi volt a legkevésbé kedvenc tantárgyad?” kérdés.
3. Mi volt a legjobb része a napodnak?
Ha a pozitív dolgokkal kezdjük, a gyereknek könnyebb lesz beszélni a negatív dolgokról is.
4. Ki ült ma melletted ebédnél?
Ez egy gyengéd módja annak, hogy megtudd, mennyire érzi magát a gyerek a közösség részének és van-e barátja.
5. Mi volt a legérdekesebb dolog, amit ma tanultál?
Ha a válasz gyakran „semmi”, az azt is jelentheti, hogy a gyerek nem hangolódott rá a tananyagra, vagy nem érti teljesen, amit tanítanak.
6. Mi volt a legnehezebb dolog, amit ma csináltál?
Ez a kérdés lehetővé teszi, hogy a gyerek meséljen a kihívásokról, nehézségekről az iskolában vagy szociális életében.
+ Kérdések, ha aggódsz, hogy gyereket bántják a suliban:
- Mit csináltál ma a nagyszünetben?
- Van valaki az iskolában, akit nem kedvelsz? Miért?
- Várod már, hogy holnap iskolába menj?
- Ha egy dolgot megváltoztathatnál az iskolában vagy a többi gyerekkel kapcsolatban, mi lenne az?
- Kivel könnyű együtt lógni?
- Van valaki, akit elkerülsz az iskolában? Miért?
- Mi történik a közösségi médiában? Van valaki, akinek a posztjaival kellemetlenül érzed magad?