Piqniq – Less be mások konyhájába, Török János elmondja, hogyan!
1. Honnan jött az ötlet? Saját igény merült fel, vagy kerestétek, mi lehetne az a lehetőség, amit érdemes lenne megcsinálni?
Kiss Tamásban felmerült egy vágy még Párizsban néhány éve. Tanácsadóként dolgozott kint, távol a családjától és a házias ízektől. Ahogy ment fel egyik este a lakásába, a lépcsőházban fantasztikus illat ütötte meg az orrát. Ott jött az ötlet, hogy milyen jó lenne, ha lenne egy app, amivel be tudna kukucskálni mások konyháiba, amivel láthatná, hogy mit és hol esznek körülötte az emberek. És ha tetszik neki, amit lát, akkor az app segítse őt abban, hogy szerezhessen magának egy adagot abból, ami megtetszett neki.
A megvalósításnak Szilágyi Misivel és Török Jánossal fogott neki. Minél többet foglalkozott a Piqniq alapítói csapat ezzel az ötlettel, annál jobban látszott, hogy lehetőség is van benne. Nem is kicsi. Ami ma a videónak a YouTube, vagy a fényképeknek az Instagram, az akar lenni a Piqniq az ételeknek. A világ legjobb ételmegosztó platformját építjük, amin az emberek digitálisan és fizikailag egyaránt megoszthatják majd ételeiket. Elég nagy az ambíciónk.
2. A névválasztás mi alapján történt? Fontos szerintetek, hogy már a név utaljon arra egyértelműen, mi is a profilotok?
A Piqniq egy új helyzetet teremt az emberek életében. Egyszer csak belelátsz a barátaid, szomszédaid, munkatársaid vagy osztálytársaid életébe, abba, hogy mit és hol esznek. Ez az új helyzet nagyon hasonlít arra, mint amikor piknikezel. Sok ember jön össze egy helyen, nem feltétlenül ismersz mindenkit közülük, az pedig egyenesen biztos, hogy nem akarsz mindenből enni. De nagyon jó élmény, hogy bármelyik ételhez és bármelyik vendéghez odamehetsz, ha kedved van. A Piqniq ugyan ilyen szabadságot ad. Ha csak nézelődni akarsz, akkor is jól tudod érezni magad. Ha ismerkedni szeretnél, hajrá. Ha kérni akarsz egy idegentől egy adagot a házi fánkjából: tedd meg, és lásd meg, mi történik. 🙂
Szóval a név ezek miatt az asszociációk miatt tetszett meg nekünk. Viszont két Q-val írjuk, amivel azt akartuk kifejezni, hogy itt azért a piknikekhez valami nagyon hasonló, de mégis alapjaiban új dolgot hozunk létre.
3. Mi az a legfontosabb néhány mondat, amit elmondanál a vállalkozásodról, hogy kedvet kapjak a kipróbálásra?
Jaj de jó kérdés! Vigyázz, mert erről órákat tudok beszélni! De inkább visszakérdezek, jó?
Van kedved belesni a konyhámba? Vagy megnézni, hogy milyen éttermekbe járok, és ott miket eszem? Én így ismeretlenül is szívesen belesnék a tiédbe. Azt figyeltem meg magamon – és ezt a szerepemből kilépve, mindennapi Piqniq-felhasználóként mondom –, hogy amióta adom és kapom a tippeket az appban, sokkal tudatosabban eszem. Nem tudom neked egyetlen pontban összefoglalni ennek a jelentőségét, mert sokrétű. De például szebben terítek meg otthon, akkor is, ha egyedül eszem. Kalandvágyóbb lettem az ételválasztásaimban. Többet és gyakrabban főzök. Mindezt azért, mert a Piqniqen keresztül minden nap látom, ahogy a barátaim, a szomszédaim, az ismerőseim esznek. És minden nap találok valamit, ami kedvet csinál a kísérletezéshez. Szóval semmi nyomás! De mikor töltöd le az appot, hogy követhesselek? 🙂
4. Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikereteknek?
Több dolgot. Mondok hármat. Az első nem népszerű téma. Az egyik legnehezebb dolog egy induló csapat életében, hogy egyáltalán együtt maradjon. Amikor a semmiből kell valamit teremteni, rengeteg a bizonytalanság. Természetes, hogy ebben a légkörben sok a veszekedés, a vita, a feszültség. Mindezek ellenére együtt maradni nagy dolog. Szóval ez az egyik nagy büszkeségünk.
Frissebb élmény, hogy nemrég megkeresett minket valaki New Yorkból a Columbia Egyetemről, hogy csináljunk egy közös kutatást a Piqniq társadalmi hatásáról. A projekt már el is indult, egy diákcsapat dolgozik rajta az év végéig. A hetekben utazunk ki találkozni velük. Talán mondani sem kell, hogy ez milyen nagy lehetőség a Piqniq számára.
A harmadik pedig azt hiszem az, hogy meg tudtuk győzni Árvai Pétert, a Prezi CEO-ját, hogy segítsen nekünk felépíteni a Piqniqet. Péter egy fantasztikus koponya. A Prezi előtt már felépített Svédországban egy céget, ami megváltoztatta, ahogy a betegek kórházat és orvost választanak maguknak. A Prezivel is fantasztikus dolgot visz véghez éppen.
5. Mi a véleményed a “közösség ereje” online platformról?
Fontos mérföldkövet jelent. És hitet, hogy ha akarjuk, akár a világ legnagyobb márkáival tudunk együtt dolgozni a jövőben.
30km.hu – Vöröss Levente bemutatja a lehetőséget ahhoz, hogy mindig frisset és finomat fogyassz!
1. Honnan jött az ötlet? Saját igény merült fel, vagy kerestétek, mi lehetne az a lehetőség, amit érdemes lenne megcsinálni?
Egy augusztusi napon született meg az ötlet, amikor leugrottam a közeli szupermarketbe paradicsomot vásárolni. Az áruházban csak külföldről származó, éretlen paradicsomot lehetett venni, miközben a szupermarketből kijőve láttam, hogy az épület melletti kertekben gyönyörű paradicsom terem. Ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy milyen jó lenne egy olyan rendszer, ami segít a helyi őstermelőket megtalálni, ha valaki friss, magyar, lehetőség szerint egészséges terméket szeretne vásárolni.
2. A névválasztás mi alapján történt? Fontos szerintetek, hogy már a név utaljon arra egyértelműen, mi is a profilotok?
Bár csak munkanévnek indult, végül annyira hozzánk nőtt, és ugyanakkor kifejezőnek és megjegyezhetőnek is éreztük, hogy ez maradt a végleges neve is. Az alkalmazás abban segít, hogy mindenki a saját lakóhelyéhez közeli termelőkre és termékeikre találjon rá. Azt gondoltuk, hogy max. kb. 30 km-es távolság az, amit az emberek megtesznek a helyi termékek beszerzése érdekében. Ugyanakkor hozzátoldottunk egy rövid szlogent is: 30km.hu – A világ globális, az élet lokális – a kettő együtt tökéletesen kifejezi, amit mi ebben a rendszerben megvalósítani szeretnénk: globálisan, bárhonnan elérhető szolgáltatás, aminek segítségével a helyben megtermelt termékekre lehet keresni. Szerencsés egybeesés, hogy a lakhelyem, Martonvásár 30 km-re van a fővárostól 🙂
3. Mi az a legfontosabb néhány mondat, amit elmondanál a vállalkozásodról, hogy kedvet kapjak a kipróbálásra?
A 30km.hu alkalmazás használatával végre megtudhatod, hogy mik azok az élelmiszerek, amiket a környezetedben állítanak elő, egészségesek és frissek, és nem utaztatják több ezer kilométert teletömve mindenféle tartósítószerrel. Ezáltal nem csak te és családod tudtok egészségesebb ételeket fogyasztani, de segítesz a helyi kistermelőknek, akiknek szintén probléma a helyi felvevőpiacuk megtalálása, kiszélesítése. Közvetlen kapcsolatba kerülhetsz a termelővel, nincs közvetítő közeg, ami megdrágítja az árut, emiatt a termékekhez is olcsóbban tudsz hozzájutni sok esetben.
4. Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikerednek?
Azt, hogy sikerült Hámori Zsuzsi és Krepelka Ági személyében két olyan elkötelezett embert találnom, akikkel együttműködve létre tudtuk hozni a 30km.hu-t. A két alapító társam nélkül nem valósult volna meg a projekt! Illetve hogy most már visszaigazolva látjuk, mennyire hiánypótló ez az alkalmazás: gomba módra nő a regisztráltjaink száma, akik érdeklődnek a helyi finomságok iránt.
5. Mi a véleményed a “közösség ereje” online platformról?
Nagyon örülünk, hogy nem csak mi, civil emberek látjuk annak a fontosságát, hogy környezetünk egy élhetőbb világ legyen. Ebben a közösségeknek óriási szerepe van, és ha egy olyan multinacionális vállalat, mint a Telekom ezt nemcsak felismeri de ezt az irányvonalat bele tudja illeszteni a szolgáltatási profiljába és innovatív módon élen jár ennek kommunikációjában, óriási lökést adhat a közösség szerepvállalás és mozgalmak elterjedésének. Szívesen csatlakoztunk a programhoz, hiszen jó ügyet szolgál és egy kicsit a mi küldetésünkre is ráirányítja a figyelmet.