Ahogy közeledik a karácsony, egyre sűrűsödik a tömeg a boltokban. Bár az ünnep nem az anyagiakról kellene, hogy szóljon, mindenki igyekszik beszerezni a legmegfelelőbb ajándékokat a szeretteinek. Ha körbenézünk az ismerőseink között vagy akár a plazákban, különböző vásárlótípusokat különböztethetünk meg. Szerintünk az alábbi hat a leggyakoribb ajándékozó fajta.
Az előrelátó
Vele ilyenkor már nem találkozhatunk a boltokban, ugyanis ő jó előre beszerzi az ajándékokat. Odafigyel, hogy kinek mi jönne a legjobban, nem ritkán még jegyzeteket is készít, és jártában-keltében beszerzi a megfelelő darabokat. Megesik, hogy utazások vagy nyaralások alkalmával is úgy shoppingol, hogy már az ünnepekre is gondol, még akkor is, ha azok nagyjából csak fél év múlva esedékesek. Ősszel, vagy legkésőbb advent első vasárnapja környékén már az összes ajándék becsomagolva várakozik nála az átadásra.
A minden mindegy típus
Ő nem igazán gondolja át, hogy ki minek örülne. Szerinte a lényeg az, hogy adjon valamit, hogy mit az már nem számít. Bemegy a boltba és találomra vásárol, olyan dolgokat, amik megtetszenek neki vagy, amik éppen közreesnek. Aztán ezeket becsomagolja (vagy nem), és elosztogatja. Nála előfordulhat, hogy véletlenül idegennyelvű könyveket vesz ajándékba, anélkül, hogy észrevenné, vagy akár az is, hogy mindenkinek ugyanazt ajándékozza.
A hezitálós
Ez a típus általában korán elkezdi a karácsonyi bevásárlást, mégsem biztos, hogy időben végez vele. Ugyanis rengeteget gondolkodik. Több boltban is megnézi a keresett árucikket, mindent elolvas róla, hosszan méregeti, majd otthagyja, visszamegy érte, majd újra otthagyja… Telefonos segítséget kér, megkérdezi az eladók és esetleg a többi vásárló véleményét… Majd, amikor már megvette, akkor sem biztos benne, hogy jól döntött.
A kapkodós
Ő december 22-e előtt biztosan nem kezdi el a karácsonyi ajándékok beszerzését, de olyan is előfordul, hogy csak 23-án este, vagy, ha nyitva vannak a boltok, akkor 24-én délelőtt megy el vásárolni. Nem érti, hogy miért van tömeg, és miért nincs abból, amit ő vásárolni szeretne, viszonylag könnyen összevesz a többi vevővel és a bolti alkalmazottakkal, mert sietni szeretne, és frusztrálja, hogy nagy a sor, vagy hogy mást kell vennie, mint amit eredetileg akart.
A kiszámítható
Nem a meglepetések embere. Vagy minden évben ugyanazt ajándékozza, például sálat, sapkát vagy zoknit. Vagy heves kérdezgetésbe kezd bizonyos dolgokról, hogy tetszenek-e a szeretteinek, de olyan is van, hogy fel is próbáltatja az adott ruhaneműket a boltban, amik aztán „meglepetésként” a fa alá kerülnek. Fontos jellemzője, hogy ő általában nem tudja magáról, hogy mennyire kiszámítható az ajándékozási stílusa.
Az akcióhajhász
Neki az a lényeg, hogy minél olcsóbban vagy minél nagyobb kedvezménnyel jusson hozzá a karácsonyi ajándékokhoz. Hívószavai az „akció” és a „leárazás”, ha ezeket látja, a leglehetetlenebb dolgokat is képes megvenni ajándékba. Ennek a típusnak létezik egy gáláns fajtája is, aki akár nagy ajándékokat is megvásásáról, ha azokat jelentős kedvezménnyel tudja beszerezni, teljesen függetlenül attól, hogy az ajándékozottnak szüksége van-e az adott termékre vagy sem.