A tavaly szeptemberben megnyílt szolnoki repülőmúzeumba szállították az MH légiereje kötelékében egykoron repült, egyik MiG–29-es gépet. A RepTár legújabb büszkeségét, a legendás típus tulajdonságait, technikai paramétereit Zsámboki Tibor nyugállományú ezredes ismertette a helyszínen – írja a szoljon.hu.
Zsámboki elmondta, hogy az orosz államadósság közel felének ellentételezéseként kapott 28 MiG–29-est annak idején a légierő. Az első gépek 1993. október 15-én szálltak le Kecskeméten, és az utolsó kiképző repülést 2010. december 7-én hajtotta végre a Dongó század. December 31-én kivonták a vadászgépeket a hadrendből. Szolgálatuk tizenhét éve alatt a kecskeméti MiG–29-esek 29 246 felszállást hajtottak végre, mintegy 74 pilóta repülte a világ egyik legjobb harci gépeinek számító repülőket.
A most múzeumba került 05-ös oldalszámú gép 1996-ig repült, 215 órát és 35 percet töltött a levegőben. Kovács Péter százados, egykori bemutatópilóta volt az utolsó, aki ezzel leszállt. A gép múzeumi kiállítására egy komoly szakmai felkészültséget igénylő átalakítás és felújítás után nyílt lehetőség. Hajtóműveit üzemképtelenné kellett tenni, fegyverzetét hatástalanítani kellett, és mindezzel párhuzamosan a titkos minősítésű műszereit és technikai berendezéseit is nyilvánosan bemutathatóvá tették. A muzeális célra történő előkészítést az MH Légijármű Javítóüzem kecskeméti kollektívája végezte.