A Kőműves Kelemen népballadát szinte mindenki ismeri: tizenkét kőműves Déva várát építi, de amit építenek, az egy kis idő múlva leomlik, ezért az egyikük feleségét élve befalazzák. A néphiedelem szerint egy új épület építésekor ugyanis valamivel ’meg kellett vásárolni’ a szellemek jóindulatát, ezt hívták építőáldozatnak. Eldugott vidéki falvakban még mindig szokás, hogy titokban egy edénybe állatot tesznek, majd beépítik a falba vagy az alapba…
A befalazott feleség
A ballada az 1500-as években keletkezett, és mivel szájhagyomány útján terjedt, több változata is született. A falba épített feleség típusú balladából több mint 600 változatot gyűjtöttek össze: nálunk közel 100, a görögöknél közel 300, a bolgároknál körülbelül 100, a románoknál 50, a szerbeknél, horvátoknál, albánoknál pedig összesen 50 féle elbeszélése létezik a történetnek.
A balladák annyiban térnek el, hogy néhányban nem Déva várát-, ami valóban létezett és egy meredek hegyre épült Erdélyben-, hanem templomot építenek. Valamint mondák egész sorában nem feleséget, hanem az építőmester egyetlen gyermekét, vagy ikreket áldoznak fel annak érdekében, hogy az építmény megálljon.
A magyar verziók mindegyikében a főmester feleségét éri a szörnyűség: a helyszínre érkező asszonyt megégetik, vagy élve betemetik a falba, mert csak így építhetik fel a várat. Van egy olyan elbeszélés is, amiben happy enddel végződik a történet: a feleség valami csoda folytán élve marad, kiszabadul és váratlanul betoppan a volt férje második esküvőjére.
A kakas mindig pórul járt
Tudományos tény, hogy a magyar nyelvterületen áldozatot mutattak be egy új épület építésekor, legyen az vár, templom, vagy egy egyszerű lakóház. Az építőáldozat szükségessége azon a hiedelmen alapult, miszerint az új épület mindaddig egy rosszindulatú túlvilági hatalom birtokában van, míg az ember a megfelelő módon meg nem békíti a szellemet. De az emberek befalazása legenda csupán. Ugyan találtak levágott emberi hajtincseket az egri várban, valamint Vácon egy középkori épületben, de itt sem történt gyilkosság – csak hajat tettek babonából a kötőanyaghoz.
Magyarországon, illetve a környező országokban tárgyakat (írott szöveg, pénz, ékszer), vagy állatot rejtettek el a ház falában. Egy ősi elgondolás (animizmus) szerint ugyanis minden tárgyban lakik egy szellem, így azok is segíthetnek a gonosz legyőzésben.
Az állatok esetében – beköltözéskor baromfit nyakaztak le a küszöbön vagy tyúkot, kakast, macskát falaztak be. Legtöbbször kakast használtak, ugyanis a babonás hit szerint a kakas a rossz szellemekkel szoros kapcsolatban áll, ezért tudja távol tartani a gonoszt, vagy halálával megváltani a ház tulaját – vagyis a kakas megy a másvilágra a beköltöző ember helyett.
Lakóházak esetében különösen jellemző volt, hogy az élő kakast edénybe, korsóba helyezték el, amit az építőmester beleépített a falba – ez a hagyomány Európában és az arab világban egyaránt nagy népszerűségnek örvendett.
A szokás nagyon lassan kopott ki és nagy port kavart, amikor Temesvárott 1925-ben az Állatvédő Egyesület pert indított egy építész ellen, aki a házuk alapjába az építés során eldugott egy dobozban egy kakast. Isten háta mögötti, általában szegényes vidéki falvakban sokszor suttognak egy-egy ugyanilyen esetről, de ezek általában nem kerülnek nyilvánosságra…
Manapság inkább bort, pénzt vagy alapító okiratot tesznek az új épület alapkövébe. De azt kevesen tudják, hogy miért: a bor a régi véráldozat helyettesítője, a pénz elhelyezésének rítusa az ősi képvarázslásból maradt ránk, az írott szónak pedig régen mágikus hatalmat tulajdonítottak.
Az állati áldozat helyett ma már az állat kőből, fából, ércből készült alakjával vagy testrészével díszítjük az épületeket. Például Németországban a házak tetején látható, fából faragott lófejek ezt reprezentálják, nálunk a templomokon levő református kakas eredeti rendeltetése szintén az egykori áldozati célt szolgálja.
Forrás:
- Gyürky, Katalin (1967) Középkori építőáldozat Buda egykori külvárosában. ARCHAEOLÓGIAI ÉRTESÍTŐ (BUDAPEST) (94). pp. 80-83.
- Albert Ernő: Adatok A falba épített feleség típusú népballada további kutatásához
- Kőműves Kelemenné.
- Áldozat
- Árpád-kor skanze