nlc.hu
Magyarország kúl

Depi, rozsda, kosz: ilyen volt a hármas metró utolsó napja

November 6-án, azaz holnap, tehát hétfőn kezdődik a felújítás, a 3-as metró harmadát lezárták, évekig nem látjuk majd. Képes búcsú a soha el nem készült posztapokaliptikus magyar film díszleteiről.

Igen, nem álmodunk, tényleg megtörténik: elkezdik felújítani a legendás 3-as metrót. Mármint a vonalat, nem a szerelvényeket, azokat ugyanis már félig sikerült.

Azon lehet vitázni, hogy – durva metafora, bocsánat – tűzoltás-e mindez, vagy lesz értelme azon túl is, hogy kisebb eséllyel halunk majd meg a Kőbánya-Újpest viszonylaton, az viszont már egészen biztos, hogy belevágnak. Először (november első hétvégéjétől) még csak a Lehel tér és az Újpest Központ közti szakaszt zárják le.

Fotók: Neményi Márton

Pénteken eltöltöttünk pár órát az érintett megállókban, amelyeket most évekig nem látunk (ebben a formájukban pedig soha többé), hogy a kollektív emlékezet kedvéért képekkel mutassuk meg, milyen volt a metró utolsó napja. Jelentjük: természetesen semmi extra, pont olyan volt, mint bármikor máskor: szomorú, koszos, rozsdás, lassú, furcsa. Mégis tanulságos lehet visszanézni, mitől búcsúzunk. Például erre gondolunk:

Az biztos, hogy Budapest történelmének legnagyobb közéleti kabaréja a hármas metró felújítása körüli balhé, amely teljesítmény már csak azért is figyelemre méltó, mert maga a felújítás még csak most kezdődik. Naponta váltakozva, néha pedig egyszerre volt ijesztő, dühítő, szomorú és nagyon vicces a metró elmúlt pár éve; utóbbi jelzőt még úgy is le merjük írni, hogy független szakemberek folyamatosan hangoztatták, hogy kész csoda, hogy nem halt meg senki.

A hatvanas-hetvenes években hadrendbe állított orosz szerelvényeknek állapotáról még a legoptimistább szakértők is borzongva nyilatkoztak, nem mintha különösebb szükségünk lett volna a nyilatkozatokra, elég volt rájuk nézni.

A pesszimista – illetve, mondjuk ki: realista – szakértők pedig folyamatosan azt hangoztatták, hogy az egész gyulladás- és életveszélyes, az utasokat vagy a tűz vagy a füst fenyegeti. 2011-ben például egy teljes szerelvény szénné égett (szerencsére nem volt benne senki), aminek különösebb következménye nem lett.

Sokat elmond, hogy már a kétezres évek elején is azt mondta Antal Nimród rendező, amikor a metró alagútjaiban és aluljáróiban játszódó furcsa thrillert, a Kontrollt forgatta, hogy egy eltűnő világ utolsó pillanatait örökíti meg. A metró ugyanis már akkor is szó szerint rohadt; nem tudhatta, hogy ez az utolsó pillanat még másfél évtizedig tart.

A metró közben a politikai csatározások humuszban gazdag táptalaja lett, alkalmas volt kormány és főpolgármester közti acsarkodásra, ujjal mutogatásra, elmúltnyolcévezésre, a helyzetért természetesen mindig az előző garnitúra tehet.

Pár kiragadott mozzanat a hármas metró utolsó pár évéből:

  • Elindult az Is Metro Line 3 On Fire? című honlap, amelyen semmi más nincs, csak a folyamatosan frissülő tény, hogy ég-e a hármas metró. (Jelenleg úgy tudjuk, nem ég.)
  • A BKK egykori kreatív vezetője, miután ott hagyta a céget, megtervezte és szíve szerint piacra is dobta volna a lángoló plüssmetrót.
  • A lángoló metróból még böngészős játék is készült, inkább politikai pr-akció, mint szórakoztató pingpongszimulátor, de azért érdemes kipróbálni.

Mit hagytunk ki? Ja, persze!

És így tovább, és így tovább.

Ami most jön: káosz, mérgelődés. Nem szeretnénk vészmadárkodni, de azt nagyjából a BKK is belátja, hogy utasszámilag és utazási idő tekintetében sem tudja majd tartani a kiesést, egyszerűen nincs ennyi pótlóbusz, a városi forgalomról nem is beszélve.

Nem kellene ennek így lennie: a Magyar Kerékpárosklub azért kampányol, hogy, ha eddig nem, akkor most tényleg pattanjon biciklire mindenki, aki csak teheti, miután a metró és a felszíni közlekedés egy része szó szerint nem pálya. A kezdeményezés a Facebookon siker, Bécsben pedig egészen konkrétan az: ott élesben kipróbálták és nagyon sokan látták be, hogy sokkal jobb így.

Ahogy az lenni szokott, bármeddig húzódhat és bármilyen lehet a végeredmény, úgyhogy az egyszerűség kedvéért mindenki huzalozza át az agyát, hogy ezentúl hármas metró nélkül kell boldogulnia. Egyedül az a biztos, hogy a régi, rendszerváltás előtti Budapest egy kicsit megint visszaszorul, reméljük, valami sokkal jobb jön helyette.

(De akkor vajon miért hiányzik titokban egy kicsit máris?)

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top