nlc.hu
Magyarország kúl
Jampi balesete miatt minden vaknak egy kicsit jobb lesz

Jampi balesete miatt minden vaknak egy kicsit jobb lesz

Jampi, a vakvezetőkutya balesetet szenvedett, amikor leszállt a vonatról: hogyan vezetett ez odáig, hogy a vasúttársaság immár köteles segíteni a vakokat is a közlekedésben?

97 ezer forint kártérítést kapott a szegedi Terhes Tamás, mert vakvezető kutyájának gyógyulása idején emberek segítették a közlekedésben. Jampi vasúti balesetéből közben országos ügy lett, minisztériumi határozat született a látássérültek segítéséről a vonaton, írja a Délmagyar.hu.

Idén nyáron történt, hogy Tamás Budapestről hazafelé, a vonatról szállt le a kutyával, amikor Jampi körme beleakadt a vonatlépcső rácsába. Ő csak annyit hallott, hogy a kutya felüvölt. Kérésére odament két MÁV-dolgozó, akik igyekeztek megtenni, amit tudtak, de Tamás nem boldogult a tőlük kapott elsősegélyládával, és abban sem tudtak segíteni, hogy a sérült kutya eljusson az állatorvoshoz. Tamás a Facebook egyik csoportjában talált egy kutyabarát taxist, aki elvitte Jampit.
Az esetnek nem csak Tamás életére vonatkozóan lett következménye. A Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesületének elnöke, Ballai Anna Mária levelet írt a MÁV-Start Zrt-nek. Arról érdeklődött, kérhet-e egy vak utas segítő szolgáltatást, ahogyan a mozgáskorlátozottak.

Kérni lehet

Az derült ki, hogy kérni lehet, és adott esetben a dolgozói a helyszínen segítenek is, ahogy tudnak, de külön erre felkészített dolgozóik nincsenek. A MÁV-Start emlékeztetett, a látássérült emberrel együtt a kísérője is kap 90 százalékos kedvezményt a menetjegy árából, és a vasút „veszélyes üzem”, és aki fogyatékkal él, annak ebben a tudatban, segítővel kell megterveznie az utazását.
A Csongrád megyei egyesület azonban úgy érvelt, hogy az esélyegyenlőségi törvény húsz éve akadálymentes szolgáltatást ír elő. Annak nincs értelme, hogy meghirdetnek egy szolgáltatást, mert kötelező, de nem teljesítik, mert nem tudják.

A vasútállomáson hiába van lehetősége a vak embernek segítséget kérni, ha nem látja azt, akitől kérhetné.

Ha van is vezetősáv az állomáson, a vonatra való felszállásban ez nem segít, aki nem lát, a vonton nem találja meg az ülőhelyét, és mivel hangos utastájékoztatás nincs, azt sem tudja, mikor kell leszállnia.

A szervezet levelet írt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, amelynek Piacfelügyeleti, Utasjogi és Vasútigazgatási Szerve utóbb határozatban kötelezte a MÁV-Start Zrt.-t arra, hogy 90 napon belül szervezze meg a segítő szolgáltatást. Ennek úgy kell működnie, hogy a kerekesszékkel közlekedő emberek mellett más fogyatékossággal élő, mozgásukban korlátozott utasok, így a látássérültek is igénybe vehessék.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top